"יחידת המתאבדים" – ביקורת: ללא מגבלה, גאן רקח בלאגן עמוס, מעייף ומתאמץ

"יחידת המתאבדים". אידריס אלבה, דניאלה מלכויר, מרגו רובי.

"יחידת המתאבדים". אידריס אלבה, דניאלה מלכויר, מרגו רובי.

"יחידת המתאבדים", קומדיית האקשן הקומיקסית הקיצונית של הקיץ תפלג את הקהל. יהיו מי שישבעו שהיא גאונית ויהיו מי שיבקשו, אם אפשר, להנמיך קצת את הסאונד, ואם אפשר אז גם את התמונה.

אבל רגע לפני, בואו נדון בשם – "יחידת המתאבדים". סרט זה הוא ריבוט (עם התייחסויות קלות) לסרט קודם באותו השם שיצא בשנת 2016 וזכה, למרות היותו אחד הסרטים הגרועים של העשור הקודם, להצלחה גדולה. שמו של הסרט הקודם היה Suicide Squad. על מנת להבהיר שלא מדובר בסרט ההוא, החליטו יוצרי הסרט ללכת על אבחנה משמעותית – שמו של הסרט החדש הוא The Suicide Squad. האמת היא שזה מבריק בעיני. הדבר המבריק היחידי בסרט. בארץ שני הסרטים קיבלו את אותו השם, וזאת משום שהתרגום האמיתי של הסרט הקודם היה אמור להיות "יחידת מתאבדים". אז מה עושים? יכלו לפתור זאת בקלות באופן הטבעי בו מתייחסים לתרגומי שמות סרטים בארץ ולקרוא לזה "2 יחידת 2 מתאבדים" או באופן סולידי יותר "היחידת המתאבדים", אבל במקום זאת החליטו לקרוא לו באותו שם. משעשע.

תחילת הסרט עושה עבודה מצויינת בהעברת המידע הנחוץ כדי להבין את סיפור הרקע, כך שבאמת אין צורך בידע מוקדם כדי להבין את הסרט הזה. האולפן גם לא היה מעוניין בקישור ממשי לסרט הראשון והוא נתן יד חופשית לבמאי והכותב ג'יימס גאן. גאן ידוע ביכולתו לקחת דמויות שעל הנייר לא אמורות לעניין אף אחד וליצור מהן להיט גדול. כך עשה ב"שומרי הגלקסיה", וזו הסיבה שבגללה הביאו אותו לכאן – תעשה לנו שומרי הגלקסיה משלנו.

"יחידת המתאבדים".

"יחידת המתאבדים".

אין בעיה, אמר ג'יימס שלנו, אבל אני רוצה לעשות מה שבא לי. אוקי, צעקו מנהלי די.סי. תעשה מה שבא לך. אני רוצה, הוא המשיך, לעשות סרט R (סרט בדירוג למבוגרים שבדרך כלל נמנעים מלעשותו בבלוקבאסטרים של גיבורי על, כי זה מחייב ויתור על קהל גדול). אמיץ מאוד. או שזה לפחות מה שצועק לעברנו כל הזמן השיווק של הסרט. נכון שלהגיע לדירוג R גורם לאולפנים לחשוש, אבל בשנים האחרונות נעשו יותר ויותר סרטים כאלה וזכו להצלחה – "דדפול", "לוגאן", "ג'וקר" ואפילו סרט הסולו של הארלי קווין, שמככבת גם בשני סרטי "יחידת המתאבדים". סביר להניח שזו הסיבה שגאן שמח כל כך לעשות "שומרי הגלקסיה" אבל לא עבור דיסני, שבחיים לא יתנו לו יד חופשית לחלוטין, ובטח לא אפשרות לפעול בדירוג כזה. הדירוג הזה אפשר לגאן לעשות כל שעלה על רוחו. זה יתרון, אבל זו גם מעמסה. גאן, ללא מגבלה, הכניס כל דבר שאי פעם עבר בראשו ורקח בלאגן עמוס כשהתוצר הסופי מעייף ובעיקר מתאמץ.

עבור הסרט בחר גאן כמה מהטיפוסים המטופשים ביותר ביקום של DC. הם אמנם לא הגיבורים הראשיים שלנו, אבל בצוות תפגשו סמור גדול דמוי אדם עם עיניים מטרידות במיוחד, אדם שידיו מתפרקות ויכולות להתקדם בזכות עצמן ועוד טיפוסים מפוקפקים. יחידת המתאבדים מורכבת מנבלים השייכים ליקום של DC. על מנת שיקצרו להם את השהות בכלא מאפשרים להם להצטרף למשימה סודית ומסוכנת במיוחד. בראשם מושתל חומר נפץ כדי להבטיח שהם לא יעשו מה שמתחשק להם. אם הם מסרבים פקודה, חומר הנפץ מופעל. אם הם מבצעים את המשימה ומצליחים לחזור בחיים, מקצרים להם את שהותם בכלא.

יחידת המתאבדים שלנו נשלחת לקורטו מלטז על מנת לחסל מתקן סודי שיכול לאיים על ארצות הברית. זוהי, כמובן, משימת התאבדות, והדרך לביצוע שלה כולל הרג והרס רב.

