טריילר הסרט לא זמן למות/פורום פילם

כשג'יימס בונד בכה

1.10.2021 / 0:00

ארבעה ראשי ממשלה התחלפו בישראל מאז שדניאל קרייג הוכרז כמחליף של פירס ברוסנן בתפקיד הסוכן החשאי המפורסם בעולם. אחרי תקופה כל כך משמעותית, "לא זמן למות", סרטו החמישי והאחרון של קרייג, הוא פרידה ראויה, גם אם אפשר היה לקצץ בקלות איזו שעה. ביקורת בלי ספוילרים

דירוג כוכבים לסרטים -3.5 כוכבים. ., עיבוד תמונה
דירוג כוכבים לסרטים -3.5 כוכבים/עיבוד תמונה, .

עברו 16 שנה מאז שהוכרז כי דניאל קרייג יחליף את פירס ברוסנן בתפקיד ג'יימס בונד. נצח במונחים של קולנוע, ובכלל. ארבעה ראשי ממשלה התחלפו בישראל בתקופה הזאת, אבל ג'יימס בונד נשאר מזוהה עם קרייג בצורה מעוררת הערכה. מאז, קרייג הוא בונד ובונד הוא קרייג. בני דור ה-Z לא זוכרים בכלל שהייתה פעם תקופה בה מישהו אחר גילם את המרגל המפורסם בעולם, אם הם בכלל עדיין מתעניינים בסרטים מהסוג הזה. חלקם לא יודעים שפעם היה מדובר בדמות שטחית ופלקטית, חסרת עומק וסיפור רקע (ויש שיאמרו שזה היה כל מה שטוב בה). קרייג הצליח לעשות בחמישה סרטים מה שלא הצליחו לעשות 20 הסרטים שקדמו לו בפרנצ'ייז: להפוך את הסוכן החשאי הבלתי מנוצח לבן אדם.

קרייג היה אז בן 37, ובדיוק כיכב בתור סוכן מוסד בסרט "מינכן" של סטיבן שפילברג. הוא עבד על התפקיד עם סוכנים ישראלים, ובריאיונות אמר שהוא הולך להביא לתפקיד של 007 את מה שהוא למד מהחוויה. כעת, כשעולה לאקרנים באיחור סרטו האחרון של קרייג בתפקיד המפורסם, ניתן לסכם את התקופה ולהגיד שמדובר באחד ההישגים היותר מרשימים של "המוסד" בדור האחרון. אמנם סר שון קונרי המנוח תמיד יהיה זכור בתור הבונד הראשון והאולטימטיבי, אבל אף אחד לא גילם את התפקיד בבלעדיות בתקופה ארוכה יותר מאשר קרייג.

"לא זמן למות", הסרט ה-25 בקאנון המפלצתי של ג'יימס בונד (או ה-27, תלוי מי סופר), הוא לא רק שירת הברבור של דניאל קרייג בתפקיד, אלא במובנים רבים גם הזדמנות לשינוי כיוון בפרנצ'ייז הוותיק. במהלך הסרט פונה ראש סוכנות הביון הבריטית M (רייף פיינס) לבונד ואומר לו בסוג של נוסטלגיה שהעולם שלו הולך ונעלם. אין יותר קרבות פנים מול פנים של טובים ורעים. מלחמות נעשות היום מאחורי מסכי מחשב. האקרים חיוורים עם משקפיים החליפו את הלוחמים המסוקסים, ומרגלים עם חיבה לטיפה המרה ולנשים יפות בנות מחצית מגילם כבר לא מתאימים לעידן ה-PC. ג'יימס בונד לא מתאים לשנת 2021, ועדיין אנשים ברחבי העולם מחכים כבר כמעט שנתיים לסרט הזה, שנדחה משלל סיבות.

לא זמן למות. פורום פילם,
עשה מה שלא עשו ב-20 סרטים לפניו. דניאל קרייג/פורום פילם

הקרנת טרום הבכורה ביום רביעי האחרון באולם "יס פלאנט" הייתה השנייה בעולם, יום אחרי הבכורה העולמית באנגליה. בארה"ב הסרט יעלה רק בסוף השבוע הבא. לאור החשש מספוילרים, הצופים התבקשו להכניס את מכשירי הטלפון שלהם לתוך שקית ניילון אטומה ולא לפתוח אותה עד סיום הסרט. זה היה הגאדג'ט הכי לא ג'יימס בונדי בעולם, והישראלים חסרי הסבלנות פשוט קרעו את השקית עם הכניסה לאולם הקולנוע וחזרו לשחק עם המכשירים שלהם. זה גרם לאירוע לא נעים, כשחמש דקות לתוך הסרט, האורות באולם נדלקו, הסרט הופסק, ומנהל הקולנוע נכנס כדי לנזוף בצופים השובבים. "אנחנו נגלה אפס סבלנות", הוא הודיע, ואיים שצופים שייתפסו עם טלפון פועל ייזרקו מהאולם, במה שהפך להיות מהקרנת בכורה חגיגית למין מבצע צבאי משונה. האורות כבו, והסרט התחיל מההתחלה.

