לפסיכו שלי שלוש פינות: הפוליטיקלי קורקט נגד "בטיפול"

עונת קורונה, הבנו, אבל נמאס כבר מהזום. אוזו אדובה, "בטיפול" (צילום: HBO)
עונת קורונה, הבנו, אבל נמאס כבר מהזום. אוזו אדובה, "בטיפול" (צילום: HBO)

עונת הריבוט החדשה של "בטיפול" ב-HBO ממשיכה להתרחק מהמקור המשובח של חגי לוי ונופלת חזק במלכודות ה-PC עם תסריטים לקויים. ובכל זאת משהו בפורמט שהמציא מחדש את הבינג' עדיין עובד

23 במאי 2021

עשר שנים אחרי שירדה מהמסך, הגרסה האמריקאית של הסדרה הישראלית של חגי לוי חוזרת במהדורת קורונה. התבנית הנרטיבית דומה, אבל בכורסה יושבת פסיכולוגית אחרת, שעקב המגפה סגרה את הקליניקה ומקבלת את המטופלים בביתה רחב הידיים בגבעות בולדווין – שכונת יוקרה בלוס אנג'לס שנחשבת ל"בוורלי הילס השחורה". אוזו אדובה, שהתפרסמה בתפקיד האסירה הלא יציבה "קרייזי אייז" ב"כתום זה השחור החדש", היא עכשיו פסיכולוגית שמטפלת באחרים. אבל כשהם לא שם, בפרקים השבועיים שמוקדשים לה היא מתפרקת לרסיסים. היא אפילו לא פנויה רגשית לענות לטלפון כשהמנטור שלה פול ווסטון (גבריאל בירן) מתקשר אליה, והוא נותר רק כהד לעונות הקודמות.

בעשור שחלף העולם עבר כמה טלטלות, ואלה ניכרות בהרכב הדרמטי של הסדרה. למול הפסיכולוגית השחורה (דמות שכבר הפכה לקלישאה בסדרות טלוויזיה) יושבים עכשיו נערה לסבית שחורה שנגררת לשם על ידי סבתה, גבר לבן פריבילגי שנדרש להכיר בהיותו כזה (וזה רק אחד הדברים שמכעיסים אותו) וצעיר היספני שמתפרנס בדוחק כמטפל בנער מאותגר פיזית ומשוחח עם הדוקטור בזום. משהו בהרכב הייצוגי הזה מרגיש קצת יותר מדי פוליטיקלי קורקט, והדיאלוגים בין הפסיכולוגית למטופלים אינם מצליחים לפורר את התחושה הזאת. 

זה בולט בעיקר בדמותה של הנערה העשירה לילה (קווינטסה סווינדל), שלמרות מעמדה ותבונתה (היא חשה ריחוק מאביה שנותן לה מכוניות במקום אהבה, ויכולה להתקבל לכל אוניברסיטה שרק תחשוק בה) היא נושאת נאום על חרדתה מהעתיד הצפוי לה כאישה שחורה. בני דור ה-Z אמנם אובחנו כצעירים חרדים החשים שהם חיים בעולם של מאבק תמידי, ואני חייבת להודות שמעולם לא הייתי נערה שחורה באמריקה ועם זאת לילה נדמית דמות ייצוגית יותר מאשר צעירה ספציפית – חוץ מאשר כשהיא מדברת על אהובתה הצעירה ממנה. עקב כך לא חשתי כל חיבור אליה, ודי חיכיתי שהפרקים שלה יסתיימו. 

רק אני והלפטופ שלי. אוזו אדובה, "בטיפול" (צילום: HBO)
רק אני והלפטופ שלי. אוזו אדובה, "בטיפול" (צילום: HBO)

על אף התבנית הייחודית – כזכור, כל פרק מוקדש לשיחה אינטימית עם מטופל אחר – ברור שהדרמה של טיפול פסיכולוגי אמיתי אינה זהה לדרמה המתבקשת בסדרת טלוויזיה. המטופלים הטלוויזיוניים נדרשים לחשוף את עצמם מהר יותר, ועדיין לייצר מסכת של הטעיות בדרך למיקוד הבעיה. זה דורש כתיבה מעולה, אלא שהסדרה החליפה ידיים והתסריטים אינם מדויקים כשהיו.

