"מקום שקט 2" – ביקורת: דל יותר בדרמה ועדיין מעורר אימה ומתח

"מקום שקט 2". נואה ג'ופ, אמילי בלאנט.

"מקום שקט 2". נואה ג'ופ, אמילי בלאנט.

"מקום שקט 2" הוא המשכו הישיר של הסרט הקודם, שהיה מורכב מדרמה משפחתית במסגרת של מציאות מלאת אימה. אך בסיבוב הזה נזנח החלק של הדרמה ונשאר רק החלק של האימה. הסרט אכן מעורר אימה ובזה ממלא את הבטחת-העל שלו, רק חבל שהוא מאכזב כהמשכו של סרט שהיה בו יותר מהבהלות, התמודדות עם עולם דיסוטופי ואויב משותף. קשה לי שלא להמליץ עליו לאנשים שאהבו את הקודם, פשוט כדאי שיהיו מוכנים לסרט דל יותר. ללא ספק מומלץ לצפות בסרט הראשון כהכנה לסרט זה.

ג'ון קרזינסקי חוזר לחבוש את ארבעת כובעיו כבמאי, כתסריטאי, כמפיק וכשחקן, ומחזיר את כובע הדמות הראשית על ראשה של אשתו, השחקנית אמילי בלנט ("עד קצה המחר", "השטן לובשת פראדה"). הוא יצר סרט מבוים היטב עם סצינות ברורות (למרות הבלאגן המובנה בתוכַן) ומתח שנבנה ונשמר לכל אורכו. כאמור, עומק העלילה יכול היה להשתפר בהרבה, אבל הדרך שהיא לוקחת אותנו מרגישה טבעית.

בשתי הפסקאות הבאות יכללו ספוילרים לסרט הראשון, ראו הוזהרתם.

לאחר סצינת פתיחה מרשימה שמגלה איך הכל התחיל (נקודת זכות שהחזקתי לסרט הקודם שהתמקד בהתמודדות, ולא בסיפורי מקור), הסיפור ממשיך מהנקודה שבה נעצר בראשון. המשפחה מתמודדת עם תוצאות הקרב עם המפלצות האכזריות הרגישות מאוד לקול (מה שכשזכור מאלץ את כולם לחיות בעולם מבלי להשמיע ציוץ) ועם אובדן לי, אב המשפחה (קרזינסקי). אוולין (בלנט) ושלושת ילדיה צריכים לעזוב את ביתם ולמצוא מקום מגורים אחר, דבר שהיה כמעט בלתי אפשרי עבורם לפני שגילו נשק כנגד המפלצות שעד לנקודה זו נדמו כבלתי מנוצחות. חמושים במכשיר השמיעה של הבת הבוגרת רייגן (מיליסנט סימונדס, "מעשה פלאים") ובמגבר, שהשילוב של שניהם התגלה כדרך יעילה לנטרל את המפלצות, הם יוצאים לדרך.

הם מגיעים לפתחו של אמט (קיליאן מרפי, "כנופיות בירמינגהם", "28 ימים אחרי"), שהיה חבר משפחה לפני שהעולם נהרס, שמסכים בחוסר רצון לעזור להם עם מחסה ללילה אחד. המשפחה שחיה בנורמליות מה בביתה המגונן (מינוס האירועים הקטלניים שחתמו את הסרט הקודם), מגלה ששאר האנשים התמודדו את המציאות החדשה בצורה עגומה למדי. למרות מאמציה של אוולין לשמור על משפחתה מלוכדת ובטוחה, רייגן עוזבת לבדה את המחסה ויוצאת חדורת מטרה להציל את העולם אוחזת במכשיר השמיעה שלה.

כהרגלה בקודש, בלנט נותנת הופעה מצוינת, רק חבל שהתסריט דרש ממנה להיות יחסית חד מימדית. מרפי, שהצטרף כשחקן חיזוק לאחר הפרידה מדמותו של לי, התגלה כלא אידיאלי. מצער שניסיונו בסרט האפוקליפטי שפרסם אותו לא סייע לו קצת. אינני בטוח שזה בשל כישורי משחק מוגבלים או דמות בעייתית. דמותה של רייגן מקבלת פוקוס בסרט זה, ולמרות שסימונדס שחקנית לא רעה, היא לא באמת מצליחה לסחוף בסצינות שלה. נואה ג'ופ שמגלם את הבן מרקוס נותן הופעה שטחית ומעצבנת ביותר (קרזינסקי לא יכול היה להנחות אותו להחליף הבעות פנים מדי פעם?).

"מקום שקט 2". אמילי בלאנט, מיליסנט סימונדס, נואה ג'ופ.

"מקום שקט 2". אמילי בלאנט, מיליסנט סימונדס, נואה ג'ופ.

האנימציה התלת מימדית של המפלצות מעולה ומרגישה אותנטית באופן מבחיל – ובאופן כללי, האפקטים ברמה גבוהה, כמצופה מסרט כזה. לעומת שאר הסרט שרובו מתמקד בסצינות אימה יותר נקודתיות, הסצינה הראשונה נראית כמו סרט אסונות עתיר תקציב, שמבוימת באופן מקצועי, כאמור. הסאונד בסרט הוא העיקר והשימוש במוזיקת רקע, שמתפקדת כגורם מלחיץ בסרטי אימה, מצומצם מאוד. כמו כן, ישנן סצינות בהן הקהל חווה את השקט שדמותה של רייגן שומעת וזהו כלי אפקטיבי ביותר להחדרת האימה.

אם תאהבו את הסרט, תשמחו לדעת שכנראה יהיה סרט שלישי בסדרה (הוליווד והשטויות שלה). מחזיק אצבעות שקרזינסקי יחזיר את הספינה למסלול הקודם שלה, כי הוא הוכיח כבר שהוא מסוגל ליותר.

דירוג: ★★★☆☆

מקום שקט 2 (ארה"ב, 2020)
בימוי: ג'ון קרזינסקי | תסריט: ג'ון קרזינסקיסקוט בקבריאן וודס | משחק: אמילי בלנטמיליסנט סימונדסקיליאן מרפינואה ג'ופדג'ימון הונסו | צילום: פולי מורגן
הפצה: פורום פילם, החל מה-03.06.2021 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?