הצעקה האחרונה: מחוכם, מלחיץ ומודע לעצמו יותר מתמיד

מי היה מאמין שניפגש שוב ועוד נהנה מזה. "צעקה" (צילום: יחסי ציבור)
מי היה מאמין שניפגש שוב ועוד נהנה מזה. "צעקה" (צילום: יחסי ציבור)

המודעות העצמית המוגברת תמיד הייתה חלק מ"צעקה" ולכן הסרט יכול לדון בעצמו בלי שזה יישמע מודבק, באותו שילוב של הבהלות, משחק עם ציפיות, השתקפויות אינסופיות והומור עצמי המשיק לפרודיה – קצת כמו ביקור במבוך מראות בפארק שעשועים. כמה מפתיע ואיזה כיף

14 בינואר 2022

צעירה לבדה בבית בלילה עונה לטלפון קווי. גבר זר מנסה לפתח איתה שיחה והיא משתפת פעולה ואומרת שהיא אוהבת סרטים מפחידים. לשאלתו איזהו הסרט המפחיד הכי אהוב עליה, היא עונה "באבאדוק" ומסבירה שהיא מעדיפה סרטי אימה עם עומק תמטי על פני סרטי סלאשר כמו "Stab". במקביל היא מצ'וטטת עם חברה שלה בטלפון הסלולארי, עד ששתי השיחות מתאחדות לשיחה מבהילה אחת. ואז הקול שבטלפון מתגלם כאדם עם מסיכת ה-ghostface המוכרת ובידו סכין שלופה.

סצנת הפתיחה של "צעקה", גרסת 2022, היא ואריאציה מחוכמת על סצנת הפתיחה של הסרט עם אותו שם מ-1996 (כולל חיווי לסצנת הפתיחה של הסרט השני בסדרה). היא נועדה להבהיר לאוהדי הפרנצ'ייז שהמודעות העצמית המובלטת שייחדה אותו ביקום של סרטי הסלאשר, ממשיכה גם בסרט החדש. הפעם לא מדובר בסרט המשך, אלא בריקוול, כפי שמסבירה אחת הדמויות החדשות. המונח, שנכנס ללקסיקון רק לאחרונה, הוא מעין שילוב בין רימייק לסיקוול: סרט שחוזר לנושא של סרט קודם אבל אינו המשך ישיר שלו. 

אנחנו יודעים מה עשית בקיץ האחרון. ג'נה אורטגה, "הצעקה" (צילום: יחסי ציבור)
אנחנו יודעים מה עשית בקיץ האחרון. ג'נה אורטגה, "הצעקה" (צילום: יחסי ציבור)

הנערה עם הטעם המשודרג בסרטי אימה היא טארה (ג'נה אורטגה המצוינת), ובניגוד לדרו בארימור היא שורדת את הסצנה בשן ועין. כשאחותה הבכורה סם (מליסה באררה מ"שכונה על הגובה") מוזעקת לבית החולים, היא מתוודה בפניה שניתקה קשר כשגילתה שהיא בתו של בילי לומיס, הרוצח במסכה מ"צעקה" הראשון. עכשיו שצץ בוודסבורו רוצח חדש המתחבא מאחורי אותה מסכה, סם מבקשת את עצתו של השוטר לשעבר דואי ריילי (דיוויד ארקט), שמבין בדברים האלה כי הוא היה בסרטים הקודמים. ריילי מביא איתו את גרושתו גייל ווית'רס (קורטני קוקס) והיא יוצרת קשר עם סידני פרסקוט (נב קמפבל). להשלמת הקאסט המקורי, אפילו סקיט אולריץ' מופיע בהזיות של סם הרדופה. 

תראי, אחותי, החזירו את הניינטיז אני בהלם. קורטני קוקס ונב קמפבל, "הצעקה" (צילום: יחסי ציבור)
תראי, אחותי, החזירו את הניינטיז אני בהלם. קורטני קוקס ונב קמפבל, "הצעקה" (צילום: יחסי ציבור)

הגיבורים החדשים משלבים כוחות עם הגיבורים הוותיקים, מה שהופך את "צעקה" 2022 לריקוול שהוא שירות אוהדים (fan service) במובן הכי מודע לעצמו של המילה. אנחנו נשטפים עכשיו בגל של שירות אוהדים, כשסרטים כמו "מכסחי השדים: החיים שאחרי", "ספיידרמן: אין דרך הביתה" וגם "מטריקס: התחיה" ממציאים מיני דרכים להחזיר מפרישה גיבורים קולנועיים מהמאה שעברה. לפחות במקרה של "צעקה" המודעות העצמית המוגברת תמיד היתה חלק מההגדרה העצמית של הסרטים, ולכן אפשר להתדיין באופן חשוף בנושא של שירות אוהדים, בלי שזה יישמע מודבק. זה די מחוכם, ודי מלחיץ, והכל נעשה באותו שילוב של הבהלות, משחק עם ציפיות, השתקפויות אינסופיות והומור עצמי המשיק לפרודיה – קצת כמו ביקור במבוך מראות בפארק שעשועים. 

