ארץ נוודים ביקורת סרט

Nomadland Movie Review

תמונת כתביאיר הוכנר על "ארץ נוודים":
"יצירת המופת הראשונה של העשור"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר Nomadland
משחק פרנסס מקדורמנד במאי/ת קלואי ז'או  
דרמה
ביקורת סרט לארץ נוודים מאת יאיר הוכנר | מבקר ראשי
ציון המבקר
"עדין ואנושי"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
7/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע84.1%
בבית
אחכה לדי.וי.די8.7%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות7.2%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
כמו בסרטה השני באורך מלא, "הרוכב", הבמאית הסינית/אמריקאית קלואי ז'או לוקחת את הצופים למסע אל הצדדים הפחות מוכרים של האמריקנה. גם הפעם היא מפגישה אותנו עם דמויות צבעוניות, שקופות ונשכחות המתקיימות במציאות האמריקאית העכשווית. על אף שהשורשים של הסרט נטועים עמוק בתוך התרבות האמריקאית, העולם שבו מתרחש הסרט כמעט וזר לנו לחלוטין, עולמם של הנוודים המודרניים. אותם אנשים שהמציאות הקפיטליסטית הדורסנית של ארה"ב והניכור החברתי האכזרי הובילו אותם לבחור, לעיתים ללא ברירה, להפוך לנוודים. אנשים שהחליטו לוותר על משכנתא וצבירת רכוש ובמקום זאת בחרו לנדוד בקרוואן הפרטי שלהם ברחבי ארה"ב, להתפרנס מעבודות מזדמנות ולחיות ואף להיעלם בתוך המרחבים העצומים והבלתי נגמרים של הטבע."ארץ נוודים" מרגיש לעיתים כמו התבוננות בחייהם של אנשים שונים, כמעט כמו סרט תיעודי. הוא מתמקד בפרן (פרנסס מקדורמנד), אישה מבוגרת, שהגיע לגיל פנסיה. היא איבדה את בעלה האהוב, שהיה מרכז עולמה, למחלת הסרטן. בעקבות המשבר הכלכלי באזור נוואדה, המפעלים בעיר נסגרים, פרן וכל מי שהתגורר בעיירה הקטנה מאבדים את עבודתם ואת רכושם. חלק עברו להתגורר בערים סמוכות, אך פרן מחליטה לארוז את זיכרונותיה, הבגדים וכלי בית מועטים ולצאת למסע ברחבי מערב ארה"ב בקרוואן הישן והקטן שלה. היא מתפרנסת מעבודות מזדמנות. בתקופת החגים היא מגויסת לעבוד ב'אמזון' במחלקת המשלוחים. היא עובדת בניקיונות באתר קרוואנים, במסעדת מזון מהיר, מכירת אבני נוי, בקטיף תפוחי אדמה ועוד.
בדרך היא פוגשת נשים אמיצות עם סיפור חיים מרגש. אנשים שנותרו להם חודשים ספורים לחיות והחליטו לצאת לחיות את החיים, מה שלא עשו עד כה כי היו עסוקים בלעבוד. צעירים אבודים שברחו מהבית, חיילים שסובלים מהלם קרב ומעדיפים לחיות בבדידות מחוץ לעיר הגדולה והרועשת ועוד דמויות החיות מחוץ לחברה הקונבנציונאלית. כמו בסרטיה הקודמים, גם בסרט זה ז'או ליהקה גברים ונשים שהם אינם שחקנים וכולם חולקים עם פרן והצופים את סיפור חייהם על רקע הנופים המרהיבים והבלתי נגמרים של מערב ארה"ב.את פרן מגלמת השחקנית האמריקאית המוערכת פרנסס מקדורמנד, שזכתה כבר פעמיים באוסקר השחקנית הראשית הטובה ביותר על תפקידיה המעולים בסרטים "פארגו" ו"שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי". גם על תפקידה בסרט "ארץ נוודים" היא זכתה באוסקר, ובכך עשתה היסטוריה והייתה לשחקנית היחידה שזכתה שלוש פעמים באוסקר בקטגוריית השחקנית הראשית הטובה ביותר. אין ספק שמקדורמנד היא אחת השחקניות החשובות של דורנו. השחקנית, שידועה דווקא בתפקידים מאוד צבעוניים ולעיתים קולניים, עושה כאן בדיוק ההפך. היא לחלוטין נטמעת ברקע. היא מקשיבה לסיפורים ומגיבה ברוך ואמפתיה. היא הופכת לשקופה כמו הדמות שהיא מגלמת. זאת הגדולה של מקדורמנד, לגרום לקהל הצופים להבין מה בדיוק עובר על פרן ולהתרגש איתה מהחסדים הקטנים שהיא חווה במהלך הדרך. היא פשוט משתלבת ברקע, נוכחת-נפקדת, מצליחה לגרום לנו לשכוח שאנחנו צופים בשחקנית שכבר ראינו באינספור סרטים אחרים.
