"שעת אפס" – ביקורת #2: בימוי ומשחק מצוינים, תסריט אובר-דידקטי

"שעת אפס". מיה לנדסמן.

"שעת אפס". מיה לנדסמן. צילום: בועז יהונתן יעקב.

בשנת 2014 פוטר המורה אדם ורטה מעבודתו כמורה ברשת בתי הספר "אורט" לאחר שתלמידתו, ספיר סבח שלחה מכתב לשר החינוך ובו התלוננה על כך שהמורה מפיץ בכיתה אידאולוגיה שמאלנית קיצונית.
פרשה זאת משמשת כהשראה לעלילת הסדרה "שעת אפס" שעלתה ב'כאן 11'.

הסדרה, שנוצרה ונכתבה על ידי דקלה קידר ובוימה בידי איתן צור, עוסקת בקונפליקט שנוצר כאשר מורה שמלמד בבית ספר תיכון בכפר סבא, נגרר לריב המתפתח בינו לבין תלמידתו סביב אמירות גזעניות שנאמרו על ידה בזמן השיעור שהעביר. המצב מסתבך כאשר התלמידה מבצעת בו שיימינג פומבי ברשת החברתית ומשם הסיטואציה הנפיצה ממשיכה להדרדר.

שני הנושאים העיקריים עמה מתמודדת הסדרה הם: הדרדרות השיח האזרחי במדינת ישראל של השנים האחרונות וחוסר הכבוד לדעה שונה, כפי שעניין זה בא לידי ביטוי בפרשת אדם ורטה ובפרשות אחרות שבהן אמירה עם אימפליקציה פוליטית קלה ככל שתהיה עלולה לגרום לפרץ של שנאה ואף לאלימות, והאיומים שגלומים ברשתות החברתיות שפלשו לחיינו בעשור האחרון ושינו ללא היכר את הדרך שבה אנחנו מתקשרים ומתנהגים אחד עם השני.

"שעת אפס". דורון בן דוד, מיה לנדסמן.

"שעת אפס". דורון בן דוד, מיה לנדסמן. צילום: בועז יהונתן יעקב.

הבימוי הריאליסטי של צור והמשחק של השחקנים – בעיקר של דורון בן דוד שמגלם את המורה אמיר ומיה לנדסמן שמגלמת את התלמידה ליאן, שניהם מצויינים – תורמים לאמינותה של הסדרה, אבל מספר נקודות תורפה שניתן למצוא בתסריט מפריעות ליצירה להתרומם למעמד של סדרה טובה וחשובה באמת.

ראשית כל, הבחירה בבית הספר כמקום ההתרחשות העיקרי לסדרה כולה, מתבקשת, מכיוון שהנושא הוא קונפליקט בין מורה לתלמיד, אבל בחירה זו נדמית בעייתית מכיוון שהדיאלוגים הארוכים של המורה עם תלמידיו, שבהם הוא גוער בהם על דעותיהם הבעייתיות, ולמעשה מטיף לצופים בבית, הינם קצת אובר-דידקטיים וגם קצת מיותרים, כי מי שלא השתכנע עד עכשיו, לא ישתכנע גם הפעם. זה מרגיש לי כאילו הבחירה בקונפליקט של מורה ותלמידים היא סוג של הנחה שהיוצרת עשתה לעצמה, כי בכל מקום התרחשות אחר, נאום של כמה דקות שבו הפרוטגוניסט מסביר למה גזענות היא פסולה, הייתה נדמית מלאכותית מדי. אבל נאום שכזה בבית ספר הוא עניין טבעי ומתבקש.
כשאני כותב זאת, איני יכול שלא להיזכר בסדרה האלמותית "הכל נשאר במשפחה", שיוצרה, נורמן ליר, עיצב את הסוגיות הגזעיות שבה באופן "הפוך על הפוך", בלי טיפת דידקטיות, כבר לפני כחצי מאה.

"שעת אפס". דורון בן דוד.

"שעת אפס". דורון בן דוד. צילום: בועז יהונתן יעקב.

בעיה נוספת היא מחסור בחומר רקע שיש לנו על הדמויות הראשיות. אנחנו לא מבינים למה אבא של ליאן תומך במעשיה ואילו אמא שלה מתנגדת, וזה משום שאנחנו לא יודעים עליהם כלום. אין לנו מושג איך ולמה אמיר, מורה מצטיין ומוערך, בחר במקצוע ומדוע הוא עיצב לעצמו אידאולוגיה פוליטית שמאלית בלתי מתפשרת. אולי זה יוסבר בהמשך הסדרה, אבל כרגע זה מרגיש כמו אינפורמציה חשובה שחסרה לצופה.

הביקורת מבוססת על 3 הפרקים הראשונים בסדרה.

דירוג: ★★★½☆

שעת אפס (ישראל, 2022)
יצירה: דקלה קידר | בימוי: איתן צור | תסריט: דקלה קידר | משחק: מיה לנדסמןדורון בן דודעלמה זקעירית קפלןדביר בנדקלייב לב לויןאמיר בנאי | צילום: בועז יהונתן יעקב
שידור: החל מה-10.01.2022 בימי שני ב-21:15 בערוץ כאן 11. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?