10 אחוז מצליחה לבדר גם בעונתה האחרונה, למרות עייפות החומר

שרלוט גינסבורג. מתוך הסדרה 10 אחוז
שרלוט גינסבורג. מתוך הסדרה 10 אחוז

הסדרה הצרפתית על סוכנות שחקנים (שבה מיטב הכוכבים משחקים גרסאות מוקצנות של עצמם) מציגה בעונתה האחרונה סיפורים פחות מתוחכמים וחוסר קונסיסטנטיות עלילתית. ועדיין, למרות הירידה ביחס לעונות הקודמות - היא מבדרת. עונה 4 זמינה ממחר בנטפליקס

20 בינואר 2021

סדרות אמריקאיות רבות מפתות אותנו עם כוכבי קולנוע גדולים. סדרות בשפות אחרות צריכות לפעמים לעבוד קשה במיוחד כדי למשוך את תשומת ליבנו. הערוץ הציבורי הצרפתי פראנס 2 התחכם ומצא דרך להציע אלטרנטיבה לזוהר ההוליוודי באמצעות מארז שי של (כמעט) כל הכוכבים הבינלאומיים של צרפת בסדרת טלוויזיה כיפית אחת.

"10 אחוז", שעונתה הרביעית והאחרונה בהחלט עולה מחר (ה') לנטפליקס, עוקבת אחר הדרמות המתרחשות בסוכנות שחקנים בפריז. כל פרק נקרא על שמו של הכוכב האורח שהפרק מתמקד בו, ומיטב הכוכבים התייצבו לגלם גרסאות – לפעמים מוקצנות עד גיחוך – של עצמם. כמה מהפרקים הכי מבדרים בסדרה התלבשו על מאפיינים ספציפיים של הכוכבים ולקחו אותם למקומות מטורללים.

למשל, הפרק שהוקדש לאיזבל הופר בעונה השלישית, צמח מחריצותה היתרה של השחקנית הנערצת, שמצלמת כמה סרטים מדי שנה. כך קורה שהיא מתחייבת לצלם שני סרטים במקביל, אחד ביום ואחד בלילה (היא טוענת שהיא לא צריכה לישון), מה שמוביל להסתבכות שנפתרת באופן אבסורדי ונפלא. גם לז'ולייט בינוש (בפרק שלקח אותנו לפסטיבל קאן) ולמוניקה בלוצ'י (שמתקשה למצוא דייט כי היא יפה מדי) סופקו קווי עלילה מוצלחים. הפרק של ז'אן דוז'רדן התאמץ יותר מדי.

לאורך הסדרה הסוכנים נדרשים להפגין כישורים של מטפלים, פסיכולוגים ואסטרטגים צבאיים, ולהתמסר לכל גחמה של הכוכבים הנוירוטיים שהם מייצגים. הגזע המרכזי של הסדרה הוא היריבויות בין ארבעת הסוכנים בסוכנות "אסק", ובעיקר בין אנדריאה הנאמנה (קאמי קוטין) למתיאס הבוגדני (תיבו דה מונטלמבר), שהוצב בתפקיד הנבל. מקום מיוחד שמור לכלב הטרייר החמוד של הסוכנת הזקנה ארלט (ליליאן רובר), שראתה כבר הכל בשנותיה בביזנס.

ז'ולייט בינוש ׁ(מימין). מתוך "10 אחוז"
ז'ולייט בינוש ׁ(מימין). מתוך "10 אחוז"

"10 אחוז" היא סאטירה מצוינת על התעשייה שהלכה לאיבוד בנטפליקס

בעונה הרביעית מצטרפת דמות נכלולית חדשה, המייצגת סוכנות מתחרה שמנסה לגנוב את הכוכבים הגדולים של "אסק", הנמצאת על סף קריסה. אבל אחרי שלוש עונות מבדרות כהוגן, בעונת הסיום ניכרת עייפות החומר. זה מתבטא גם בסיפורים הפחות מתוחכמים של חלק מהכוכבים, וגם בחוסר קונסיסטנטיות עלילתית – לפעמים נדמה שהסוכנים חסרי כוח לגמרי למול השחקנים שהם מייצגים, ולפעמים נראה שהם שולטים בהם באופן טוטאלי.

הפרק הראשון מוקדש לשרלוט גינסבורג שהתחייבה לככב בסרט של החבר הכי טוב שלה בלי לקרוא את התסריט, ועכשיו רוצה לפרוש בלי להעליב אותו. הפיתולים בעלילה צפויים ולא מאוד מעניינים, ועדיין, הפרק מסתיים באופן שמזכיר לנו למה כולנו אוהבים את שרלוט.

מה שעובד יותר טוב הוא הכיוונים החדשים שתופסים הגיבורים הצעירים של הסדרה. כל העובדים הזוטרים מגלים בתוכם כישרונות שלא נחקרו עד כה. הרווה (ניקולה מורי) בוחן אפשרות להפוך לשחקן בעצמו. נועמי (לור קלאמי), העוזרת/מאהבת הקטנה והצייצנית של מתיאס, גדלה מול עינינו לדמות מרשימה, ואי אפשר שלא להתאהב בה. וגם קאמי (פאני סידני), בתו הסודית של מתיאס, פורצת קדימה בעוז.

סיגרוני וויבר. מתוך הסדרה 10 אחוז
סיגרוני וויבר. מתוך הסדרה 10 אחוז

העונה מתרוממת בפרק השלישי שמתמקד ברצונה המופרך של סנדרין קיברלן להפוך לאמנית סטנד-אפ, ומגיעה לשיאה בפרק של סיגורני וויבר, שמגיעה לצרפת כדי לככב בסרט רומנטי לצד גספר אוליאל. אלא שבדרך משדה התעופה למלון היא מגלה לאכזבתה שזיווגו אותה עם שחקן הרבה יותר זקן. באמצעות ניסיונותיהן של אנדריאה וסיגורני לשכנע את כל מי שצריך שכוכבת הוליוודית בת 70 יכולה לגלם את מושא אהבתו של גבר צעיר, הסדרה מטפלת יפה באחד המחסומים הידועים של הקולנוע.

עם זאת, המאבק וההישג שבצדו היו מרשימים יותר אילו לתפקיד השחקן הזקן לוהק כוכב מוכר קצת יותר מאשר ברנאר ורלה. בשנות השבעים הוא אמנם הופיע בסרטים של רוהמר ובונואל, אבל היום הוא לא ממש מוכר מחוץ לצרפת. זאן רנו בן ה-72 היה יכול להיות אופציה מעניינת יותר לתפקיד, אבל הוא נשמר לפרק הסיום של הסדרה כולה, שבו הוא מגלם את סנטה קלאוס בסרט ילדים – לצד שחקנית צעירה ממנו בשנים רבות. התפקיד המביך הזה גורם לו לרצות לפרוש מהקולנוע, וזה אקורד סיום מתאים ל"10 אחוז", שמצליחה לבדר אותנו גם כשאינה במיטבה.