מקדורמנד לא רק משחקת בתפקיד הראשי, היא גם המפיקה של היצירה הזאת ומי שרכשה את הזכויות על הספר כדי להפוך אותו לסרט. היא הצליחה ליצור כאן פרויקט ייחודי שעוד לא נראה כמוהו בהוליווד. אולי עכשיו בעקבות ההצלחה המסחרית הצנועה ועשרות הפרסים החשובים, ביניהם פרס האוסקר לסרט ולבימוי, נזכה לצפות ביצירות נוספות המייצרות פורטרטים אנושיים של אנשים מהשוליים החברתיים של ארה"ב. ז'או לא מייצרת דרמה הוליוודית שגרתית. היא יוצרת אווירה על רקע הנופים המרהיבים ונותנת לקהל לשקוע לתוכה. מסקרן לראות כיצד תצליח להטמיע את סגנונה בעולם של מארוול בסרטה הבא "נצחיים".בסופו של דבר זהו סרט על אנשים פצועים המתמודדים עם המציאות בדרכם המאוד מיוחדת והלא שגרתית. פרן מתמודדת עם שכול וחיה את הזיכרונות במקום את ההווה. היא חייבת ללמוד להתמודד, להשלים עם האובדן, לגלות את הצורך להמציא את עצמה מחדש ולהחלים. היצירה הקולנועית המיוחדת הזאת היא מורכבת ובעלת רבדים. אפשר להרגיש את הרוח והאבק של המדבריות וההרים ואת הקור של הלילות החורפיים הקשים. אפשר גם לחוש את הכאב העצום של פרן ושאר הנוודים וגם את שמחת החיים. ז'או מצליחה ליצור סרט שהוא גם פיוטי ובנשימה אחת גם ריאליסטי. הוא גם מאופק, אנושי ובעיקר אוהב אדם. אין ספק שזה הסרט הטוב ביותר של ראשית העשור ואני ממליץ בחום לראות אותו על המסך הגדול. תנו לסרט הכל-כך מיוחד הזה הזדמנות.
ארץ נוודים - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: אורי.וגיל: 4002/06/2023 22:56:19
9/10אייקון ציון
סרט מקסים, אנושי ורגיש על חיי נוודות באמריקה. איטי וחסר עלילה מתפתחת במיוחד ככה שלא בהכרח יתאים לכולם..
שם: דן קירוגיל: 7224/09/2021 15:27:17
2/10אייקון ציון
פיהוק אחד גדול. יצאתי אחרי 20 דקןת
שם: אילתגיל: 6017/08/2021 23:10:44
9/10אייקון ציון
סרט מעולה,איטי ורגיש,שחושף בפנינו אורח חיים של הנוודים בארה״ב אם מתוך בחירה ואם כהשלמה עם מר גורלם.מפגשים מיוחדים מאוד בין אנשים,קשירת קשרים לתקופות קצרות,עזרה הדדית,פרידות כואבות ועוד.מומלץ.
קישורים
ביקורות נוספות של סרטי דרמה
רדיקלי Radical חדש 2024
נפש אחת One Life חדש 2024
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט