ביקורת: מבוקש / Wanted

אנגלינה גולי מתוך מבוקש

"מבוקש" הוא לא יותר משעתיים של אקשן, אקשן ועוד אקשן. גיא דולינגר ונטלי זק"ש התלהבו מהאפקטים אבל תהו רבות על היעלמותן של עלילה ואמינות.

לאור ההתפתחויות בטכנולוגיות הפעלולים בשנים אחרונות תהיתי לי: מה יקרה כאשר יום אחד רמת הפעלולים תהיה פשוט מוגזמת? -ובכן, לא האמנתי – אך היום הזה הגיע, כאשר צפיתי בסרט "מבוקש", מעין שילוב חולני של מטריקס עם מלחמת הכוכבים (תבינו בסוף הסרט), המציב רף חדש של אלימות, אקשן וכמובן פתטיות. כן, חלקים נכבדים מהסרט יוגדרו (בשל אי קיומה של מילה מתאימה יותר) פשוט כ"פאתט". שלא תבינו לא נכון ? הסרט מציג אין-ספור אפקטים מדהימים ויזואלית, לאורך מרבית הסרט, אך בימנו לא תמיד די בכך.

לאחראי לשיקוץ הפעלולים הזה שנקרא "מבוקש" קוראים טימור בקממטוב ואם לא עליתם לארץ מבריה"מ לשעבר בשנים האחרונות, כנראה שלא שמעתם עליו. למרות זאת, 2 סרטיו האחרונים אכן הגיעו לארץ ואף שודרו ב-Yes ("משמרת לילה" ו"משמרת יום"), אשר למרבה הפלא (או לא) גם בהם מוצגים אפקטים מתקדמים אך עם זאת מגוחכים ולעיתים בלתי מובנים בעליל. החבר בקממטוב הקזחי (נו, יליד קזחסטאן) הוא במאי מאוד מוצלח ומפורסם ברוסיה, ולאחר צפיה בכמה מסרטיו (אפילו שאני "צבר" לגמרי) התברר לי מדוע: אקשן, אקשן ועוד אקשן! בעשיית "מבוקש" מסתבר שנתנו למר בקממטוב יד חופשית (מדי), והוא מטבעו, כמו לויתן בחנות סרדינים, פשוט איבד כל קשר עם המציאות (דרך אגב, לשתי הסיטואציות אותה תוצאה של הרס, חורבן ואימה).

האמת היא שכלל לא הופתעתי לגלות כי "מבוקש" מבוסס על קומיקס מאת מרק מילאר וג'יי.ג'י ג'ונס, שכן כדרכם של קומיקסים ? גם "מבוקש" מציג קו עלילה שאינו חש כל מחויבות לעקרונות מיושנים כגון "אמינות" ו"תחכום". יותר מזה, העלילה "המתפתחת" ב"מבוקש" כל כך מפגרת, עד שאפילו סרט פורנו סוג ד' יציג עלילה יותר משכנעת ואמינה מזאת המוצגת ב"מבוקש" (כך לפחות שמעתי, אני לא צופה בפורנו!).

בדרך כלל אני נמנע מספויילרים, ומתעב את אלו אשר אינם מתחשבים בקוראים ומגלים חלקים קריטים מהעלילה, אולם אל חשש: ב"מבוקש" עלילה שולית בלבד, ואין לה כל חלק מהותי בסרט ונדמה לעיתים כי היא פשוט מפריעה למהלך העניינים.

ובכן, לאחר שהרחבתי כה רבות בשבחי העלילה, אשתף אתכם בנפלאותיה: מסתבר שלפני אלף שנה הוקמה אגודה סודית של אורגים (אלה שמשתמשים בנול וחוטים לצורך הכנת אריגים, זו לא היתה שגיאת כתיב!). אותה אגודה סודית גילתה באותו הזמן כי ישנו נול מסוים ("נול הגורל", מתחילים לגחך כבר…?) אשר מייצר קוד בינארי (כזה של 01011100010 למשל; עכשיו אתם כבר בטוח צוחקים) ואותו קוד מתורגם לשם של מטרה: אדם שיש לחסלו. מסובך? -אפשט: הם מקבלים הוראות חיסול מפאקינג נול!

