"כוחו של הכלב" – ביקורת: קאמברבאץ' במנעד רחב של רגשות

"כוחו של הכלב". בנדיקט קמברבאץ'.

"כוחו של הכלב". בנדיקט קמברבאץ'.

"כוחו של הכלב" הוא דרמה תקופתית שמתרחשת במרחבים של מונטנה בשנות ה-20 של המאה ה-20 ועוסקת במשפחתיות, מאצ'ואיזם, תדמית והתמודדות עם שינויים. בתפקיד הראשי בנדיקט קאמברבאץ' שמוכיח שוב שהוא מסוגל לכל תפקיד, כשהוא מגלם קאובוי קשוח. הנופים מהממים ומרגישים מאוד אותנטיים (למרות שהסרט צולם בניו זילנד) ובכלל הצילום לאורך כל הסרט יפהפה. זה פשוט לא מספיק בשביל ליצור עניין בסרט. הסרט יעלה בנטפליקס בתחילת דצמבר, אבל מי שכבר מוכן להשקיע מהזמן שלו בסרט שאמנם רגיש וניואנסי, אבל לא מעניין במיוחד, כדאי שיעשה את זה במסך הגדול, שלפחות ירוויח מהאפקט הויזואלי המוקפד.

הבמאית והתסריטאית זוכת האוסקר ג'יין קמפיון (זכתה על התסריט של "הפסנתר" משנת 1993 – סרט מעולה, אם לא יצא לכם עדיין, קיבלתם שיעורי בית), שמתמחה בסרטים איטיים שמתמקדים בדמויות יותר מאשר בעלילה, בחרה לעבד את ספרו של תומס סוואג' משנת 1967 (מאוד מפתיע שזהו העיבוד הראשון לספר). כהרגלה, קמפיון יצרה סרט איטי, אך למרות האיפיון המובהק של כל דמות שאותו השיגה, האינטראקציות המשמעותיות הספורות ביניהן מרחיקה את הצופים מהשקעה רגשית. בשילוב קצב עלילתי זוחל, הסרט לא מניב את התוצאה מיוחלת, למרות ההתפתחויות המפתיעות שלו.

"כוחו של הכלב". ג'סי פלמונס, בנדיקט קמברבאץ'.

"כוחו של הכלב". ג'סי פלמונס, בנדיקט קמברבאץ'.

פיל ברבנק (קאמברבאץ', "דוקטור סטריינג'", "שרלוק") הוא התגלמות הקאובוי האולטימטיבי. הוא קשוח, מחוספס, גס רוח, מתקלח לעיתים רחוקות ומושא הערצה של הגברים שעובדים לצדו. הקסם המאצ'ואיסטי הזה לא ממש עובד על אחיו ג'ורג' (ג'סי פלמונס, "פארגו", "אורות ליל שישי") שעם בגרותו החל להבין שהדרך הנכונה יותר בשבילו אחרת מזו של אחיו, ולמרות הקשר החזק והקרוב ששרר ביניהם במשך עשורים, ג'ורג' מתחיל להתרחק. ההתרחקות הזאת מערערת את פיל, וכשג'ורג' מוקסם מרוז, מנהלת מלונית אם חד הורית אלמנה (קירסטן דאנסט, "פארגו", "ראיון עם הערפד"), הכעס שלו מופנה אליה ואל פיטר, בנה המעט משונה (קודי סמיט-מקפי, "אקס-מן: אפוקליפסה", "הדרך").

"כוחו של הכלב". קודי סמית-מק'פי.

"כוחו של הכלב". קודי סמית-מק'פי.

לפיל יש קוד עבודה ברור עבור טיפול בבקר והעברתו ממקום למקום אותו הוא קיבל מחבר משפחה שהלך לעולמו בשם ברונקו הנרי. הוא מעריץ את ברונקו, דואג להאדיר את שמו בכל הזדמנות והופך את עובדיו לעדת מעריצים. בכלל בעולמו של פיל יש כללים מאוד ברורים להתנהלות ומי שמפר אותם צפוי לקבל יחס מזלזל ואף מתעלל. כך שהמפגש בינו לבין פיטר, שמתעניין בחקר הסביבה שלו ומחובר לצד היצירתי שלו, הוא טעון ונפיץ.

למרות הקשיחות הקיצונית של הדמות שלו, קאמברבאץ' מצליח להוציא מנעד רחב של רגשות וגורם לה להיראות עמוקה ועגולה. פלמונס ודאנסט, שהם גם זוג במציאות וגם שיחקו זוג נשוי בסדרה "פארגו", טובים ביחד. יש משהו מאוד אותנטי באופן ההיקשרות של הדמויות שלהם וכל אחד מהם מוציא מהדמות שלו את המיטב. דאנסט משחקת שיכורה בצורה מאוד אמינה, משהו שהוא בין יציבות לאובדן חושים. סמיט-מקפי מעורר חמלה, רתיעה ויראה והכל במקביל. פרנסס קונרוי ("עמוק באדמה") מגיחה לרגע ומזכירה שניסיון שווה לא מעט.

"כוחו של הכלב". קירסטן דאנסט.

"כוחו של הכלב". קירסטן דאנסט.

תשומת הלב לכל הפרטים הקטנים בעיצוב מרשימה מאוד. ביחד עם בימוי הצילום המעולה של ארי וגנר האוסטרלית (שביימה את הצילום גם בסרט "זולה" משנה שעבר שמבוסס על ציוצים בטוויטר), כל האלמנטים באים לידי ביטוי ומרגישים מוחשיים ביותר.

זה תמיד יותר מאכזב כשיש כל כך הרבה מרכיבים טובים בסרט שבכל זאת לא מסתדרים ביחד ליצירה אחת טובה ומעניינת. לצערי, סרט זה מתווסף לערימה של הסרטים האלו.

דירוג: ★★☆☆☆

כוחו של הכלב (בריטניה, אוסטרליה, ארה"ב, קנדה, 2021)
בימוי: ג'יין קמפיון | תסריט: ג'יין קמפיוןתומאס סאבג' | משחק: בנדיקט קמברבאץ'קירסטן דאנסטג'סי פלמונסקודי סמית-מק'פיתומאסין מקנזי | מוסיקה מקורית: ג'וני גרינווד | צילום: ארי וגנר
הפצה: לב סרטים ובתי קולנוע, החל מה-18.11.2021 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?