"צעירה מבטיחה" – ביקורת: סרט שיזיז בכם משהו, גם אם בדרך מעט מעוותת

"צעירה מבטיחה". קארי מוליגן.

"צעירה מבטיחה". קארי מוליגן.

"צעירה מבטיחה" הוא דרמת מתח על בחורה בת 30 שנשרה מלימודי רפואה לאחר אירוע מטלטל ומוצאת תכנית אלטרנטיבית לחייה. הבימוי, התסריט, המשחק והעיצוב בסרט מעולים. אמנם לא צפיתי בכל הסרטים שכרגע מוצגים בקולנוע, אבל אני מניח שלא אמצא ביניהם סרט שאוהב יותר. לפני שאתם מפתחים ציפיות גבוהות, הסרט לא מושלם – מה שהוא כן זה חכם ורגיש שגם נושא עמו מסר שמועבר בצורה מענגת לצפייה. כמו כן, שימו לב כי הסרט לא יתאים לצופים שרגישים לאלימות או לבוטות מינית.

על סרט זה שקדה אמרלנד פנל הבריטית כבמאית, כתסריטאית וכמפיקה, וכאמור, עשתה עבודה מצוינת. הניסיון שלה רב יותר במשחק, היא אף משתתפת בעונה הרביעית של הסדרה המצליחה "הכתר" כקמילה פרקר בולס, אך הספיקה לצבור ניסיון כתסריטאית, כולל במספר פרקים של "להרוג את איב", שאולי היה המקום ממנו ספגה את זווית הפשע שנשזרה בתסריט סרט זה. כנראה שעוד מספר אנשים זיהו את העבודה הטובה שעשתה על התסריט כשזיכו אותה עליו באוסקר בטקס הפרסים האחרון. פנל הצליחה להתאים את הקצב בסרט כמו כפפה ליד לנושא שהוא עוסק בו ולהתפתחות העלילה. ללא ספק הישג מרשים לבמאית שזהו סרטה הארוך הראשון. מלבד תסריט לסרט קומיקס מבית DC "זאטאנה", בהחלט מסקרן מה היא עוד תיצור בשנים הבאות.

קאסי (קארי מאליגן, "דרייב", "בושה" ועוד הרבה טובים אחרים – אם אתם לא מכירים את העבודה שלה, שווה לכם לבדוק כמה דברים שהיא עשתה) היא "צעירה מבטיחה" שמוצאת את עצמה בגיל 30 גרה עם הוריה ועובדת כבריסטה בבית קפה, לאחר שעזבה במפתיע את לימודי הרפואה שלה, בה הייתה תלמידה מצטיינת. היא מדאיגה מאוד את הסביבה שלה כשהיא בוחרת לבלות כל לילה במועדונים ולהכיר גברים שונים, בעיקר כשהיא לא מראה אף שביב של רצון לשנות כיוון. לא רק הוריה (ג'ניפר קולידג' וקלאנסי בראון) מתוסכלים מהמצב, אלא גם חברתה בעלת בית הקפה בו היא מכלה את זמנה (לוורן קוקס, "כתום זה השחור החדש"), שמנסה לדחוף אותה לעזוב ולמצוא משהו אחר שיגרום לה לסיפוק.

למרות אופי הבילויים הליליים, קאסי מתרחקת מקשרים רציניים עם גברים ומתחזקת בקביעות את החומה שבנתה לה כדי להדוף את כל אלה שמנסים להגיע אליה. החומה מתחילה להיסדק מעט כשריאן (בו ברנהם, בעל מופע סטאנדאפ די משעשע ב"נטפליקס") שלמד איתה באוניברסיטה נכנס לבית הקפה ומנסה במתיקות ובהתמדה לשכנע אותה לצאת איתו לדייט. הקסם של בריאן (שסיים את לימודיו ועובד כרופא) מצד אחד והתזכורת הקבועה שהוא מהווה למסלול החיים אותו בחרה לעזוב מן הצד השני, מבלבלים את קאסי, אשר עד כה נראה שדי נוח לה במצב העגום והסטטי בו היא מתנהלת.

"צעירה מבטיחה". קארי מוליגן.

"צעירה מבטיחה". קארי מוליגן.

כמו שבטח הצלחתם להבין, אני די אוהב את המשחק של מאליגן, כך שזה לא באמת מפתיע שאהבתי מאוד את עבודתה בסרט זה. משהו באופן העצור והאותנטי שבו היא מעבירה רגשות, פשוט כובש. גם ברגעים בהם היא מפליאה בעוצמה, תחכום וכעס, זה כמו סכין שמחליקה לאט לאט פנימה ולא הנפת חרב מאיימת. אי אפשר להסיר ממנה את העיניים לכל אורך הסרט. קולידג' מושלמת לתפקיד של האמא הדואגת והמציקה ובאותה נשימה גם נזהרת ומנותקת מהמציאות. היא מצחיקה ומעוררת רחמים במקביל. קשה מאוד שלא להתאהב בברנהם. נכון, הרבה קשור לדמות בתסריט שנתנו לו, אבל ההומור והקלילות שלו מדויקים לדמות שלוקחת על עצמה את האתגר להתמודד עם המגננות של קאסי. אליסון ברי ("גלו", "מד מן") מבליחה למספר סצינות ועושה עבודה מצוינת. בכללי, רמת המשחק בסרט גבוהה.

אין לשכוח את עבודת העיצוב המוקפדת בסרט, החל מהתפאורה – בית הקפה, המועדונים וגולת הכותרת – הבית המצועצע והמנוילן של הוריה של קאסי, ועד לתלבושות המדהימות של קאסי, מגוונות ביותר ומשדרות את הלך הרוח שבחרה לשדר. כמו כן, היה שימוש מצוין במוסיקה, ביניהם עיבוד מהמם ל-Toxic של בריטני ספירס.

"צעירה מבטיחה". בו ברנהם, קארי מוליגן.

"צעירה מבטיחה". בו ברנהם, קארי מוליגן.

אז אם אין לכם בטן רגישה ומתחשק לכם לראות סרט שיזיז בכם משהו, גם אם בדרך מעט מעוותת, לא תטעו אם תבחרו בסרט הזה כסרט שבירת הצום הכפוי מבתי הקולנוע שהקורונה הביאה עלינו. הוא כל כך טוב שאני אפילו סולח לו על האלמנטים המעט הוליוודים שהוא חוטא בו.

דירוג: ★★★★☆

צעירה מבטיחה (בריטניה, ארה"ב, 2020)
בימוי: אמרלד פנל | תסריט: אמרלד פנל | משחק: קארי מאליגןלוורן קוקסבו ברנהםג'ניפר קולידג'קלאנסי בראון | מוסיקה מקורית: אנתוני וויליס | צילום: בנג'מין קרצ'ון
הפצה: לב סרטים ובתי קולנוע, החל מה-03.06.2021 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?