ישנם שחקנים צעירים ולא כל כך מוכרים, אשר ברור לי מדוע הם משתתפים בסרטים מטופשים כמות "מבוקש", אבל לעולם לא אבין שחקנים כמו אנג'לינה ג'ולי ומורגן פרימן – שחקנים מכובדים ומפורסמים אשר מוכרים את נשמתם בעבור חופן מיליונים. פרימן מציגו, מציג יכולת משחק מוגבלת ולא ממש משכנעת, וג'ולי המגלמת דמות בשם "פוקס" (כמה מקורי) רק מוכיחה את העובדה כי תרומתה לסרט, תהיה אשר תהיה, מסתכמת בהיותה אטרקציה חזותית בלבד, חסרת יכולת משחק אמיתית, אשר שיאה מתרחשת בעת הצגתה פרצוף כעוס.

לעומתם, ג'יימס מק'אבוי ("כפרה"), המגלם את הדמות הראשית, אשר למרות כל הקשיים והמכשולים אשר הוצבו בפניו, מביא עימו ערך מוסף לסרט בדמות יכולת מיוחדת ונדירה אשר נקראת "יכולת משחק". מק'אבוי מגלם מעין אדוארד נורטון ב"מועדון קרב", לוזר שפוף, בעל אגרסיות מודחקות ועבודה אותה הוא שונא.

כמו שכבר אמרתי, נקודת החוזק של "מבוקש" היא האפקטים הרבים בהם הוא מתפאר. כמו כן, אותם אפקטים מלווים במוזיקה קצבית (שחוזרת על עצמה) ? אשר מנסה למרות הכל להכניס את הצופים לתוך אוירה של אקשן, פיצוצים, דם ותמרות עשן (רק מכת בכורות חסרה בסרט). למרות הכל, ההגינות מחייבת אותי להודות כי כל האפקטים, אפילו המוזרים בניהם, היו מדהימים בחדשנותם וגם בהיקפם. טרם חוויתי כל כך הרבה אלימות ואקשן בסרט אחד.

לאחר יציאת מטריקס לאקרנים, גם אני חשבתי לעצמי: איזה באסה שלא חשבתי על זה בעצמי! אז מסתבר שמר בקממטוב חשב לעצמו אותו דבר, רק שעקרונות פעוטי ערך כגון מקוריות, זכויות יוצרים וקניין רוחני כלל הטרידו אותו. במהלך הקרנת העיתונאים של "מבוקש" נטשו את אולם הקולנוע לפחות 7 אנשים (אנשים שמשלמים להם לראות סרטים ולכתוב עליהם), דבר המעיד בעד עצמו על איכות הסרט.

"מבוקש" הינו סרט אקשן טהור, אשר לטעמי מיועד לילדים בגילאים 15-17 (מבחינת ענין בלבד) ולא יותר. הסרט לא מענין, לא משכנע ואף גרם לכך שבמספר מקרים תוך כדי סצינה מאוד דרמטית פצח הקהל כולו בצחוק לאור הפתטיות המוצגת.

נראה כי בקממטוב, שלא במודע, המציא ז'אנר סרטים חדש: "אקשן-פאתט".

דירוג: ★☆☆☆☆

מבוקש
ארה"ב, 2008
110 דקות
הפצה: גלובוס גרופ, החל מ- 10.7.2008 בקולנוע
בימוי:
טימור בקממטוב
תסריט:
מייקל ברנדט
דרק האאס
שחקנים:
מורגן פרימן
אנג'לינה ג'ולי
ג'יימס מקאבוי
טרס סטאמפ

משתמש אנונימי (לא מזוהה)

אתה כל כך עלוב אין לך מושג בסרטים

מר אנונימי יקר,
אנו מודים לך על התיחסותך
נבקש כי בתגובתך להבא תתייחס באופן ספיציפי ותציין לגבי מה בדיוק לא הסכמת עם מה שכתבתנו
ע"מ שאוכל להבין עם מה בדיוק לא הסכמת.

נ.ב: הביקורת נכתבה ע"י שניים – כמו שניתן לראות בשורת "המחבר".

תודה

[…] הרשמית על "מבוקש 2″, סרט המשך להצלחה המפתיעה של "מבוקש" (אצלנו מסופה"ש האחרון) לא איחרה לבוא: טימור […]

