"גמילה כשרה" – ביקורת: יצירה אותנטית של תלישות

מאת דוראל אלטרס
"גמילה כשרה".

"גמילה כשרה". צילום באדיבות HOT8.

"גמילה כשרה" הוא ללא ספק אחד מסרטי התעודה האהובים עלי השנה. לא מתחנף, אותנטי ורגיש, הסרט מלווה חבורת צעירים אמריקאים שהגיעו עד לארץ הקודש כדי להיגמל מסמים ואלכוהול. הנערים אולי מצאו בית זמני בישראל אך "גמילה כשרה" היא יצירה של תלישוּת אשר רחוקה מלהיות יצירה ישראלית.

הסרט בויים על ידי אנה אוליקר, שבעצמה עלתה לארץ יחד עם משפחתה בגיל צעיר. היא חזרה בימים האחרונים לפסטיבל הקולנוע ירושלים עם סרטה הזה, שנתיים אחרי שהציגה שם את "לא מוכר" – סרט שאכן נותר לא מוכר. "גמילה כשרה" נוצר תחת בית הגידול של 'האחים היימן' ("מיסטר גאגא", "דני קרוון"), את ברק הימן (שהפיק את הסרט) פגשה אוליקר כשלמדה במגמת תסריטאות בבית הספר לקולנוע 'מעלה', בחממה ליוצרות חרדיות. כששמע הימן על הרעיון לסרט החליט לפרוש עליה כנף – וכנפו של הימן אינה פטריארכלית או דורסת. למרות שהשפעתו על הסרט ברורה וניכרת, אוליקר עומדת בפני עצמה ומגבשת חותם אישי ומעניין.

"גמילה כשרה" מספר את סיפורם של 15 צעירים אמריקאים אשר נמצאים בשלבים שונים בגמילה, במרכז שהוקם בפסגת זאב בירושלים. מעל עלילותיהם של הנגמלים בולט סיפורו של מקים המרכז, גם הוא מכור לשעבר, בשם אריק. דינמיקות מעניינות נרקמות בין אריק והדיירים כשמצד אחד הוא משמש להם מנטור ומן הצד האחר הוא עצמו עדיין בוחן את חוויותיו כנגמל המתמודד עם הוריו הנמצאים בקליבלנד, אוהיו, עם החברים שאיבד ועם רצונו העז לשנות את מדיניות הטיפול בהתמכרויות – מלחמות אשר לעיתים קרובות (מדי) הופכות לזעם בלתי נשלט. אם אפשר לומר מילה רעה אחת על הסרט היא שדמותו של אריק לא עוברת מסע כלל, התקפי הזעם משתקפים כנחישות עזה, אך במהלך הצפיה הובילו אותי לתהות האם אדם כזה הוא האדם הנכון למשימה כה חשובה וגדולה.

"גמילה כשרה".

"גמילה כשרה". צילום באדיבות HOT8.

הסרט נע על קו ירושלים-ברוקלין ומבליט את כל מה שלוקה בטיפול במצבי קצה בחברה החרדית. כשהוא מעביר ביקורת על הצורך של החברה החרדית לטפל בחוליהם בדלתיים סגורות או מחוץ למגרש הקהילתי, הוא מצביע עמוק אל לב הקהילה החרדית באמריקה וצועק 'צביעות!'. אריק מסרב לקבל מימון ממשלתי ומתנגד בנחרצות לתוכניות גמילה יקרות – כשחלק גדול מהסרט נבנה בתחושת 'זבוב על הקיר' הסרט משתקף כאותנטי אך משאיר הרבה סימני שאלה בדבר מימון הבית והקשר של אריק לקהילה החרדית (אשר תרומותיהם הן היחידות אשר מחזיקות את הבית).

יצירתה של אוליקר יחד עם חותמו של הימן מצליחים לייצר דימויים אסתטיים ומרגשים שאינם מוגשים לנו בכפית. עם או בלי לווי של האחים הימן אני רוצה להאמין כי זוהי רק ההתחלה עבור אוליקר – ואכן, זוהי התחלה חזקה.

גמילה כשרה (ישראל, 2021)
בימוי: אנה אוליקר | הפקה: ברק הימן
שידור: 12.09.21 בערוץ HOT8, וב-HOT VOD. צפו בקטע:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?