מאסר בית ביקורת סרט

House arrest Movie Review

תמונת כתברון פוגל על "מאסר בית":
"סאטירה ראויה ונשכנית, קולנוע אירופאי במיטבו"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר House arrest
משחק מרב נינידזה, רוזה קאירולינה, אנה מכילקובה, אנסטסיה מלניקובה במאי/ת אלכסיי גרמן הבן  
דרמה
ביקורת סרט למאסר בית מאת רון פוגל | מבקר קולנוע בכיר
ציון המבקר
"מתוחכם וציני"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
5.5/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע66.7%
בבית
אחכה לדי.וי.די16.7%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות16.7%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
ברוסיה של ימינו לא קל להיות יוצר קולנוע שמעביר ביקורת על השלטון - גם ברמיזה. קיריל סרברניקוב, במאי "קיץ" ו"השפעת של פטרוב", הוחזק במעצר בית לאחר פרשת שחיתות שהיה לכאורה מעורב בה ואנדריי זוויגינצב זכה לקיתונות של רותחין מהממשל הרוסי לאחר שבסרטו "לוויתן" הופיעה סצנה שבה הגיבורים יורים להנאתם בתמונות של מנהיגי רוסיה (כולל פוטין). לכן יש להעריך את תעוזתו של הבמאי אלסיי גרמן הבן שסרטו החדש "מעצר בית" הוא כולו ביקורת על השחיתות הפושה ברוסיה ומה קורה למי שמעז להתנגד לשלטון. זהו גם לטעמי הנועז מבין סרטיו של היוצר הרוסי המוכשר שמתמחה בעיקר בסרטי ארט-האוס, כמו "תחת העננים האלקטרוניים".
דויד (בחירת השם זועקת למרחקים) שילחם בגוליית שהוא הממשל הרוסי - הוא השחקן הגאורגי המוכשר מרב ניניצדה שכבר שיתף פעולה עם הבמאי בעבר. דויד הוא מרצה באוניברסיטה המקומית שיכולה להיות כל פרבר ברוסיה. הוא טוען שראש העיר מושחת ואף מצייר את ראש העיר מקיים יחסי מין עם יען (חיה שכידוע טומנת ראשה בחול-ממש כמו העם הרוסי שמסרב לראות או לזעוק כנגד המערכת השלטונית שאוחזת בגרונו לפי במאי הסרט).ראש העיר מצידו לא נשאר חייב והופך ממותקף לתוקף. דויד מואשם במעילה בכספי האוניברסיטה שבה הוא מלמד ועד שהוא מחכה למשפטו הוא מצווה להיות במעצר בית. ואכן, רוב הסרט מתרחש בדירתו הלא מרשימה, בלשון המעטה, של המרצה המואשם על לא עוול בכפו. לעיתים נדמה שמדובר במניפסט תיאטרלי שכל מטרתו לומר שהאזרח הקטן ברוסיה נרמס תחת המכונה השלטונית ואין מי שיעזור לו.
לביתו של דויד עולים לרגל קרוביו וחבריו המנסים לשכנע אותו לוותר ולהתוודות - אמו, גרושתו, הרופא שלו - כולם שמחים להציע לו לוותר על מאבקו וגם עורכת הדין שלו מתייאשת (השחקנית הנהדרת אנה מיכלקובה). כל מפגש שכזה הוא מר-מתוק - חציו קורע לב וחציו אבסורדי והכל מבוים ביד אמן רגישה וצינית של גרמן הבן וניתן לחוש את הכימיה בינו ובין השחקן הראשי שכבר כיכב בסרטיו הקודמים של הבמאי. דירתו של דויד הופכת ליותר ויותר מוזנחת והמאבק שלו רק מסלים, מה שגורם לעימות בינו ובין קצין המשטרה המקומית. על הסרט שורה אווירה תמידית של אסון מתקרב - אווירה שלצערו של הגיבור מתממשת בחלקה.כדי לאפשר לצופה לנשום, מוציא מדי פעם הבמאי את גיבורו מהדירה ואז הוא פוגש את הסטודנטים שלו מצד אחד ומפגינים בורים מצד שני וכל מפגש שכזה הוא פנינה קולנועית שרק מעידה על מצוקתו של האינטלקטואל הרוסי המתייסר בחפותו. דויד מוצא עצמו מנהל שיחות נפש עם הכלב של אמו - כי בסופו של דבר זעקתו נופלת על אוזני בני אנוש שהם חירשים ומאוד אטומים.דויד אינו גיבור שקל להזדהות עמו. הבמאי יוצר דמות שאינה של קדוש מעונה, אלא של אדם בעל פגמים שמנסה לנלחם בטחנות הרוח ברוסיה של ימינו. למרות התרחשותו ברוסיה, זהו סרט עם מסר ואמירה גלובלית לחלוטין. הסרט גם מהדהד בתבונה את המגפה שפוקדת אותנו בכך שהוא מציג התכנסות ביתית והתרחשויות שכולן קורות בדלת אמות. "מעצר בית" הינו סרט לא פשוט, סרט שיש לצפות בו בקפידה והצפייה בסופו של דבר משתלמת. איתי הסרט נשאר זמן רב אחרי הצפייה בו.
מאסר בית - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: עומרגיל: 4009/12/2022 23:22:04
3/10אייקון ציון
מפתיע שברוסיה לא צינזרו תסריט כזה.. סרט מחאה עם פוטנציאל טוב יותר, אם לא 90% ממנו מצולמים בבית (למרות שזה מתבקש משם הסרט..) ואם לא היו בו כל כך הרבה סיגריות.
קישורים
חץ מאסר בית (עמוד סרט)
ביקורות נוספות של סרטי דרמה
נפש אחת One Life חדש 2024
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט