בום-טראח-אשה-אקדח: הסרט הזה מנסה להיות מגניב, ולפעמים מצליח

מתוך הסרט 'מילקשייק אבק שריפה'
מתוך הסרט 'מילקשייק אבק שריפה'

סרטו האמריקאי הראשון של הקולנוען הישראלי נבות פפושדו ("כלבת") "מילקשייק אבק שריפה" מבוים הרבה יותר טוב ממה שהוא כתוב - ותועפות הכישרון שנשפכו על המסך הניבו מעט מדי. ועדיין: הצבעוניות שוטפת את העיניים בדימויים מרהיבים

15 ביולי 2021

בתחילת הסרט השם האוקסימורוני "מילקשייק אבק שריפה" מתנוסס על המסך באותיות ניאון בוורוד ותכלת. השילוב הזה של צבעים רכים ומתוקים שלח אותי לקומדיית האימה הפסאודו-רומנטית "צעירה מבטיחה" שעשתה בהם שימוש אירוני. גם כאן הצבעוניות הזו – שתחזור בתלבושות של המלצריות בדיינר שבו הגיבורות שותות מילקשייק ומחסלות גברים – היא סוג של קריצה תרבותית. אבל בעוד אמרלנד פנל חקרה לעומק את ההשתמעויות האפלות של האגדות בצבעי מסטיק שסרטה המצמרר השתעשע בהן, התרשמתי שסרטו של נבות פפושדו נשאר על פני השטח ובעיקר שואף להיות מגניב. ובקולנוע של היום הדימוי של נשים עם אקדחים נחשב למגניב.

השאיפה למגניבות ניכרת מכל פריים במעשיית האקשן הזאת, וחלק מהזמן היא אף מוגשמת. אבל באופן כללי הסרט מבוים יותר טוב משהוא כתוב – גם ברמת העלילה וגם ברמת הדיאלוגים –ותועפות הכישרון שנשפכו על המסך הניבו מעט מדי. עד לאחרונה פפושדו היה שותפו ליצירה של אהרון קשלס, והשניים נדמו בלתי נפרדים. יחד הם יצרו בישראל את סרטי האימה "כלבת" ו"מי מפחד מהזאב הרע?" שהעניקו להם מוניטין בינלאומי ומעריץ נלהב בדמותו של קוונטין טרנטינו. כשהדלתות בחו"ל נפתחו בפניהם הם נכנסו בהן יחד, ואז פנו לכיוונים שונים. את "מילקשייק אבק שריפה" (שבאמריקה נרכש על ידי נטפליקס, אך בשאר העולם יוצא למסכי הקולנוע) פפושדו כתב עם אהוד לבסקי (קשלס מקבל קרדיט כמפיק בפועל), ומאוחר יותר השנה צפוי לצאת למסכים סרט הסולו של קשלס "South of Heaven", שאת התסריט שלו הוא כתב עם פפושדו.

"מילקשייק אבק שריפה" מתרחש במין יקום קומיקסי של מתנקשים – סטייל "ג'ון וויק", רק עם צבעוניות שונה, וכאמור, הרבה נשים עם אקדחים. קרן גילן ("דוקטור הו", "שומרי הגלקסיה") היא סם, מתנקשת בשירות "הפירמה" שנשלחת למשימה פשוטה. כמו תמיד, העניינים מסתבכים והיא מוצאת את עצמה נרדפת על ידי המוני גברים מכאן ומכאן, כשלצידה ילדה יתומה בת שמונה ומשהו (הילדה המגניבה לא מזילה דמעות על אביה שנרצח ומיד מאמצת לעצמה את תפקיד השוליה – וזו אחת הדוגמאות לקיצורי הדרך של הסרט, שמגיש לנו סטייל ללא עומק רגשי). סם והילדה מוצאות מפלט ב"ספריה" וחוברות למתנקשות נוספות – אמה שנטשה אותה בנעוריה (לנה הדי מ"משחקי הכס") וצצה פתאום מחדש, ושלוש "ספרניות" בגילומן של מישל יאו, אנג'לה באסט וקרלה גוגינו.

מתוך הסרט 'מילקשייק אבק שריפה'
מתוך הסרט 'מילקשייק אבק שריפה'

שתיים מהשחקניות האחרונות (רמז: לא הלבנות שבהן) זכו למעמד איקוני, ועצם נוכחותן בסרט מעניקה לו קורטוב מהמגניבות שהוא שואף אליה. אלא שהוא נותן להן גרזנים ושרשראות כדי להילחם בגברים, ולא הרבה יותר מזה. ואילו גילן מגלמת את סם בסטואיות מעושה, שנועדה להעניק לה מימד מיתולוגי, כמו קלינט איסטווד במערבוני הספגטי.

הסיפור הרזה, שהורכב מרעיונות שהורמו מסרטים אחרים ואויר בקווים קומיקסים/מיתולוגיים, הוא בעיקרו קולב לסצנות אקשן עם סטייל. שתיים מהמוצלחות שבהן צומחות מהרעיון שסם מאבדת את השליטה בידיה ונאלצת להתמודד עם השיתוק הזמני בעזרתה של הילדה (קלואה קולמן מ"שקרים קטנים גדולים"). חוסר האמינות הבסיסי של הסצנות האלה תואם את הצבעוניות המוגזמת –המכונית והסווטשירט הכתומים של סם, המעיל הצהוב של אמילי – והתוצאה מבדרת.

בכלל, הצבעוניות העשירה של הנשים למול הגוונים האפורים של הגברים, על רקע תאורה צבעונית בסצנות לילה אפלות, שוטפת את העיניים בדימויים מרהיבים. אפשר לנחש שפפושדו התרגש לעבוד עם מייקל סרזין הוותיק שצילם את "בירדי" ו"ליבו של אנג'ל" של אלן פארקר, ולאחרונה את סרטי "כוכב הקופים". גם המוזיקה בסגנון אניו מוריקונה שהלחין פרנק אילפמן היא אחד המרכיבים החזקים של הסרט.

מתוך הסרט 'מילקשייק אבק שריפה'
מתוך הסרט 'מילקשייק אבק שריפה'

רעיון נוסף עם פוטנציאל הוא הספרייה שבתוך ספריה מסתתרים כלי נשק, מעין מחווה היפרבולית לסרטי הריגול הישנים שבהם נעשו שימושים מגונים בספרים. אבל הטוויסט הפמיניסטי – ווירג'יניה וולף וג'יין אוסטן הם שם קוד לסוגי נשק – אינו יותר מחנופה שטחית לצופות. אחרי הצגתו לצופים, המרחב של הספרייה הופך לעוד אתר של סצנת אקשן ארוכה ועתירת משתתפים שאינה מתרוממת מעל הממוצע. אולי יש כאן אמירה לגבי העידן שלנו שבו הספרים הקלאסיים נדחקו הצידה לטובת תרבות הקומיקס, אבל אני לא בטוחה.
3 כוכבים
Gunpowder Milkshake בימוי: נבות פפושדו. עם קרן גילן, פול ג'יאמאטי, מישל יאו, אנג'לה באסט, קרלהגוגינו, לנה הדי. ארה"ב 2021, 114 דק'