בהפרש של 10 ימים עלו למסך שלנו שתי סדרות ישראליות, חדשות ומקוריות אשר ניתן לראות בהן למעשה הפכים מושלמים: הראשונה, "המפקדת" (כאן), המתקיימת בתוך עולם צה"לי שכולו חוקים והגבלות תוך הקפדה על קאסט נשי כמעט לחלוטין ומולה, "בני אור", אשר פרק הבכורה שלה שודר אמש ב-yes ובמרכזה חבורת נערים המתנהלת ללא שום חשש מהחוק בתוך עולם הפשע והסמים גדוש הטסטוסטרון. 

לשתי הסדרות הללו הרבה במשותף: בשתיהן הגיבורים צעירים למדי, בשתיהן המגדר של הגיבורים/ות מהווה חלק אינטגרלי מהעלילה, ובשתי הסדרות הושקע מאמץ בליהוק פנים חדשות ומרעננות - אך בזמן שהראשונה הצליחה למנף את העובדות הללו הודות לטקסט קומי וחד המשרת את הסיפור, "בני אור", עם כל הרצון הטוב, נשארת מאחור.



"בני אור" מספרת את סיפורה של חבורת נערים המגיעים מרקע משפחתי קשה ומתגוררים בשכונה הנושאת את אותו שם בבאר שבע של שנת 2001. הדמות הבולטת והמעניינת מביניהם היא אלי (מאור לוי המצוין), נער פיקח, שובה לב ויפה תואר אשר נקלע לבעיה כאשר הוא רוצה להכניס את אביו הנרקומן (עמיר בניון) למרכז גמילה אך אין בידו די כסף לשם כך. הוא חובר לג'וני (ישי ללוש), נער שהשתחרר ממוסד לשיקום ויחד עם יתר הנערים בחבורה הם פותחים את תחנת הסמים הראשונה בשכונה, מה שעתיד להביא עליהם לא מעט צרות, במקרה הטוב, ודקירות, במקרה הרע. 

''בני אור'', סדרת הדרמה-פשע החדשה של yes (צילום: צילום מסך)
''בני אור'', סדרת הדרמה-פשע החדשה של yes (צילום: צילום מסך)


בדקות הראשונות לצפייה, נראה כי מדובר במציאה: הקאסט מורכב כמעט לחלוטין משחקנים אנונימיים (מה שבעיניי הוא כמעט תמיד יתרון), באר שבע מצטלמת נהדר מבעד למצלמה של רותם ירון וגם הסיפור לכשעצמו מצליח ללכוד את תשומת הלב, על אף שדרמת פשע היא לא סוגיה נדירה למדי בטלוויזיה הישראלית. 

ובכל זאת, צלילה לתוך שלושת הפרקים הראשונים שקיבלתי לצפייה מציגה תסריט שלא משרת את הסיפור, כזה שנשען בעיקר על קללות וצעקות ולא מאפשר להכיר לעומק את הדמויות, שלא נדבר על לפתח אליהן רגש. הדיאלוגים בין הדמויות, בעיקר בסצנות החבורה, לוקים בהפסקות ארוכות מדי, בצחוקים מאולצים מדי ובאווירה כללית שמאפשרת להריח את השורה הבאה – ובמקום שיח קולח, צעיר ומשעשע או מרתק, אנחנו מקבלים שיחות די תבניתיות וצפויות.

''בני אור'', סדרת הדרמה-פשע החדשה של yes (צילום: צילום מסך)
''בני אור'', סדרת הדרמה-פשע החדשה של yes (צילום: צילום מסך)


היחיד שמצליח לייצר בכל זאת רגש כלשהו אצל הצופה הוא כאמור לוי המוכשר, המגלם את אלי, המצליח להעביר את הדיסוננס שהוא חש בין הרצון להשיג את המטרה לבין ההבנה הברורה כי הדרך לשם רחוקה מלהיות נכונה, בטח שלא מוסרית. מלבדו, יתר הדמויות די מופקרות: הן נותרות שטחיות למדי ולמעט ההנחה שעל כולם עברו חיים לא פשוטים, המניעים שלהם לפעול נשארים עמומים ובשורה התחתונה, קשה להצביע על הבדלים כלשהן בין אלרן, דאטו או מולה – עם כמה שמשמח ומרענן לראות חבורה צעירה ומגוונת שכזו על המסך.

מתוך ''בני אור'', סדרת הדרמה-פשע החדשה של yes (צילום: צילום מסך)
מתוך ''בני אור'', סדרת הדרמה-פשע החדשה של yes (צילום: צילום מסך)

הסיפור של "בני אור" הוא לא המצאה. גיא בלילה ואלעד ביטון היוצרים הגו אותו על סמך אירועים אמיתיים שהתרחשו בחייהם כצעירים שנולדו וגדלו בבאר שבע, בדגש על הסיפור של ביטון כילד לאב נרקומן בסביבת רוויית פשע. העובדה הזו, בשילוב התגליות המשחקיות שלוהקו לתפקידים הראשיים בסדרה, משמרות את הרצון להמשיך ולראות מה צופן העתיד לחבורה הבעייתית והכובשת הזו, למרות הכל, במהלך דרכה, עם תקווה שבין עוד "כוסעמק" ל"שרמוטה", נצליח מתישהו להיכבש ולראות את האור בנערים האלה. אם הם ישרדו את כל זה, כמובן.

"בני אור" משודרת ב-yes TV Action וב yes VOD בימי א' בשעה 22:00 החל מה-25.4