"צ'או איטליה" – ביקורת #2: משאיר טעם עייף

מאת דוראל אלטרס
"צ'או איטליה".

"צ'או איטליה".

"צ'או איטליה" של השחקן-במאי ג'יאני די גרגוריו, משך את תשומת לבי עוד טרם יצא לאקרנים. עם פרסומים צבעוניים הסרט מספר על שלושה גברים איטלקים מחפשים מקום מושלם לצאת בו לפרישה, אלא שבניגוד לרוב סרטי הפנסיונרים, הסרט אינו מתמקד (רק) במציאת אהבה חדשה או בחידוש קשרים נושנים, אלא באחווה גברית – ועוד כזו שמבוססת על עוני. למרות שהסרט מטפל בנושאים כמו התבגרות, עוני והגירה באופן רגיש מאד, התחושה שמשהו שאמור לקרות לא קורה אופפת את הסרט ומשאירה טעם עייף.

די גרגוריו הגיע לסרט מעולם התיאטרון והקולנוע כשחקן שהתפרס אל מאחורי הקלעים בגיל די מאוחר (את סרטו הראשון "ארוחות אמצע אוגוסט" מ-2008, ביים בגיל 60), אך עם רגישות של שועל ותיק אשר כובשת את הקהל בפשטותה. נדמה שלמרות הצלחתו הכבירה של די גרגוריו עד כה, הסרט הזה לא מוצא מעוף. ההתרגשות סביב סרט מסע המכיל בתוכו ביקורת נוקבת על המדינה ודחיקתם של פנסיונרים לשולי החברה היצרנית עשויה להיות מאכזבת ואף משעממת. מעבר לצילומים אסתטיים ומשחק מעולה של ג'ורג'יו קולנלי ואניו פנטסטיצ'יני (שנפטר ממש לפני שחררו של הסרט לאקרנים בשנה שעברה) התקדמותו של הסרט – כמו מסעם של גיבורנו – תקועה.

"צ'או איטליה".

"צ'או איטליה".

קו העלילה הראשי מספר על שלושה חברים המחפשים מקום לפרוש אליו בו כספם המועט יאפשר להם להתקיים בכבוד, דרך בחינה של פרמטרים מאוד ריאליים כמו מזג אויר ביעד החדש ועלותו של בקבוק בירה, הפור נופל על בולגריה. מפה והלאה זוהי סאגה מתמשכת בה כל אחד מהחברים מפחד להודות שחטף רגליים קרות.

הסרט מלווה בלוקיישנים המעוררים לחיים את התקווה המודחקת של כולנו (פוסט קורונה) לעלות למטוס ולתור את מרחבי רומא וטוסקנה. כמו כן לא אחת הוא מרגיש כמו מדריך לחיים טובים – שתה כוס יין בבוקר, למד שפה חדשה ואכול אבטיח כאילו אף אחד לא מסתכל.

"צ'או איטליה".

"צ'או איטליה".

יהיה זה לא נכון להגדיר את הסרט כמיועד לקהל מסוים, אך אם יש קהל שעשוי להבין טוב יותר איך זה מרגיש להיות אחרון בתור בכל משרד ממשלתי – אלו הפנסיונרים הישראלים. הסרט שנון ומלא רגש אך לא מפיח חיים לכל אורכה של העלילה ועדיף היה לי אם הייתי צופה בו עם כוס משקה, ברומא.

דירוג: ★★½☆☆

צ'או איטליה (איטליה, 2019)
בימוי: ג'יאני די גרגוריו | תסריט: ג'יאני די גרגוריומרקו פטנלו | משחק: ג'יאני די גרגוריוג'ורג'יו קולנליאניו פנטסטיקינידפנה סוצ'יהסאליח שעדין חאליד | מוסיקה מקורית: קארטלוראצ'ס | צילום: גוגו ביאנקי
הפצה: קולנוע חדש, החל מה-07.10.2021 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?