"סתם אחד" – ביקורת: למרות קטעים משלהבים, מרגיש ארוך מאורכו האמיתי

"סתם אחד". בוב אודנקירק.

"סתם אחד". בוב אודנקירק.

"סתם אחד" הוא סרט פעולה גרפי במיוחד, שמתאמץ מאוד להיות מסוגנן, אבל לא לוקח את השאיפה הזאת עד הסוף, והתוצאה היא סרט שעטנזי שמרגיש ארוך יותר מאורכו האמיתי. הוא מכיל קטעים טובים ומשעשעים ולעיתים אף משלהבים בסצינות פעולה מבוימות בקפידה, אך רמת העניין בו לא נשמרת באופן קבוע ובעיקר בולטת בחסרונה הסיבתיות העלילתית. סרט קלאסי לנערים בוגרים שאוהבים להתלהב מאלימות חסרת דעת אשר עטופה במסגרת שמדמה אותנטיות.

במאי הסרט אילייה נאישולר הספיק לביים סרט אקשן בשנת 2015 שנקרא "הארדקור הנרי", ומעבר לזה ביים בעיקר קליפים. לתסריטאי דרק קולסטד יש ניסיון רב יותר ממנו, עם כל סרטי "ג'ון וויק" ברזומה, שבאופן חשוד סרט זה די מזכיר אותם. ניכר הניסיון של השניים ליצור משהו מיוחד ושונה, ואולי שם נעוצה הבעיה האמיתית שלו, כשהוא בשורה התחתונה צפוי ביותר ודומה לכל סרט פעולה שאי פעם ראינו על גבר ש"רק מנסה להציל את המשפחה שלו".

האץ' מנסל (בוב אודנקירק, "סמוך על סול") הוא איש משפחה יציב, אך לא מוצלח במיוחד. יש לו אישה יפה ומשגשגת (קוני נילסן, "גלדיאטור", "וונדר וומן") ושני ילדים מחונכים. הוא עובד בעסק של אביה של אשתו (מייקל איירונסייד, "הסורקים", "גברים בחלל") וצריך לסבול את אחיה המצ'ואיסט. הוא בן מסור לאביו הקשיש שגר בדיור מוגן (כריסטופר לויד, "בחזרה לעתיד", "משפחת אדמס"). אה, כן, הוא גם מדבר באמצעות רדיו עם גבר שמכיר את עברו הסודי ומנסה לשמור עליו רגוע ורדום. הימים שלו דומים זה לזה והשגרה שוחקת אותו אט אט. נראה שהוא מנסה לעשות כל המצופה ממנו, אבל נכשל ברגע האמת, כי הלב שלו לא נמצא שם.

כשזוג פורצים חודרים אל ביתו באישון לילה, הוא צריך לגלות הרבה איפוק כדי לא לפגוע בהם ונותן להם לברוח, אך האירוע פוגע בתדמית הגברית שלו ובעצם תפקידו כמגן המשפחתי. הוא היה יכול להתגבר על זה, אילו רק הפורצים לא היו גונבים את השרשרת של החתולה העתידית של הבת שלו. הפגיעה ברגשותיה של הבת שלו (שלא מתרגשת יותר מדי), הוא התירוץ שנזקק לו כדי לצאת לפעולה. הערב שלו מקבל תפנית והעלילה מסתבכת משם, כשהמאפיה הרוסית נכנסת לתמונה, שאחד מזרועותיה הוא יוליאן קוזנצקוב (אלכסיי סרבייקוב, "לויתן") חסר העכבות והרחמים.

אודנקירק הוא ליהוק מצוין, יש בו את המראה וההתנהלות של גבר פשוט ואולי אפילו מעט פתאטי, ומאפשר לגילוי ולהיפוך האישיותי שלו להיות מפתיעים. הוא מחזיק את הסרט וגורר אותו קדימה כמה רחוק שהוא יכול, אבל אלמנטים חשובים בסרט בעייתיים (תסריט, בימוי), ולכן אודנקירק שוקע יחד איתו. מצער שלא השתמשו יותר בנילסן, היא שחקנית טובה מכדי לגלם רק את הרעיה. תמיד כיף לראות את כריסטופר לויד, וגם הפעם התפקיד שלו מהווה מעין אתנחתא קומית. איירונסייד קופץ לגיחה קצרה מול המצלמות ומותיר רושם.

"סתם אחד". בוב אודנקירק.

"סתם אחד". בוב אודנקירק.

עריכת הסרט וזוויות הצילום מיוחדות, אך הן משחקות לאותו מקום של סרטי אקשן מהדור החדש, שמזכיר קצת את "רד" ואת "קיק אס". כאמור, קטעי האקשן טובים והאפקטים מתוכננים בקפידה, אבל זה לא מספיק – צריך גם תסריט סביר שיחזיק את העלילה במקום.

הייתי רוצה לשחרר אתכם לצפות בסרט אקשן שלא דורש יותר מדי, איזו פנינה אסקפיסטית באמצע הדרך, אבל זה פשוט לא זה. מה שכן ייאמר לזכותו, זה שהוא מציף תובנה מעניינת על אופי הדמות הראשית, שבדרך כלל נמנעים מלהתעכב עליה – לא שווה לצפות בסרט בשבילה.

דירוג: ★★☆☆☆

סתם אחד (ארה"ב, 2021)
בימוי: איליה ניישולר | תסריט: דרק קולסטד | משחק: בוב אודנקירקאלכסיי סרבריאקובקוני נילסןכריסטופר לוידמייקל איירונסיידקולין סלמוןאר-זי-איי | מוסיקה מקורית: דייוויד באקלי | צילום: פאבל פוגורצלסקי
הפצה: החל מה-27.05.2021 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?