"שרלטן" – ביקורת: סרט מענין ברובו על אדם וסיפור מרתקים

"שרלטן". איוון טרויאן.

"שרלטן". איוון טרויאן.

שבוע הקולנוע הצ'כי בסינמטקים – "שרלטן" של אגנישקה הולנד הוא סרט דרמה היסטורי צ'כי על פי סיפור אמיתי. האיש שבמרכזו והסיפור שלו מרתקים והסרט מעניין ברובו, אך הוא נשאר בגדר "בסדר, טוב" ולא מעבר לכך.

הסרט מוקרן בסינמטקים במסגרת שבוע הקולנוע הצ'כי, ונרכש להפצה בקולנוע "לב" מכיוון שהוא של במאית מפורסמת ונבחר כנציג צ'כיה לאוסקר האחרון (לו היה מועמד -ובוודאי שאילו היה זוכה- כבר היה מוקרן בארץ במסגרת קבועה).

לבמאית אגנישקה הולנד רזומה מפואר ומגוון שמעטים הבמאיות או הבמאים שיכולים להתהדר בו. היא עבדה עם קז'ישטוף קישלובסקי, כתבה את "קורצ'ק" המצוין, והיתה מועמדת לאוסקר על התסריט של "אירופה אירופה" (שגם ביימה). סרטיה "Angry Harvest" ו"באפלה" המצוין היו מועמדים לאוסקר לסרט זר מטעם גרמניה ופולין, בהתאמה, והיא גם ביימה סרטים באנגלית, כולל "סוד הגן הנעלם" (1993) ו"להעתיק את בטהובן" עם אד האריס, ומספר פרקים של "הסמויה" ו"בית הקלפים".

"שרלטן". איוון טרויאן.

"שרלטן". איוון טרויאן.

השחזור התקופתי בסרט מצוין, המוזיקה קצת תמוה פה ושם (מנסה בכוח להישמע דרמטית) והשחקים טובים. הסרט נשען בעיקר על הקשר בין המרפא יאן מיקלוסק ועוזרו.

הבחירה של שם הסרט מעוררת תהיות. המרפא (שמקפיד לא להגדיר את עצמו כרופא), שאבחן אלפי אנשים כל שבוע במשך שנים, הואשם בשרלטנות בתקשורת ואף נעצר והועמד לדין. לאורך שנים רבות הוא ראה חולים, כשבמקרה שלו הסתפק בבחינה חזותית של השתן שלהם לאור השמש (בבקבוקים של זכוכית שקופה בלבד), ואז קבע איזו מרקחת צמחים שלו לרשום להם (אחת מארבע מוכנות מראש או מרקחת אישית). כל שהיה נחוץ לו הוא מין החולה, גילו ובחינה בעיניו של השתן. כמו כן, ניחן ביכולות מיוחדות נוספות, שמו התפרסם ברבים ומעבר להצלחה המקומית הוא קיבל דגימות שתן מכל העולם (שתן ראשון של הבוקר, ותוך שלושה ימים).

"שרלטן". איוון טרויאן.

"שרלטן". איוון טרויאן.

הסרט נע בין מספר צירי זמן: עם מעצרו של יאן, כיצד הגיע למעמד הרם שלו ואיך התחיל את דרכו. שוב ושוב מציגים לנו את כישרונו, גם אחרי שכבר נוכחנו בהצלחותיו, והחלק בבית המשפט גורם לסרט להרגיש ארוך ממה שהוא.

ראוי לציון לטובה שאף פעם לא כתוב באיזו שנה מתרחש מה שאנחנו רואים; סומכים עלינו שנבין כשמשהו הוא פלאשבק. ושימו לב שיש מספר קטעים של התעללות בחיות, למי שזה מפריע מאוד.

דירוג: ★★★☆☆

שרלטן (צ'כיה, סלובקיה, פולין, אירלנד, 2020)
בימוי: אגנישקה הולנד | תסריט: מרק אפשטייןמרטין סולקירוסלב סדלסק | משחק: איוון טרויאןיוזף טרויןיוריי לוג'יארוסלבה פוקורנה | מוסיקה מקורית: אנטוני קומסה-ואזארקייביץ' | צילום: מרטין סטרבה
הפצה: לב סרטים ובתי קולנוע, מוקרן במסגרת שבוע הקולנוע הצ'כי (14-18.8.21). קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?