אם יש לכם ילדים, אולי אתם מכירים את המצב בו ביום ההולדת הילד מקבל הרבה מתנות בבת אחת. הוא לא יודע עם מה להתחיל אז הוא משחק רגע עם משחק אחד, קופץ מיד למשחק אחר, ממנו לאחד נוסף, חוזר לראשון וחוזר חלילה. ככה הרגיש לי הסרט הזה. יש בסרט הפיכה צבאית, יש מורדים, יש קנוניה אמריקנית בדרגים גבוהים, יש בגידות, יש מדען מטורף, יש מפלצת ענק (קייג'ו) שהיא גם חייזר, יש זומבים (סוג של), זהו התעייפתי.

"יחידת המתאבדים".

"יחידת המתאבדים".

בנוסף לגודש, הסרט מנסה להיות "משוגע" אבל הוא מאוד "רגיל". כלומר – כן, יש הרג רב שנעשה בצורות קיצוניות כמו קריעת ראשו של הקורבן או קריעת גופו לשניים, אבל אחרי זמן מה הכל מרגיש סתמי. אחד הדברים הגדולים בקומדיות מז'אנר הגור הידועות ביותר (סרטים מדממים ומלאי גועל כ-"Braindead" או “Evil Dead 2”) הוא רמת ההמצאות שבגועל. כל פעם כשאתה חושב שאי אפשר להפתיע אותך יותר, אתה מגלה שיש את זה ביותר מגעיל ומיוחד. בסרט הזה אתה פשוט מתרגל ואז יושב מול המסך משועמם.

גם ההומור לא באמת עובד. הכל מרגיש כל כך מחושב, אין שום דבר טבעי בדיאלוגים. הרגעים שאמורים להפתיע ולגרום לצופה לצחוק לא עובדים גם הם, בעיקר כי כבר ראינו את זה טוב יותר במקומות אחרים.

"יחידת המתאבדים". מרגו רובי.

"יחידת המתאבדים". מרגו רובי.

הגיע הזמן לדבר על הארלי קווין בגילומה של מרגו רובי. זו הפעם השלישית שהיא מגלמת את התפקיד ונראה לי שעם כל חיבתי לרובי, אין אלא להודות שהיא מגלמת אותה רע מאוד. זה לא עובד. היא חסרת קסם או טירוף וכשמצוותים לזה שורות טקסט גרועות זה ממש מביך. באופן כללי ההרגשה היא שהדמות שלה הונחתה לסרט כי רצו שהיא תהיה בו. היא לא ממש מתחברת לשום חלק בו.

סילבסטר סטלון מספק את הקול לקינג שארק, דמות CGI של כריש בגודל אדם עם חיבה לבשר אנושי. אני מניח שמבחינת דמות זו אמורה להיות התשובה לגרוט מ"שומרי הגלקסיה". בפועל זו דמות חלשה מאוד שלא משאירה שום רושם.

"יחידת המתאבדים".

"יחידת המתאבדים".

בתוך כל הבלאגן הזה יש שלוש דמויות שבאמת מחזיקות את הסרט. בראש ובראשונה אידריס אלבה שמגלם את בלאדספורט. הוא יוצא למשימה על מנת שבתו לא תאלץ להישפט בבית משפט על גניבה. אידריס, שחקן עם כריזמה רבה, מצליח לקחת את המעט שכתבו עבורו ולהפוך אותו לבסיס לדמות חביבה. לצדו דניאלה מלכיאור בתפקיד ראטקאצ'ר 2, דמות עגמומית שיכולה לזמן עכברושים. יחד הם מצליחים ליצור צמד גיבורי על שיעניין אותי לצפות בסרט טוב בו ישתתפו.

הדמות השלישית, שמבין הדמויות המופרכות הכי שבתה את ליבי, הוא האיש המנוקד, בגילומו של דייוויד דסטמלצ'יאן. היכולת שלו היא לירות נקודות. הן עוברות דרך כל דבר בו הן נוגעות. זה יכול להיות קטלני. אבל במקום שהוא יהפוך לבדיחה כמו שאר חבריו המופרכים, יש בו משהו אחר (למשל – סיפור מקור מטופש אך נוגע ללב) וזה הופך אותו לדמות טובה.

"יחידת המתאבדים". דיויד דסטמלצ'יאן.

"יחידת המתאבדים". דיויד דסטמלצ'יאן.

סוף הביקורת הוא המקום להודות, אני מהבודדים שלא אהבו את "שומרי הגלקסיה". אם אהבתם את הסרט ההוא, אולי תאהבו גם את הסרט הזה, כי הדרך הטובה ביותר שאני יכול לתאר אותו היא: "שומרי הגלקסיה" בלי הקסם של הדמויות ועם דירוג R על כל המשתמע מכך.

דירוג: ★★½☆☆

יחידת המתאבדים (ארה"ב, 2021)
בימוי: ג'יימס גאן | תסריט: ג'יימס גאןג'ון אוסטרנדר | משחק: מרגו רוביאידריס אלבהג'ואל קינאמאןג'ון סנהויולה דיויספיטר קפלדידייוויד דסטמלצ'יאןדניאלה מלכויר
הפצה: החל מה-05.08.2021 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?