"חולית" – ביקורת #2: פרולוג ארוך, מרשים ומתסכל

"חולית". טימותי שאלאמה, זנדאיה.

"חולית". טימותי שאלאמה, זנדאיה.

"חולית", סרטו החדש של דני וילאנב המבוסס על ספרו המפורסם של פרנק הרברט, מרשים מאוד ברוב התחומים, אבל בסופו של דבר נשאר הקדמה ארוכה מאוד לסרט שאולי עתיד לבוא.

אחד הדברים המקוממים ביותר בשיווק ובהפצה של סרט הוא הניסיון להסתיר את טבעו של הסרט. זה קורה רבות בסרטים מוזיקליים בשנים האחרונות, שם הטריילרים מנסים לפעמים ממש להסתיר את העובדה שמדובר בסרט מוזיקלי. ב"חולית" השיווק מסתיר בכל מקום את העובדה שמדובר בסרט שמהווה את החלק הראשון בסיפור. הקרדיט שמופיע על המסך אומר "חולית, חלק 1", בעוד הקרדיט בפוסטרים אומר "חולית". זה מרגיז מאוד, בעיקר מכיוון שהסרט אינו עומד בפני עצמו בשום אופן. במשך כשעתיים וחצי מציגים לנו דמויות, עולם, מלחמות, אבל הכול מתכנס למה שמתחיל בדקה האחרונה, שם אומרת אחת הדמויות: "עכשיו הכול מתחיל".

זו לא הפעם הראשונה, כמובן, שסרט אינו מספר סיפור מלא. אבל אם אקח שתי דוגמאות מפורסמות: "האימפריה מכה שנית" ו"שר הטבעות: אחוות הטבעת", הרי ששם בסופו של הסרט אתה מרגיש סיפוק מהסיפור שראית בינתיים ובנוסף, הסרט הבא כבר קיים כחלק מהשיווק ומהציפיות שלך כצופה כשנכנסת לאולם הקולנוע. בסרט הזה לא ברור בכלל האם יהיה סרט נוסף. זה תלוי בהצלחתו של הסרט בקופות.

הסרט מספר את סיפורו של פול אטריאידס (טימותי שלמיי), בנו של הדוכס לטו (אוסקר אייזיק) ופילגשו ג'סיקה (רבקה פרגוסון). ג'סיקה היא בת למסדר "בית הגשרית", דת/כת לכל דבר שאנו לא יודעים בדיוק את מניעיה. כאשר הקיסר מטיל על הדוכס ליטול את השליטה מידי בית ארקונן על הכוכב "אראקיס" הוא מעביר לשם את כל משפחתו ואת צבאו. שם הם מגלים שההעברה לא תהיה קלה כל כך ותכלול עימות צבאי. "אראקיס" הוא כוכב מדבר (המכונה "חולית") חסר מים שמאוכלס בתולעי חול ענקיות וביושבי המדבר המכונים דררים. הסיבה שהכוכב מעניין כל כך את כולם הוא שיש בו את "הסם" שמאפשר תנועת רכבים בחלל, ושהוא גם בעל השפעות פסיכוטיות. כמובן שזה גורר למאבקים פוליטיים שמסלימים לאלימות.

הספר "חולית" פורסם בשנת 1965 והפך להצלחה גדולה. נעשו ניסיונות שונים בעבר לספר את סיפורו, אבל תמיד נראה היה שאי אפשר באמת לעבד את הספר הזה לקולנוע. זה ספר מורכב מאוד, דורש מאוד וברור שהעולם שברא הרברט דורש טיפול ויזואלי ייחודי.

"חולית". רבקה פרגוסון.

"חולית". רבקה פרגוסון.

מהבחינה הזו הסרט מצליח בגדול. העולם שווילאנב וצוותו יצרו הוא מרשים מאוד. מבחינה ויזואלית אי אפשר שלא להתפעל מהמבנים, החלליות ועיצוב הכוכב. אין תחושה מוגזמת או מלאכותית. העולם באמת נברא מול עיני הצופה.

גם מבחינת התסריט, הקצב והעריכה הסרט עושה עבודה טובה מאוד. הקצב שלו מדויק, הוא ארוך אך לא משעמם. העלילה מסקרנת ומושכת. השחקנים עצמם עושים עבודה טובה מאוד גם כן, ובראשם טימותי שלמיי כגיבור הסרט ואוסקר אייזק המעולה תמיד כאביו.

"חולית". טימותי שאלאמה, ג'וש ברולין.

"חולית". טימותי שאלאמה, ג'וש ברולין.

אז למה כשהסרט נגמר הרגשתי כל כך לא מסופק? כי אם נחזור להתחלת הסקירה, יצאתי מהקולנוע כשאני מרגיש שצפיתי בפרולוג אחד ארוך לסרט שאולי יגיע למסכים בעוד כמה שנים. טריילר של שעתיים וחצי. הסרט פשוט לא מספר סיפור שיכול להחזיק בפני עצמו. כצופה זה מתסכל מאוד, ועם כל כמה שהסרט עשוי מצוין, זה לא מספיק.

דירוג: ★★★½☆

חולית (ארה"ב, קנדה, הונגריה, 2021)
בימוי: דני וילנב | תסריט: אריק רות'דני וילנבג'ון ספייטספרנק הרברט | משחק: טימותי שאלאמהזנדאיהג'וש ברוליןאוסקר אייזקרבקה פרגוסוןג'ייסון מומואה | מוסיקה מקורית: האנס זימר | צילום: גרייג פרייז'ר
הפצה: טוליפ אנטרטיימנט, החל מה-21.10.2021 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?