סגור

מפזר חום: מופע יחיד של טום הנקס

"פינץ'" הוא סרט מרשים ויזואלית, משעשע ומותח. זה מופע יחיד של טום הנקס שדוגל באנושיות גם בעולם לוהט, על סף כליה, וריק מבני אדם

אחד הסרטים הכי מקסימים של התקופה הנוכחית מסתתר מתחת לאפכם בשירות הסטרימינג, אפל טי.וי פלוס. זה ״פינץ׳״, הסרט החדש בכיכובו של טום הנקס, שמלווה בקרדיטים מרשימים של רוברט זמקיס כמפיק אחראי ולוגו של חברת אמבלין של סטיבן ספילברג בפתיחה. מיגל ספוצ׳ניק, שביים פרקים ב״משחקי הכס״, הוא השם הכי אנונימי בצוות של הסרט המדע בדיוני המרשים הזה.
הסרט מתרחש בעתיד פוסט אפוקליפטי, שבו העולם הופך לשממה מדברית בוערת. אם נדמה לכם שזה בגלל ההתחממות הגלובלית, אז התשובה היא לא. יייתכן שהנקס ושות׳ לא רצו לעשות סרט על התחממות גלובלית, שהפכה ממציאות עתידית בלתי נמנעת למושג פוליטי שנוי במחלוקת. לכן, העתיד העגום של כדור הארץ קרה לא בגלל בני האדם אלא בגלל התפרצות סולארית, שמחקה את רוב שכבת האוזון והפכה את החיים מתחת כיפת השמים לבלתי ניתנים למחייה: עם חום עצום וקרינה שיוצרת כוויות מיידיות. הקטסטרופה הפכה את מעט הניצולים לחיות טרף, ממש כמו ב״מקס הלוחם בדרכים״. אנשים שמוכנים להרוג האחד את השני בעבור מעט המצרכים שעוד נותר לבזוז בערים הנטושות.
1 צפייה בגלריה
פנאי טום הנקס סרט פינץ
פנאי טום הנקס סרט פינץ
טום הנקס ב"פינץ'". כלבים ורובוטים גונבים את ההצגה
(צילום: אי פי)
הנקס מגלם את דמותו של פינץ׳, איש מחשבים ואלקטרוניקה, שמצא מסתור בבונקר בסנט לואיס, שם הוא חי עם הכלב שלו, שמעניק לו סיבה יחידה להמשיך לחיות, ולהמשיך לצאת אחת לכמה שבועות למצוא לו אוכל. פינץ׳ הבין שכדי לשרוד בעולם החדש יהיה עליו להימנע מהשמש ומבני אדם — שניהם יהרגו אותך. ואכן, הסרט הוא כמעט מופע יחיד של הנקס, בתפקיד שקצת מזכיר את הדמות שלו ב״להתחיל מחדש״. שוב הוא תקוע באמצע שום מקום וצריך לאלתר הישרדות ולמצוא לו חברה. וכך, לצד הנקס, מתלווים שני שחקני משנה: כלב ורובוט בשם ג׳ף. הרובוט הוא על תקן הילד, שקצת כמו הכלב נועד לגנוב את ההצגה. פינץ׳ בנה את ג׳ף כדי שיהיה מי שידאג לכלב אחרי מותו, והשלישיה הזאת יוצאת למסע מסנט לואיס לכיוון סן פרנסיסקו, מסע שבו פינץ׳ יצטרך ללמד את ג׳ף (אותו מגלם השחקן קיילב לנדרי־ג׳ונס, שהוחלף בשלב האפקטים) איך לשרוד, ואיך לשחק, ואיך לטפל בבעלי חיים.
חוץ מהעובדה שהסרט מרשים ויזואלית, משעשע וגם מותח, ״פינץ׳״ הוא תרגיל בהאנשה: שמצליח לגרום לצופים לחוש אמפתיה גם כשאין בני אדם בסביבה.
הסרט יוצא בדיוק בשבוע שבו מלאו 50 שנה לבכורת סרטו הראשון של סטיבן ספילברג, ״דואל״, שבו משאית רודפת אחרי נהג, מבלי שברור לנו איך ולמה. ״פינץ׳״ מכיל סצינת הומאז׳ ברורה, כשאת הקראוון של פינץ׳ רודפת מכונית ובתוכה מן הסתם אנשים שרוצים לשדוד ממנו אוכל או דלק, אבל אותם ואת מניעיהם לא רואים או שומעים. לכן, ״פינץ׳״ הוא סרט על אנושיות ללא אנושות. פינץ׳, שרואה איך שינויי מזג האוויר הכחידו את היכולת של בני אדם להגן זה על זה, מנסה לברוא רובוט שיהיה הצוואה שלו לעולם: יצור שכל תכליתו לדאוג לאחר באופן נטול אנוכיות, והוא אולי זה שילמד את בני האנוש להיות קצת יותר אכפתיים. ואם לא הרובוט, אז הסרט הזה, שאין בו בני אדם, אבל יש בו לב.