סגור

הסדרה החדשה "בני אור": סיפורים מהשיכונים

דרמת הפשע החדשה, שעולה הערב ב־yes TV ACTION, ושבמרכזה חבורת נערים משכונת עוני בבאר שבע, מתחילה חזק ואפקטיבי. חבל שההמשך לא משכנע מספיק

דרמת הפשע, "בני אור", מתחילה היטב. אבא של אלי, גיבור הסדרה, מתקשר אליו מתחנת המשטרה ומבקש ממנו להביא לו תיק מסוים עם חפציו. אלי, היחיד מבין בני משפחתו שאכפת לו מהאבא ומוכן לדבר איתו, עושה כרצונו, רק שלפני שהוא מוסר את החבילה, הוא בודק אם אין בה חומרים אסורים, ומתאכזב לגלות שיש. זאת סצנה חזקה ויפה, שמתרחשת בתוך שיכונים צפופים עם גגות עמוסים דודי שמש, כשהפתיח של הסדרה מעניק למראה המכוער הזה יופי ייחודי.
הסדרה של גיא בלילה ואלעד ביטון מבוססת על סיפור אמיתי שהתרחש ברחוב בני אור בשכונה ב’ בבאר שבע. היוצרים אף הכירו את חלק מהמעורבים בה, שחלקם כבר השתחררו מהכלא וחלקם כבר לא בחיים. "המעורבים בה" הם ילדים שפותחים תחנת סמים בשכונה, מתמודדים עם כנופיות של מבוגרים מהם, מכירים את עולם הסטודנטים שהיה זר להם, ונמצאים במעקב של חוקר משטרתי (גיא עמיר). כל זה מתרחש לפני 20 שנה, אבל נראה לפני הרבה יותר מזה. אולי זה כי החיים בשכונה הזאת מעוכבים, ואולי זה פשוט כי 20 שנה זה הרבה זמן.

1 צפייה בגלריה
פנאי בני אור סדרה
פנאי בני אור סדרה
הסדרה "בני אור"
(צילום: באדיבות YES)

ההתחלה מעניינת, ואלי מסקרן, נראה כדמות מורכבת (המשוחקת טוב על ידי מאור לוי), הנגטיב של ג'וני, זה שהשתחרר ממוסד לעבריינים צעירים. הוא בחור טוב, יפה וחכם, שמתוך רצון לעזור לאביו הנרקומן (עמיר בניון) להיגמל מסמים קשים, מידרדר למכירת סמים קלים. אבל לפני שמתעוררת מספיק אהדה אליו, או תקווה כלשהי לגבי יכולתו לשנות את עתידו, גם אם תקווה זו לא תתממש, הוא כבר שקוע עד צוואר בענייני הכנופיה, ללא תהליך — ככה זה הסתדר לו.
קשה להגיד בדיוק למה הסדרה החדשה "בני אור", שעולה הערב ב־yes TV ACTION, מותירה אותי כל כך אדישה לגורלם של הגיבורים שלה ולבאנגים שלהם. הרי בסדרת־הסדרות, "הסמויה", בעונתה הרביעית, מתוארים ילדים בשכונה מוכת עוני בבולטימור - דוקי, ניימונד, ראנדי ומייקל - שמוכרים סמים כי זאת הדרך היחידה שהם יודעים להתפרנס ולשרוד בחיים, ממש כמו גיבורי השכונה בבאר שבע, והלב דווקא יוצא אליהם. עד היום לא התגברתי על מה שקרה לראנדי ומייקל, במיוחד למייקל.
אולי זה כי יש סצנה באחד הפרקים הראשונים שהחבורה הזאת נוסעת לאילת ומזמינה חשפנית לחדר שלהם, שבה הם הזכירו את הצעירים שהיו מעורבים ב"אונס במלון באילת" ובאיה נאפה — כמה אפשר להיות בעדם. ואולי זה כי כמעט כל החבורה מוצגת מלכתחילה כחבורה של פושעים מסוכנים בהתהוות, ללא יותר מדי גוונים ביניהם, ללא סיפורי רקע מפותחים. אחד מהם — ג'וני — הוא בכלל פסיכופת רצחני.
עם כל החיבה לשפת רחוב צבעונית, כל ה"יא בן של זונה! בררה אחושרמוטה! יא זין, מזדיין בתחת. ואללה יש לי דודא לשאכטה אחושרמוטה. תעשה לי ראש. חבורה של כוסיות", כל זה נשמע מלאכותי בפיהם של הילדים, מתגלגל על לשונם כמו חצץ, ייתכן שזה כי הם בעצמם מרגישים נועזים כשהם אומרים את הדברים האלה, ואולי כי זה פשוט לא מוגש בצורה משכנעת. בשלב מסוים זה כל כך מוגזם שזה כמעט מצחיק.