באורך של שעתיים ו-43 דקות, הטייטל של הסרט הולם אותו. שלוש שעות זה הרבה זמן למות, וגם הרבה זמן לשבת בסרט - ועוד עם מסכה על הפנים. על הגרסה המנופחת הזאת אחראי קארי ג'וג'י פוקונאגה, הבמאי האמריקאי הראשון שהופקד על הפקה רשמית של ג'יימס בונד (ארווין קרשנר ביים את "לעולם אל תאמר לא", שאינו נחשב לחלק מהקאנון הרשמי). פוקונאגה, שזכה לשבחים על עבודתו בעונה הראשונה של "בלש אמיתי" הביא לסרט אדג'יות פסיכולוגית שפחות מאפיינת את סרטי בונד הקלאסיים, אך הפכה לחלק מהסאגה של קרייג בתפקיד. פחות מרגל-מציל-בחורה-בביקיני ויותר מרגל-מגלה-רגשות-חבויים-מהילדות.

עוד בוואלה!

לבחוש או לערבב

לכתבה המלאה

זה הסרט הכי ארוך בארסנל של בונד, וגם זה שכולל הכי הרבה נבירה לתוך מנעד של רגשות אנושיים בתוך הדמות המיתולוגית. קרייג, כיום בן 53, כנראה לא יקבל את האוסקר על התפקיד, אבל זו הייתה אחת מתצוגות המשחק הכי מרשימות שלו על המסך אי פעם. בונד של קרייג מביע בפרידה שלו מהמסך רגשות אנושיים של ממש כמו אובדן, דיכאון קיומי ואפילו אהבה אבהית (להבדיל מתאוות הבשרים הקבועה) וכל זה בלי טיפה של קיטש.

לצדו של קרייג עומד אנסמבל של שחקנים מעולים כמו אהובתו הצרפתייה (שצעירה ממנו ב-18 שנה) ליה סיידו, בן וישו בתפקיד Q, ג'פרי רייט בתפקיד סוכן ה-CIA פליקס לייטר ובמיוחד לשאנה לינץ' ששמה עלה (בשוגג) כמחליפה אפשרית לקרייג בתפקיד הראשי. אלא שההנאה בסרטי בונד נמדדת כרגיל על פי טיב "הרעים", וכאן מציגים כריסטוף וולץ וראמי מאלק את הטוב ביותר שאפשר לצפות לו מנבלי בונד קלאסיים, כולל כמה מהדיאלוגים האפקטיביים ביותר בתולדות הפרנצ'ייז. לא עוד איומים ריקים, אלא הנחלת חרדה קיומית של ממש. במובנים מסוימים, בלי לגלוש לספוילרים, מאלק הוא הנבל הראשון שמצליח לגבור על בונד בתוך שדה הקרב הפסיכולוגי שהוא מציב בפניו.

לא זמן למות. פורום פילם,
עשה מה שנבלי בונד רבים בעבר לא הצליח. ראמי מאלק/פורום פילם

ענן של רגש

העבודה על הסרט החלה כבר בשנת 2016, אז עדיין היה אמור דני בויל לביים את הסרט, אך לאחר חילוקי דעות אמנותיים ההפקה נדחתה עוד ועוד. בשנת 2019 התסריט כבר היה מוכן אך קרייג חשש שהוא חסר את ההומור הבריטי היבש של בונד, ולהפקה הצטרפה פיבי וולר-ברידג' ("פליבג") שנבחרה לעבד מחדש את התסריט. וולר-ברידג' אולי הוסיפה איזו שכבת הומור דקה לסרט, אך בעיקר אחראית להצגת הצד האנושי של בונד, שלראשונה לא נראה כמו דמות מעוררת הערצה או קנאה, אלא כזאת שאפשר ממש להזדהות איתה.

התסריט שואב לא מעט השראה מתוך "בשרות הוד מלכותה", סרטו היחיד של ג'ורג' לייזנבי בתפקיד ג'יימס בונד (ואחד הטובים בסדרת הסרטים), כאשר אל מול בונד עומד איום בדמותו של וירוס קטלני שעלול לפגוע קשות באנושות. הסרט מתאים את העלילה הקלאסית של איאן פלמינג מ-1963 לטכנולוגיה של המאה ה-21, אך באופן אירוני הפצתו נדחתה בגלל וירוס קטלני אמיתי שפגע קשות באנושות.

לא זמן למות. פורום פילם,
הסרט ארוך מדי, אבל הסוף מרגש. מתוך "לא זמן למות"/פורום פילם

אפילו ביחס לסרטי בונד הסרט נמרח מעבר לרצוי עם סצנות מיותרות שבקלות אפשר היה לקצץ מהסרט, אך לצדן יש גם לא מעט קטעי אקשן ראויים שצולמו ברחבי העולם. מרדפי מכוניות על רקע הנוף עוצר הנשימה של העיירה מטרה באיטליה, דם על השלג הנורווגי בצפון אוסלו, קרב טילים ברקע היופי הטבעי של איי פארו, סצנות אהבה סקסיות בג'מייקה ועוד רגעים ויזואליים מדהימים שמונעים מהסרט להידרדר לשעמום.

כל התמונה האחרונה של הסרט מציגה את אחד מרגעי השיא בכמעט 60 שנות סרטי בונד. ההתנגשות בין טוב ורע, בין שנאה לאהבה, בין הקרבה אישית לבריחה מאחריות. שלל קלישאות שמתנפצות יחד עם הגלים על החוף באיי פארו, ומתפוצצות לאבק תחת ענני הטילים המדוייקים של כוחות הצבא. הסרט שולח את הצופים הביתה על ענן של רגש, כמו בפרידה מחבר טוב שלא ידענו שהיינו זקוקים לו קודם. דניאל קרייג סיפר שבכה בסיום הצילומים, ולא מן הנמנע שרבים בעולם יבכו כשייפרדו ממנו בפעם האחרונה על המסך בתפקיד של חייו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully