סרט הדרמה הגרמני "תיק קוליני" בבימויו של מרקו קראוספיינטר מבוסס על הרומן "פרשת קוליני" מאת פרדיננד פון שיראך משנת 2011, שמתבסס בעצמו על חוק שערורייתי שעבר בגרמניה בשנת 1968 שקובע כי פושעים נאצים, שלא לקחו חלק בהנהגה הבכירה אלא "רק צייתו לפקודות", יכולים להיות מועמדים לדין על הריגה בלבד ולא על רצח. מדובר במינוח קריטי שכן יש לו השפעה על חוקי ההתיישנות של הפשע ועל חומרת גזר הדין.לסופר קשר אישי עליו הוא מנסה לכפר - סבו של פון שיראך היה מראשי הנוער ההיטלראי וסבתו שירתה כמזכירה האישית של היטלר בעצמו. "הדרך היחידה בה נוכל לחיות עם זה, זה לדעת על הרוע", אמר כשפרסם לראשונה את הספר שמאז הפך לרב מכר בברלין. הוא משמיע בו קול זעקה על אי הצדק ועל מלחמה של דור על מוסר, דור שמנסה לפצות על מעשי הוריו וסביו.
פרסומת
מספר חודשים לאחר שהוסמך להיות עורך דין, קספר ליינן (אליאס מרבק), בחור צעיר עם שורשים טורקיים (שיוזכרו לו בהמשך, כי אי אפשר שלא לדבר על גזע וגזענות בסרט שכזה), לוקח על עצמו תיק קשה במיוחד: הגנה על בחור איטלקי בשם פבריציו קוליני (פרנקו נרו) שרצח יזם גרמני בשם האנס מאייר רק כדי לגלות שהנרצח, הוא בעצם האדם שגידל את ליינן והיה עבורו מעין דמות אב - מוטיב שיחזור על עצמו בסרט.כעת ניצב עורך הדין הצעיר בפני דילמה והוא נקרע בין הצדק ומחויבותו המשפטית לבחירה להגן על שמו של מאייר. אם הדילמה הזו לא מספיק קשה בשביל בחור צעיר שעושה את צעדיו הראשונים בבית המשפט, יריבו הוא המורה שלו לשעבר, פרופסור ריכרד מיטינגר, ששימש עבורו גם הוא כדמות אב והוא נעזר בו מספר פעמים במהלך התיק.
בניגוד להרבה דרמות מתח משפטיות, הפוקוס הוא בכלל לא על הרצח עצמו אלא על המניע הרגשי. הסרט נפתח בבחור מסתורי שמבצע רצח, יורד ללובי כשמאחוריו שובל של דם ומתוודה שהרג מישהו. קוליני אשם ברצח, אבל עצם החשיפה של הנושא בדקות המוקדמות של הסרט מאפשרת לנו להסיט את תשומת הלב מהמתח של "מי רצח" למתח של טיב המניע, הרקע ההיסטורי שהוביל למעשה, מערכת היחסים בין עורך הדין הצעיר לפבריציו קוליני וחשוב מכל - התמקדות בהבדל בין מה חוקי למה צודק.התסריט לא עבה אבל חזק מספיק כדי לעורר שיח ומגובה במשחק נפלא. מרבק מוביל את הצופה וסוחף אותו עם התחושות הפנימיות והסערה שעובר בעוד שפרנקו נרו מראה כאב מאופק ולו רק במבטים שמספרים את כל הסיפור. בניית ההליך המשפטי בתסריט עשויה גם היא מצוין ובאופן ברור שקל לעקוב אחריו, למרות המהירות בשבירת המתח המשפטי והרגשי לקראת הסוף.הסרט מערער על כל מערכת המשפט הגרמנית ועל הדרך בה השופטים רואים את אמות המוסר והצדק. הוא ביקורתי באופן נוקב, מבלי לצעוק יותר מדי חזק ומשאיר את הצופים עם הרבה מאוד חומר למחשבה. מה שמתחיל כדרמה משפטית איטית, הופך בשלב מסוים לסרט מצמרר על זיכרון השואה ומלחמת העולם השנייה והוא עושה את זה בשקט עוצמתי. הוא בא להזכיר לעולם שלעתים נוטה לשכוח שהאימה והזוועות היו טמונים גם בסיפורים הקטנים.
עוצמתי. אולי לא הכי מבריק אבל אפקטיבי וחזק. סיפור על נקמה, צדק ועוות דין. מעלה שוב לדיון את השאלה האם ועד כמה הגרמנים עשו חשבון נפש נוקב עם הפשעים שביצעו.ייתכן שמוצאו של עורך הדין שחושף את מעשה השחיתות שנעשה במערכת המשפט המקומית, רומז על דעתו של היוצר על הסוגייה. בסוף יש סצינה סוריאליסטית מרגשת במיוחד שמהווה סיום הולם.
שם:יוסיגיל:6011/07/2022 00:28:47
6/10
עלילה שתפורה בחוטים גסים, וסובלת מרגעים רבים של חוסר אמינות. הסרט מבוסס על ספרו של פרדיננד פון-שיראך שפורסם גם בעברית, נכדו של מנהיג ה''היטלר יוגנד'', שכנראה נושא מטען כבד משל עצמו. מכיוון שפון-שיראך הצעיר הוא עו"ד, גם הספר, והסרט בעקבותיו, הם במתכונת של דרמה משפטית. לצופה הישראלי ברור די מהתחלה לאן כל זה הולך, ומה הסיבה לכך שממש בתחילת הסרט נרצח גרמני קשיש. לידיעת המגיבים, הספר/סרט ממש לא מבוסס על סיפור אמיתי, אבל הרקע המשפטי - החוק שנדון בסיום, הוא אמיתי לגמרי, ובוטל בעקבות פרסום הספר של פון שיראך.
העלילה בנאלית, ומזכירה דרמות משפטיות מבית המדרש של ג''ון גרישם ואחרים. עו"ד צעיר וחסר ניסיון, שמתמנה לייצג אדם שרצח תעשיין קשיש, אך מסרב להסביר מה היה המניע שלו לרצח, עד שעוה"ד יוצא לחקור, ומגלה את העבר.
הדמויות - שטחיות, המשחק - ככה-ככה, העלילה - צפויה להחריד, וגם מוסר ההשכל לא מפתיע. החלק הכי אמין בעיניי הוא דווקא זה שבו נכדתו של התעשיין מטיחה הערה גזענית כלפי העו"ד ממוצא טורקי, ובכך מראה שגם בגרמניה הנוכחית, האחרת, עדיין הגזענות חיה ונושמת.
שם:רחלי זיגלרגיל:7024/11/2021 23:21:16
9/10
סרט חובה דווקא לדור הצעיר,אך לא צעיר מדי.כבר כמה שנים שנעשה ניסיון לגמד את זוועות השואה במלחמת העולם השניה. הסרט,המבוסס על סיפור אמיתי, פותח תיבת פנדורה שהנאצים ניסו להסתיר בשנות השישים ועושה צדק היסטורי עם הקורבנות באירופה.לא להחמיץ!