"מחברות שחורות" – ביקורת: מצבת זכרון מפוארת

"מחברות שחורות - חלק 2: רונית". רונית אלקבץ.

"מחברות שחורות – חלק 2: רונית". רונית אלקבץ.

"מחברות שחורות", סרטו הדוקומנטרי של הבמאי-שחקן המוערך, שלומי אלקבץ, הוא, למעשה, פאזל קולנועי שמורכב ממאות שעות של קטעי וידאו ביתיים ביחד עם קטעים משני סרטים עלילתיים שבויימו במשותף על ידי שלומי ואחותו המנוחה, רונית ("ולקחת לך אישה" ו"גט", המהווים חלק מטרילוגיה, ביחד עם הסרט "שבעה" שאיננו מוזכר בסרט זה) ומהווה מצבת זכרון מפוארת לאחת היוצרות הבולטות בקולנוע הישראלי לדורותיו.

אורכו הניכר של הסרט (כמעט 3.5 שעות) הוא כנראה הסיבה העיקרית לכך שחולק לשני חלקים: "ויויאן"- שמו של החלק הראשון, "רונית"- שמו של החלק השני, אולם החלוקה אינה שרירותית וישנו הבדל תימטי בין שני החלקים, כשהראשון עוסק בעיקר ברקע ובמקור שהיוו השראה לדמותה של ויויאן, המגולמת על ידי רונית, כפי שהיא מוצגת בסרט "ולקחת לך אישה"  ואילו החלק השני עוסק יותר בהתמודדותה של רונית עם בימוי הסרט "גט", ובמקביל עם המחלה הסופנית ממנה היא סובלת ושלבסוף תכריע אותה.

"ויויאן" דן ביחסים בין בני משפחת אלקבץ, ובשאלה עד כמה דמויותיהם של ויויאן ואליהו, גיבורי הסרט "ולקחת לך אישה" מבוססים על דמות הוריה של רונית: האמא, מרים, הקוטב החילוני, שלא מוכנה לוותר על אורח חייה כדי לרצות את בעלה, אלי, שומר הדת והמסורת, שלא הסכים, דרך אגב, לצפות באף אחד מסרטיה של רונית עד כה. הדיאלוגים בין האמא לאבא מרכיבים את הסצינות הכי מרתקות ומעניינות בחלק הראשון של הדוקו, ויכולים לשמש כמשל לחברה הישראלית כולה, הנקרעת בין הקוטב "היהודי" שלה לקוטב "הישראלי" שלה. בשוט היפה ביותר והממצה ביותר שמסתתר בין סצינות אלה, המצלמה משוטטת לאורך מדף הספרים בבית ההורים ומגלה שם סדרה שלמה של ספרי דת כשבינהם מסתתר ספר חילוני אחד- ספר לזכרו של רה"מ המנוח, יצחק רבין.

"מחברות שחורות - חלק 1: ויויאן". רונית אלקבץ, מרים אלקבץ, שלומי אלקבץ.

"מחברות שחורות – חלק 1: ויויאן". רונית אלקבץ, מרים אלקבץ, שלומי אלקבץ.

"רונית", החלק היותר אישי בפרויקט, עוסק כאמור בעבודה על הסרט "גט", כשתוך כדי הצילומים מתגלה דבר מחלתה של הבמאית והיא נאלצת להתמודד במקביל גם עם הנסיון לסיים את הסרט, כשלאחר מכן היא צריכה גם להקדיש את עצמה למסעות אינסופיים בחו"ל על מנת ליחצ"ן אותו, גם עם גידול ילדיה הקטנים, וגם עם המחלה הסופנית.
למרות הנושא המצער שבו דן חלקו השני של הדוקו, הסרט חף לחלוטין מסנטימנטליות ולא מתרפק אפילו לא לרגע על שוטים שמתארים את סבלה ואת גסיסתה של הגיבורה.

ככלל, מדובר ביצירה אסוציאטיבית ולא נראטיבית והקשר בין השוטים הוא לא תמיד מובן מאליו ונובע בעיקר מהחיבורים שהבמאי יוצר באופן סובייקטיבי-אינסטינקטיבי מתוך כלל חומרי הגלם שנמצאים ברשותו: הסרטים הביתיים, הסרטים העלילתיים, היומנים האישיים ועוד.

"מחברות שחורות - חלק 2: רונית". רונית אלקבץ, שלומי אלקבץ.

"מחברות שחורות – חלק 2: רונית". רונית אלקבץ, שלומי אלקבץ.

הסרט לא מיועד לכל אחד, גם בגלל אורכו וגם מכיוון שמדובר ביצירה תובענית ולא קלה לעיכול. הוא מומלץ בעיקר לחובבי קולנוע אמנותי, המכירים את הפילמוגרפיה של רונית אלקבץ וראו את שני הסרטים שהדוקו הזה מצטט בהרחבה.

דירוג: ★★★½☆

מחברות שחורות – חלק 1: ויויאן (ישראל, 2021)
בימוי: שלומי אלקבץ | מוסיקה מקורית: דיקלה דורי | צילום: שלומי אלקבץ
הפצה: יונייטד קינג, החל מה-09.12.2021 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע.

מחברות שחורות – חלק 2: רונית (ישראל, 2021)
בימוי: שלומי אלקבץ | משחק: רונית אלקבץשלומי אלקבץמרים אלקבץאלי אלקבץ
הפצה: החל מה-06.01.2022 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע.

קדימון ל"ויויאן":

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?