מבין שלושת המטופלים, סדרת המפגשים עם קולין (ג'ון בנג'מין היקי המצוין) היא זו שמתפתחת באופן הכי מעניין ומגובש מבחינה דרמתית, גם משום שיש בה אלמנט של חקירה בנוסח המשטרתי. קולין הוא איש הייטק ערמומי שמעל במיליונים ונשלח למאסר שהלך והתארך משום שהסתבך באירועים אלימים. עם שחרורו גורלו מופקד בידי הפסיכולוגית, שתחליט אם לאפשר לו לאתחל את חייו או שיוחזר לכלא. קולין, שעולמו התהפך עליו, מרגיש שנעשה לו עוול, ומאמין שהעונשים שקיבל – מבית המשפט, מהחברה, מאשתו – לא היו פרופורציונאליים לחטאיו. דווקא בהיותו דמות לא סימפטית ולא מעוררת חמלה, הדיאלוג בינו לבין הפסיכולוגית, שמנסה לאתר את האמיתות שהוא מסתיר, טעון במתח דרמטי לכל אורכו.

ועוד שיחת זום, כי "פורמט דל תקציב" היה ארוך מדי. "בטיפול" (צילום: HBO)
ועוד שיחת זום, כי "פורמט דל תקציב" היה ארוך מדי. "בטיפול" (צילום: HBO)

אנתוני ראמוס מ"המילטון" ו"לא יכולה בלי זה" הוא הסיבה העיקרית לכך שהמפגשים עם המטופל השלישי אלדיו נוגעים ללב. הוא הופנה לייעוץ בגלל נדודי שינה, והמשפחה הלבנה והעשירה שאצלה הוא עובד מממנת את המפגשים הדיגיטליים. התסריט ממהר להדגיש שאלדיו הוא בחור משכיל מאוד, ולא ברור עד כמה זה אורגני לדמותו כבחור תקוע שמחפש דמות אם, או שאלה דרישות ה-PC. אבל ראמוס גובר על המהמורות בהופעתו הנבונה והנואשת, ואפשר להבין מדוע ברוק מתאהבת בו ומדברת דווקא עליו עם חברתה הטובה ריטה (ליזה קולון זאיאס) שמגיעה לביקור פעם בשבוע, בפרקים שמוקדשים לפסיכולוגית עצמה.

ברוק היא אלכוהוליסטית בודדה, שמנסה ליצור קשר עם הבן האבוד שילדה בגיל עשרה – הנמקה משומשת מדי לחיבור הרגשי שלה לאלדיו. היא גם מנהלת רומן לא מחייב עם אדם חובב השתייה (ג'ואל קינמן מ"ההריגה"), וחברתה ריטה, שמתפקדת גם כספונסרית שלה, מתנגדת ליחסים האלה. אדובה היא שחקנית חמה ומאוד נוכחת, אבל היא מתמודדת עם תסריטים לקויים שגם בהם בולטת הרכנת הראש בפני ה-PC – היא שבה וטוענת שהקריירה שלה מספקת אותה למרות שברור שהיא מאוד לא מאושרת. 

הרכנת ראש בפני ה-PC. "בטיפול" (צילום: HBO)
הרכנת ראש בפני ה-PC. "בטיפול" (צילום: HBO)

העונות הקודמות הלכו והתקצרו, והעונה הרביעית קצרה מכל אלה שקדמו לה. HBO שחררו 16 פרקים לצפייה מוקדמת מתוך 24 סך הכל, כך שנשארו לי עוד שני פרקים לכל דמות. אני לא בטוחה שאמשיך עם לילה, אבל אני כן רוצה לדעת לאן ימשיכו קולין, אלדיו וברוק, ואני מקווה ששני האחרונים ייפגשו פנים אל פנים כי נמאס כבר מהזום הזה. 
"בטיפול" עולה לשידור ב-24.5 ביס, הוט וסלקום טיוי