"החוג לאנגלית" – ביקורת: סנדרה או ממלאה את המסך בנוירוטיות ססגונית

מאת דוראל אלטרס
"החוג לאנגלית". סנדרה או.

"החוג לאנגלית". סנדרה או.

"החוג לאנגלית" (The Chair) יכלה להסתכם כעוד דרמה-קומית קלילה מבית היוצר של ענקית הסטרימינג נטפליקס, לולא הייתה מלהקת את סנדרה או, אחת השחקניות האהובות של השנים האחרונות ("האנטומיה של גריי", "להרוג את איב"), המפיחה חיים בעולם האקדמיה היבש ובנרטיב המעט צפוי. סנדרה ממלאה את המסך בנוירוטיות ססגונית וייחודית הזכורה לטובה מימיה כבסטי של מרדית' גריי – קשוחה אך דואגת, אכפתית אך זהירה להחריד עם ליבה – אפקט שובה, בעיקר כשמרגיש ששום דבר שהיא עושה לא ממש הולך לה.

סנדרה מגלמת בסדרה הקצרה (שישה פרקים סך הכל) את ג'י-יון קים, אם חד הורית לילדה מאומצת אשר מתמנה לתפקיד ראש החוג לספרות באוניברסיטה היוקרתית והפיקטיבית פמברטון בארה"ב.
כאישה הראשונה המתמנה לתפקיד זה, רבות מונח על כתפיה והציפיות מוכפלות כאשר מדובר באישה הלא-לבנה הראשונה בתפקיד, אך נדמה שקיבלה לידיה תפוח אדמה לוהט יותר מאשר תפקיד נחשק.

החוג לספרות, שהפך לארכאי ומנותק, מנוהל על ידי מה שניתן לכנות תמצית הפטריארכיה הלבנה ונמצא בשפל של נרשמים חדשים. קים מוצאת עצמה בליבו של המאבק הבין-דורי, הגזעי והמגדרי של פבמרטון כשהיא מגינה מחד על בקשת קביעותה של יאז (נאנא מנסה), מרצה צעירה שחורה ומבריקה ומאידך מנסה למצוא פתרונות למרצה נוספת (הולנד טיילור בתפקיד שיעיף לכם את כובע הסיום מהראש), אשר משרדה הועבר באישון ליל למרתף חדר הכושר של האוניברסיטה.

קו העלילה המרכזי עשוי היה גם הוא להסתכם ברומן מתקתק, אך יותר מכל הוא מביא אל קדמת במה את נושא המסגור בעידן התקינות הפוליטית. כשהמרצה הפופולרי – והילד הרע – של החוג ביל דובסון (ג'יי דופלס, מסדרת המופת "טרנספרנט") עושה תנועה אחת לא נכונה לפני אולם מלא סטודנטים, קים צריכה להחליט מה יותר חשוב, האקדמיה או אהבה.

"החוג לאנגלית". סנדרה או, דיויד מורס.

"החוג לאנגלית". סנדרה או, דיויד מורס.

"החוג לאנגלית" היא אולי לא סדרת מופת, היא נתלית בכל כוחה בסכמה השחוקה של דרמה קומית (ספק קומדיה רומנטית) אך באמת שאין סיבה. כשהיא לוקחת על עצמה התמודדות עם נושאים טעונים כמו גזענות, אייג'יזם, הדרת נשים וביקורת של נשים כלפי נשים, החוג לספרות עדיין מצליחה להיות מצחיקה, בעלת קצב מהיר (אולי בזכות שעובדה היא קצרה להפליא) ושנונה כמו שרק החוגים ההומניים באקדמיה יכולים להיות (בונוס לא רע הוא שלל הרפרנסים שרוב הסטודנטים יתענגו עליהם). אם טרם השתכנעתם – דיוויד דוכובני בהופעת אורח (כעצמו) עשוי לסגור עבורכם את הדיל.

דירוג: ★★★★☆

החוג לאנגלית (ארה"ב, 2021)
יצירה: אמנדה פיטאנני וויימן | בימוי: דניאל גריי לונגינו | תסריט: אנני וויימן | משחק: סנדרה אוג'יי דופלסהולנד טיילור, נאנא מנסהבוב בלבןדיויד מורס
הפצה: נטפליקס, החל מה-01.01.1970 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?