עומר דרור

אתה צוחק נכון אתה אומר שזה סרט לא טוב ??
פשוט בושה שאתה חושב ככה אני לא מבין מה הבעיות שלך סרט לא אמור (לא כולם לפחות) חוויה שתיקח איתך לכל חייך אלא הוא אמור לכך שתהנה וזה העיקר בסרטים כך שאם אתה מחפש משמעות אנא אל תחפש אותם בסרטי פעולה.
חוץ מזה סרט כזה אמור לספק לך פשוט כיף טהור אם אינך אדם של סרטי פעולה אני מבקש ממך לא להרוס את הסרט בכל שתקטול אותו יש גם דבר הנקרא אובייקטיביות אני אשמח אם תהיה כזה פעם.
אנשים נהיו בימינוחכמים דרך מקלדת כלומר אנשים בעלי דעה שהם הכי טובים בהכול ואם להם הייתה ניתנת ההזדמנות הם היו עושים דברים הרבה יותר טוב אז אני מבקש ממך בפעם הבאה שאתה מבקר סרט אל תבוא בראש סגור אליו ואל תחפש מה רע בסרט אלא חפש את הדברים הטובים בו ובסוף יש את מבחן התוצאה של כמה נהנית מהסרט וגם אם אתה בן 60 אין סיכוי שנהנית מהסרט בצורת כוכב אחד מחמישה…קח זאת לצומת לבך

עומר שלום,
תודה על תגובתך המפורטת.
אנחנו (נטלי וגיא) מסכימים עם הרבה ממש שכתבת, וגם חושבים שסרט צריך להשפט לפי הקטגוריה אליה הוא משתייך, אך למרות זאת אנחנו עדיין חושבים שמדובר בסרט גרוע באמת: הוא טיפשי, חסר הגיון, חסר עלילה, מציג משחק בינוני מינוס של השחקנים וטפשי כבר אמרנו?…
עוד דבר, לגבי האשמותיך החמורות – ממש לא באנו עם ראש סגור, ודווקא ציפינו לטירוף אקשן (אלי מנהל האתר אמר לנו מראש), ואנחנו דווקא מאוד אוהבים סרטי אקשן, אבל מה שאנו מנסים לומר הוא שהעובדה שסרט נופל בקטגוריה של "אקשן" אינה פוטרת אותו מקיום עלילה או משחק משכנע של שחקניו, כל אותם מרכיבים יכולים ללכת "יד ביד" (ואף רצוי) כמו למשל סדרת המופת של "נשק קטלני", "מטריקס 1+2" (3 היה קצת משעמם).
אם אתה מרגיש ש"הרסנו לך" את הסרט אנו מצטערים, אבל כתיבת ביקורת שלילית לסרט אינה הורסת את הסרט לאף אחד – זאת דעה אישית ותו-לא, ואף אחד לא חייב לקרוא אותה או להאמין לה.
ועוד דבר – למרות כל הביקורת השלילית שלנו, אתה צריך לזכור שאת מעלותיו החיוביות של הסרט דווקא כן ציינו וכתבנו שהוא מציג אפקטים מטורפים שלא נראו מעולם, וזוהי נק' האור היחידה בסרט.

אם חשבת שיש עוד משהו טוב בסרט הזה פרט לאקשן והפעלולים נשמח לשמוע על כך (אולי לא שמנו לב 🙂 ).
ואם תרצה להמשיך לדון בכך נשמח מאוד.

ושוב תודה.
נ.ב: לכל אחד יש את הסרט הזה שרק הוא אוהב למרות שהשאר שונאים, גיא למשל חולה על "גברים בחלל" למרות שרוב האנשים חושבים שזה סרט מפגר.
ככה זה – על טעם ועל ריח…

סרט באמת לא חייב להיות חוויה לכל החיים

עומר דרור

שוב אני חוזר ואומר סרט אמור להישפט בסוף היום על פי ההנאה שהוא גרם לך.
דרך אגב זה למה אני לא אוהב מבקרי סרטים(לא להיעלב) פשוט אין להם הכי הרבה מושג… המשחק ואני יכול להגיד לכם שהמשחק היה מעולה במיוחד של השחקן הראשי ג'יימס מק'אבוי ושל מורגן פרימן(האגדי) הם נכנסו לדמויות ופשוט שיחקו בצורה טוטאלית נהדרת… את אנג'לינה ג'ולי אני לא אזכיר כי אנחנו כולם מודעים ליכולות המשחק שלה.
שוב אני לא בא להילחם על כבודו של הסרט ואני לא אעשה זאת כי זה לא מקומי אבל אם חשבת שהמשחק היה בינוני מינוס אני חייב להגיד שרמת המקצוענות שלכם היינה בינונית מינוס ואפילו פחות(שוב ..בלי להעליב)
אני מאמין שהסרט יצליח ואני גם מקווה לכך כי אני נהניתי ממנו (הלכתי לראות בקולנוע ואחרי שהסרט נגמר אנשים לא קמו מהמושבים הם היו מרותיקים כי זאת מטרת הצפייה)לרתק אותך לגרום לך להגיד וואלה הייתי מוכן לראות אותו שוב ואם אתם לא אהבת את הסרט אבקש שתדגישו שוב כי זאת דעתכם האישית ולא שהסרט גרוע תודה על התגובה שלכם ….

