נראה כאילו שום דבר לא הולך לערן בזמן האחרון: הוא פוטר מעבודה, הזוגיות נגמרה, כבר קשה להחזיק את הדירה – ואם כל זה לא מספיק, הוא גם חולה סרטן. לא שיש טיימינג טוב לקבל את הבשורה הזו, אבל בואו נסכים שזה כנראה קשה עוד יותר כשאין ממש משהו אחר להתנחם בו. בעצם, דווקא יש לו משהו אחד להתנחם בו – מיכל, בחורה יפהפייה וקרחת שהוא מכיר במחלקה האונקולוגית ומכניסה צבע לחייו, בדיוק ברגע שהוא הכי נזקק לו.



"למה מי מת", הקומדיה החדשה של yes, היא יצירה משותפת של שראל פיטרמן, יוגב יפת (שגם ביים אותה) ואייל אלטויל, שחלה בסרטן בעצמו והחלים – ועל סיפורו מבוססת הסדרה. למעלה מעשור שהנ"ל מגבשים ומעבדים את הרעיון ואמש, היא עלתה לראשונה למסך, ובטיימינג אירוני שופכת אור אחר על המוות, אחד מהדברים שמהדהדים מהטלוויזיה שלנו נון סטופ בשנה האחרונה. 

''למה מי מת'', הסדרה החדשה של yes  (צילום: צילום מסך)
''למה מי מת'', הסדרה החדשה של yes (צילום: צילום מסך)


"למה מי מת" מצטרפת לסדרות ישראליות נוספות המנסות לשבור סטיגמות ולהראות את הזווית החיובית והמשעשעת במקומות הנראים לנו, הציבור, כמרתיעים ומדכאים – כדוגמת "על הספקטרום" המשובחת שחשפה אותנו לעולמם של צעירים על הספקטרום האוטיסטי ו"נורמלי" שהכניסה אותנו לנבכי המחלקה הפסיכיאטרית והסתיימה לא מזמן. עם זאת, "למה מי מת" נבדלת מהן בנפח הגדול שמקבלת הקומדיה בתוך הסיפור הזה, ולמעשה, מדובר ביתרון הגדול שלה – אך גם בחיסרון.

''למה מי מת'', הסדרה החדשה של yes  (צילום: צילום מסך)
''למה מי מת'', הסדרה החדשה של yes (צילום: צילום מסך)


אם בדקות הראשונות לצפייה עולה לה תחושת אי נוחות קלה לשמע הבדיחות והצחוקים על הסרטן, היא הולכת ומתפוגגת לחלוטין ככל שהזמן עובר. בתור מי שהחלים מהמחלה בעצמו, אלטוויל, היוצר, יכול היה להרשות לעצמו להתפרע ולתבל את הסדרה בלא מעט הומור שחור – שאכן עושה את העבודה ומייצר רגעים קומיים לא רעים בכלל. 

עם זאת, חוסר האיזון הניכר בין ההומור לרגש והדרמה (לפחות מצפייה בארבעת הפרקים הראשונים שנשלחו לביקורת), מייצר תחושת החמצה צורמת והרגשה כללית של לא פה-לא שם. התסריט לא מספיק מצחיק ובועט (על אף שליוצרים כנראה לא היה חסר חומר, וגם "תירוץ" ללכת מספיק רחוק עם הציניות) ובמקביל, הוא נטול כמעט לגמרי רגעים של פחד, כאב, וחרדת מוות – אשר היו מתבקשים לפרקים, ובמקום, תורגמו לקלישאות צפויות ובנאליות, בתוך פרקים קצרים גם ככה (25 דק' בממוצע).

''למה מי מת'', הסדרה החדשה של yes  (צילום: צילום מסך)
''למה מי מת'', הסדרה החדשה של yes (צילום: צילום מסך)

הליהוק, לעומת זאת, כמעט ללא רבב. אורי עטיה ("צומת מילר", "פולמון") עושה תפקיד מעולה בתור האדם הרגיל למדי שנופלת עליו בשורת איוב כזו out of nowhere. גם ליהי קורנובסקי טובה מאוד בתור מיכל, על אף שאין ספק כי דרוש לה זמן מסך נוסף שיגלה אם יש בדמותה איזה עומק מלבד לעזור לגיבור להתמודד עם חייו (לפחות שתהיה סיבה טובה לזה שהיא גילחה פעמיים את הראש בשביל התפקיד).

זילברשץ ועדיקא טובים כהרגלם בדמות ההורים, והדינמיקה ביניהם כזוג עוברת באופן אמין ומצחיק למדי ואפילו קותי סבג קופץ לתפקיד שנראה כאילו תפור למידותיו בתור החבר הטוב וחסר הטקט (על אף שהסצנות בינו לבין ערן לוקות בפאנצ'ים שאפשר לצפות קילומטרים מראש). 

ראויים לציון גם העריכה המוזיקלית שנוסכת אווירה צעירה וקלילה והצילום החצי-אירופאי רווי הקלוז-אפים המופרזים והמעברים המהירים שמתאימים בדיוק לסגנון של הסדרה ומכניסים בה עניין וקצב.

''למה מי מת'', הסדרה החדשה של yes  (צילום: צילום מסך)
''למה מי מת'', הסדרה החדשה של yes (צילום: צילום מסך)


"למה מי מת" היא באמת אחלה של סדרה: השחקנים בה מפוצצי כישרון, הבימוי נהדר ועל אף שסרטים וסדרות על התמודדות עם מחלת הסרטן באור קומי הם לא משהו חדש בעולם, באמת הגיע הזמן שנקבל גם גרסה ישראלית לז'אנר. עם זאת, פשוט ציפיתי ליותר מסתם "אחלה של סדרה", בייחוד כשיש שפע קומדיות קלילות במרחק כפתור ההפעלה של הנטפליקס. בינתיים, אתנחם בכך שלסדרה עשרה פרקים, אז יש עוד צ'אנס להתרגש. נחכה ונראה.