"ענת גוב: על החיים ועל המוות" – ביקורת #2: פורטרט של דמות המקבלת את חוק הטבע

"ענת גוב: על החיים ועל המוות". ענת גוב.

"ענת גוב: על החיים ועל המוות". ענת גוב.

בתאריך ה-9 לדצמבר 2012 הלכה לעולמה המחזאית, התסריטאית והפובליציסטית ענת גוב. כעבור כמעט עשור, עלה בקולנוע וכעת על מסכי הטלויזיה (הוט 8) הסרט הדוקומנטרי "ענת גוב: על החיים ועל המוות" בבימויה של תמר טל ענתי, שחומר הגלם העיקרי שלו הינו ראיון שערך סוכן השחקנים, אריק קנלר, עם גוב, כשנה לפני שהלכה לעולמה ממחלת הסרטן, בשילוב עם טקסטים פרי עטה וצילומי ארכיון מתקופות שונות בחייה.

יצירות דוקומנטריות שנודעו בכינוי "ראשים מדברים", קיבלו את כינויין מכיוון שרוב החומר המצולם המופיע בהן, מופיע בצורה של ראיונות פרונטליים, שבהם רואים בעיקר את פניו של המרואיין ואת הדברים שהוא אומר למצלמה. הקונוטציה של הכינוי היא שלילית מאחר והיא מעידה, לרוב, על טיבו של המוצר- סרט נטול יומרות אמנותיות והשראה, שמסתפק בראיון עם נושאי הסרט, בערך כמו בתכניות אקטואליה טלויזיוניות, אולם במקרה הנוכחי מדובר בבחירה נכונה ואף הכרחית.

ה"ראשים המדברים" בסרט אינם רק של ענת גוב ושל חבריה ובני משפחתה, אלא באופן די נדיר, גם פניו של המראיין מופיעות בו, בניגוד לרוב המוחלט של הסרטים הדוקומנטריים, שבהם המראיין לא נחשף לעין המצלמה, וגם במקרה הזה מדובר בהחלטה נבונה של יוצרת הסרט, מכיוון שענת גוב איננה הנושא המרכזי של הסרט – כלומר היא כן, אבל מעליה יש נושא אחד גדול יותר והוא המוות, וההתייחסות של המרואיינים בסרט אל המוות.

בזמן שהמרואיינים האחרים נראים נרגשים, עצובים ואף דומעים, ניכר כי דווקא ענת מתייחסת אל המוות בשוויון נופש מוחלט ואף באופן משועשע משהו. לדבריה, היא איננה מבינה למה אנשים כל כך מופתעים מהמוות וכל כך חוששים ממנו, למרות היותו הדבר היחיד הבטוח בחיים שלנו.

"ענת גוב: על החיים ועל המוות". ענת גוב.

"ענת גוב: על החיים ועל המוות". ענת גוב.

לאורך כל הסרט אנחנו נחשפים אל דמותה של ענת, והפילוסופיה הלא אופיינית שבה היא דוגלת ביחסה אל המוות, כפי שזאת באה לידי ביטוי במחזות ובטקסטים שכתבה מאז נודע לה על מחלתה, וכאן גם מקור כוחו של הסרט- לא עוד סרט זכרון טיפוסי שמעלה על נס את החיים ומקונן על חוסר הצדק שבמוות, אלא פורטרט של דמות שיודעת ואף מקבלת את חוק הטבע שאיננו ניתן לערעור, אחת שמודה לאלוהים שזה קרה לה כשהילדים שלה כבר גדולים ולא למישהו אחר מהמשפחה שלה ומסבירה שלא צריך להיות חמדן ואפשר וצריך להגיד תודה על החיים הטובים שהיו לה עד כה.

מדובר ביצירה מרתקת, אינטיליגנטית ולא משעממת לרגע, שכוללת בתוכה תובנות מרשימות במקוריותן ואף בתעוזתן.

ענת גוב: על החיים ועל המוות (ישראל, 2021)
יצירה: תמר טל ענתיאריק קנלר | בימוי: תמר טל ענתי | מוסיקה מקורית: שלומי שבןמאיה בלזיצמן | צילום: איתי מרוםעמנואל מאייראיתי נאמן
שידור: 12.12.21 בשעה 21:00 בערוץ HOT8, וגם 18.12.21 בשעה 22:00 בערוץ HOT8, והחל מה-12.12.21 ב-HOT VOD

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?