"ליקריץ פיצה" – ביקורת #2: קשה לא לחבב

"ליקריץ פיצה". אלנה היים, קופר הופמן.

"ליקריץ פיצה". אלנה היים, קופר הופמן.

"ליקריץ פיצה" הוא דרמה קומית רומנטית שמתרחשת בשנות ה-70 בקליפורניה שמתרכזת בנער ובאישה צעירה המנסים למצוא את מקומם בעולם. הסרט מלא במוזיקה טובה, עיצוב מהפנט והרבה מאוד ריצה. כל כך הרבה ריצה שלפעמים אפשר להתבלבל ולחשוב שצופים באירוע ספורטיבי. זה לא פוגם בסרט ואולי אפילו מוסיף לו קצת קצב, לא שחסר לו עם כל ההתרחשויות שקורות בו. בסך הכל מדובר בסרט חמוד, שקשה לא לחבב.

מעבר לניסיונו העשיר והמוערך מאוד בקולנוע, פול תומאס אנדרסון עוסק בבימוי של ביים קליפים מוסיקליים. בשנים האחרונות הוא חבר ללהקת היים (חיים) והפך להיות סוג של "במאי הבית" של שלישיית האחיות היים. לכן לא מאוד מופרך שהוא ילהק לתפקיד הראשי דווקא את האחות הצעירה אלנה, בעלת האנרגיות המתפרצות ועם אפס ניסיון במשחק (אלא אם מחשיבים את הקליפים), ואת שתי האחיות האחרות וההורים שלהן בתפקידים משניים. ככל הנראה יש לו משיכה לשנות ה-70, לא רק ששני סרטים נוספים ברפרטואר שלו מתרחשים בתקופה זו ("לילות בוגי", "מידות רעות"), גם מספר קליפים של "היים" מרגישים במידה רבה שייכים לתקופה, ואם יש משהו שהוא יודע לעשות טוב, הוא לספוג בסרטיו אווירה תקופתית ברורה. לעומת סרטיו האחרים, סרט זה פחות מכוון להיות אירוע קולנועי ומסתפק ב-Feel Good Movie ומי לא צריך כאלו?

"ליקריץ פיצה". אלנה היים, קופר הופמן.

"ליקריץ פיצה". אלנה היים, קופר הופמן.

גארי ולנטיין (קופר הופמן, הבן של פיליפ סימור הופמן המנוח בתפקיד בכורה) הוא תיכוניסט בן 15 שנראה מגודל מכפי גילו. לא רק שהוא נראה מבוגר יותר, הוא גם מתנהג כמו מישהו מבוגר יותר. ילד-שחקן בדרך להיות יזם, שמכיר את כולם באזור הוואלי של לוס אנג'לס. עסק היחצ"נות המשותף שלו ושל אמו, משאיר אותו להיות המבוגר האחראי בבית לעיתים תכופות. ביום צילומים לספר המחזור בתיכון הוא נתקל באלנה קיין (אלנה היים), עובדת משועממת של חברת הצילום ומתחיל איתה באגרסיביות מגושמת, אך מלאת חן. למרות הסירוב שלא משתמע לשתי פנים, משהו בניסיון העיקש של גארי מצליח להחמיא לאלנה, והיא מחליטה לפגוש אותו למפגש אפלטוני.

"ליקריץ פיצה". אלנה היים, קופר הופמן, בראדלי קופר.

"ליקריץ פיצה". אלנה היים, קופר הופמן, בראדלי קופר.

מה שנראה כמו ערב חברי נחמד, אבל אבוד מראש, היה מסכם את היחסים שלהם בנקודה הזאת, אילולא הזדמנות מיוחדת שניקרתה לחייו של גארי. גארי הנלהב מחליט להזמין את אלנה להצטרף להרפתקה שלו, וחוסר הכיוון הכללי שלה בחיים מוביל אותה להסכים. מכאן הדרך המשותפת שלהם נסללת להרפתאות עסקיות שמשלבות אישים מוכרים ואירועים היסטוריים בקנה מידה עולמי.

היים והופמן משחקים נהדר ביחד ובנפרד ושניהם שופעים כריזמה שלא ניתנת להתעלמות. הופמן מצליח להעביר דמות שהיא גם ילדותית וגם בוגרת בעת ובעונה אחת, הישג לא מבוטל, בטח בתפקיד ראשון. בהיים יש אותנטיות על זמנית, משהו שמרגיש חסר מאמץ. גם ארבעת בני משפחת היים האחרים משחקים מאוד טבעי, בעיקר הדינמיקה המשפחתית שהם מציגים (בטח עוזר שהם באמת משפחה). לצד השחקנים החדשים האלו, יש לא מעט שחקנים מוכרים (מי יותר ומי פחות) שלוקחים חלק בסרט בתפקידים צנועים למדי, חלקם מיותרים לחלוטין וחלקם מוסיפים צבע.

עיצוב מדהים שבאמת לוכד את רוח התקופה, שמועברת גם בצילומים מהפנטים של מיטות מים וחליפות צבעוניות, בשיטה שמשווה לסצינות גוונים צהובים כתומים שהולמת את שנות ה-70. על הכל נמרח צבע תקופתי נוסף באמצעות הפסקול שנבחר בקפידה. ואם התעניינתם, להקת "היים" לא מבצעת בו אף שיר. אה, ושלא כמו "מיסטיק פיצה" (1988), לסרט הזה אין שום קשר לפיצה אמיתית (או לליקריץ). מדובר בחנות תקליטים בת אותו השם שפעלה בשנים האלו, ובאופן תמוה, לא מופיעה בסרט.

אופציה לא רעה לצפייה, אבל בהחלט לא אחד הגדולים של אנדרסון, כך שכדאי להגיע עם ציפיות מותאמות. בכל מקרה, מקווה שזוהי רק ההתחלה של קריירת משחק של שני השחקנים המקסימים וחסרי הניסיון.

דירוג: ★★★☆☆

ליקריץ פיצה (ארה"ב, 2021)
בימוי: פול תומאס אנדרסון | תסריט: פול תומאס אנדרסון | משחק: אלנה הייםקופר הופמןבראדלי קופרשון פןאמה דומונטמאיה רודולף | מוסיקה מקורית: ג'וני גרינווד | צילום: פול תומאס אנדרסוןמייקל באומן
הפצה: פורום פילם, החל מה-30.12.2021 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?