פארודיה על פארודיה על מודעות עצמית. "הצעקה" (צילום: יחסי ציבור)
פארודיה על פארודיה על מודעות עצמית. "הצעקה" (צילום: יחסי ציבור)

למרות האכזבה הקופתית מ"צעקה 4" ב-2011, בשנים שאחרי דובר על תוכניות לסרט נוסף בבימויו של ווס קרייבן. אבל אלה התעכבו, ובינתיים גילינו שהנבל האמיתי מאחורי המסכה הוא הארווי ווינסטין. חברת ההפקה שלו הכריזה על פשיטת רגל, והזכויות על סרטיה נמכרו לחברת ספייגלאס. שם החליטו לחדש את המותג, ושכרו צמד תסריטאים חדשים וגם צמד במאים חדשים (קרייבן הלך לעולמו ב-2015 והסרט מוקדש לו). היוצר המקורי, קווין וויליאמסון, קיבל קרדיט של מפיק וגם מחווה קטנה בסצנה שבה הגיבורים הצעירים צופים בסדרת הנעורים שלו "דוסון קריק". 

אבא ואמא יכולים להיות גאים. ג'ק קוויד, "הצעקה" (צילום: יחסי ציבור)
אבא ואמא יכולים להיות גאים. ג'ק קוויד, "הצעקה" (צילום: יחסי ציבור)

לצד האחיות שהוזכרו למעלה מככבים שחקנים צעירים נוספים, המוכרים בעיקר מהטלוויזיה. ג'ק קווייד (יואי קמפבל ב"הבנים") – בנם של מג ראיין ודניס קווייד שנראה דווקא כמו אחיו הצעיר של ג'ושוע ג'קסון – מגלם את החבר של סם. וקבוצת החברים של טארה כוללת את ג'סמין סאבוי בראון (איווי ב"הנותרים"), מיקי מדיסון (הבת הבכורה ב"דברים טובים יותר"), דילן מינט (קליי ג'נסן ב"13 סיבות"), מייסון גודינג ("חורשות את הלילה") וסוניה אמר בתפקיד המשעממת שמתעצבנת שמתארים אותה ככזאת, למרות שלפי הכללים המנוסחים בסרט זה פוטר אותה מלהיות חשודה ברציחות.

סליחה גברת, לא ראית את הסרט המקורי, תבואי לעצמך בטענות. "הצעקה" (צילום: יחסי ציבור)
סליחה גברת, לא ראית את הסרט המקורי, תבואי לעצמך בטענות. "הצעקה" (צילום: יחסי ציבור)

הסרט מתקדם בקצב טוב דרך סדרת רציחות ודיאלוגים על כללי האימה, המשליכים בפנינו חכות עם פתיונות שמבלבלים אותנו יותר משהם עוזרים, כי לימדו אותנו לחשוד בעוגיות שמוצעות לנו על ידי זרים (או כל מטאפורה אחרת שמתאימה לכם). פה ושם יש פגמים באמינות – רצח בחזית בית באור יום לא מעורר תגובות מהשכנים ואף מכונית משטרה לא מוזעקת לאזור. ויש גם חוסר ציות לכללי האימה – כמו בפעם שהגיבורים מסתפקים בכך שנטרלו את הרוצח ואינם בודקים מי מסתתר מאחורי המסכה, כאילו לא ראו את כל הסרטים שהם מדברים עליהם. בסך הכל זה הסרט הכי מוצלח בסדרה מאז צמד הסרטים הראשונים, רק קחו בחשבון שהרציחות יותר גרפיות משהיו בסרטים ההם. 

★★★✯ 3.5 כוכבים
Scream בימוי: טיילר גילט ומאט בטינלי-אולפין. עם מליסה באררה, ג'ק קווייד, קורטני קוקס, נב קמפבל, דיוויד ארקט. ארה"ב 2022, 114 דק'