"מסע בזיכרון" – ביקורת: בזבוז של יו ג'קמן וטנדי ניוטון

"מסע בזיכרון". יו ג'קמן, ת'נדי ניוטון.

"מסע בזיכרון". יו ג'קמן, ת'נדי ניוטון.

"מסע בזיכרון" הוא אחד הסרטים הגרועים של השנה. הוא כתוב ומבוים רע מאוד, ארוך (כמעט שעתיים) ויומרני, משעמם ונודניקי, בזבוז של יו ג'קמן וטנדי ניוטון ושל רעיון בעל פוטנציאל.

הסרט מתרחש במיאמי בעתיד שבו העולם עבר להתנהל בעיקר במשך הלילה בשל ההתחממות הגלובלית, שגם הובילה לעליית מפלס המים בכדור הארץ. ג'קמן מגלם את ניק באניסטר (שאמור להיות בהשראת בלש מסרטי פילם נואר), שמנהל עסק שבו אנשים נשכבים בבגדים תחתונים בקפסולה עם מים ויכולים לצפות בזיכרונות שלהם. הם לא היחידים שרואים את מהלך הדברים מעברם. ניק והשותפה שלו וואטס (ניוטון) רואים את ההתנהלות בתלת ממד מולם.

גם מערכת התביעה המשפטית משתמשת בכישרונו של ניק כי לא כל אחד יכול להוביל מישהו במסע בזיכרון שלו, אבל רק דבר אחד מעניין את ניק. הוא הופך לאובססיבי לגבי מיי, אישה שיום אחד נכנסה באיחור למשרדים שלהם. האישה המדוברת אמורה להיות פאם פאטל מרשימה וחושנית (ריטה היוורת' ועד ג'סיקה רביט) לכן הליהוק של רבקה פרגוסון (סרטי "משימה בלתי אפשרית" האחרונים והבאים, ו"האמן הגדול מכולם" עם ג'קמן) הוא עוד דבר רע מאוד. היא פשוט לא מתאימה.

זה הסרט הראשון שכתבה וביימה ליסה ג'וי, יוצרת הסדרה Westworld יחד עם בעלה ג'ונתן נולאן, והיא ליהקה לו שתי שחקניות מתוך אותה הסדרה (ניוטון ואנג'לה סרפיין) ואת מרינה דה-טאווירה בסרטה הראשון באנגלית, אחרי שהיתה מועמדת לאוסקר על "רומא".

ההתחלה של הסרט מבולגנת, וזה לא משתפר בהמשך. כל הסרט מלווה בקריינות איומה, חסרת חוש הומור (בעיה של הגיס כריסטופר נולאן, אגב) ודיאלוגים טבועים באמירות מגוחכות, כולל הסברים בלתי פוסקים למען הצופים חסרי האיי-קיו. הרבה פעמים זה גם מרגיש שנורא מתגאים בכך שכביכול חשבו על הכול ומראים כמה הכול מתוכנן בקפידה (רק חבל שזה מגוחך, לא נחוץ וילדותי).

"מסע בזיכרון". יו ג'קמן, רבקה פרגוסון.

"מסע בזיכרון". יו ג'קמן, רבקה פרגוסון.

יש הרבה אפשרויות ופוטנציאל רב לנבירה חזותית באין-ספור זיכרונות של אדם. זו דרך אפשרית להתגבר על טראומות, לפתור פשעים או תעלומות (ראו "דוח מיוחד" עם טום קרוז) ועוד ועוד. אך לא מתייחסים מספיק לצדדים שונים של עולם הזיכרונות: שאנחנו לא זוכרים נכון, שיש גרסאות שונות לזיכרונות, שזיכרון יכול לתעתע, שזיכרון יכול להוביל לזיכרונות נוספים. העסק של ניק מתרכז ברצון של בני האדם לחוות שוב משהו טוב, הפן הנוסטלגי שבו. אבל גם עם זה לא הולכים עד הסוף, או ליתר דיוק: לשום מקום. לעתים קרובות מדי יש משחקי זאת מציאות/זה זיכרון שמותירים אותך אדיש, ויש המון חזרות בלתי פוסקות ובלתי נסבלות.
בקטע מסוים ניק בוכה, ולא יכולתי שלא לתאר לעצמי שהדמעות שלו נבעו מתוך מחשבה על הסרט הגרוע שהוא נקלע אליו.

דירוג: ★☆☆☆☆

מסע בזיכרון (ארה"ב, 2021)
בימוי: ליסה ג'וי | תסריט: ליסה ג'וי | משחק: יו ג'קמן, טנדי ניוטוןרבקה פרגוסוןנטלי מרטינזאנג'לה סרפייןקליף קרטיס | צילום: פול קמרון
הפצה: טוליפ אנטרטיימנט, החל מה-26.08.2021 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?