רועי ג

בסך הכל הסרט עצמו די מגוחך, עלילה מטופשת ועם יותר מדי דברים לא מציאותיים יחסית לסרט פעולה ולא מדע – בדיוני.

אני די מסכים עם הביקורת באופן כללי, אך הציון 1\5 הוא הקצנה לצד השלילי.

רועי שלום,

תודה על תגובתך – זה מאוד מעודד, בין אם שלילית ובין אם חיובית.
בכל מקרה, כהרגלי – ראיתי את הסרט "מבוקש" עוד כמה פעמים לאחר כתיבת הביקורת (לעיתים נדירות אני מסתפק רק בצפייה אחת של סרט…), ואחרי כמה צפיות אני יכול רק להגיד שאני לא חוזר בי מאף מילה שכתבתי (גם נטלי), אך אני כן מוכן להודות שציון של 1/5 כוכבים הוא אכן קצת קיצוני, כנראה שעדיין היינו שנינו (אני ונטלי) בהלם בעקבות הסרט… בכל מקרה נראה לי שלמרות הכל – ציון של 2/5 כוכבים הוא הציון ההוגן, וזאת רק בזכות האפקטים – ולא שום דבר אחר.

גיא

יעקב

לגיא ונטלי
לא ראיתם שיש מסר לסרט?
שזה לדעתי הדבר הכי יפה

יעקב,
על איזה מסר אתה מדבר?…
הלקח היחידי שאני לקחתי מהסרט הזה הוא: "תיזהר מאוד מאדם שקונה בסופר-מרקט 50 ק"ג חמאת בוטנים" – וזהו!

אם יש לך תובנות אחרות אשמח לשמוע עליהן

תודה על תגובתך,

גיא

יעקב

טוב קודם כל הסרט מעודד לא להשאר
בחיים משעממים עם בוס מעצבן וכו'

והנול בא לסמן את הלוקשים שיכולים להאכיל
אותנו אנשים שכמובן הוא לא יכול לפעול לבד
וה"רע" השתמש בו לטובתו האישית בעזרת שקר

ועוד מסר שיש שם אדם צריך לעבוד קשה כדי
למצוא\לרכוש את כישוריו

שחף

אני באמת לא מבין מדוע כולם כאן תוקפים את המבקר קודם כל זה רק דעה וכל אחד זכאי לחשוב מה שרוצה וגם להגיד את זה. (לפחות אצלנו)

בנוגע לסרט. אני כן אסכים אם המבקר כאשר הוא אומר שהסרט הנו חסר עלילה ולא מציאותי אבל אני רואה את זה בצורה שאתה לקחת את זה לכיוון השני המוחלט כן זהו לא סרט ברמה גבוה והמשחק הוא לא בשמיים אבל כוכב אחד מתוך 5? לדעתי זה מוגזם אני רואה את זה כאילו לקחת את הדעה לקיצניות מוחלטת.
בכל מקרה אני חייב להסכים איתך שאכן השחקן הזכיר את המספר ממעדון קרב (סרט אגדי!!) ושכן היה מקום ניכר מאוד לשיפור. סיכום שלי : לא שווה צפיה בקולנוע בכמעט שום מחיר… כן שווה להעביר שעה ווחצי של שעמום באיזה ערב מאוחר.. שווה צפיה קלה להעביר את הזמן.

עינבר

אני חושבת שזה אחד הסרטים הטובים שראיתי בכל חיי !

ובאמת על טעם ועל ריח אין להתווכח

לכן הכתבים החמודיםם עליכםם להתפטר, אני לא מבינה מה לא טוב בסרט הזה , והגזמתם עם הכוכבים
יאללה ביי

טומי שלום,

תודה על תגובתך – זה מעוד מעודד שאנחנו לא לבד פה.
🙂

אבל נא שים-לב: לאחר מחשבה מרובה וצפיה נוספת בסרט ולאחר שיצאנו מהשוק של כמות הטמטום בסרט העלנו ל-2 כוכבים וגם זה אך ורק בגלל האפקטים.

ושוב תודה.

טומי

היי בכיף =) אך בכלזאת שאלה…………..
איפה התגובהשלי לעזאזל??

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?