לאן את הולכת אאידה? ביקורת סרט

Quo Vadis Aida Movie Review

תמונת כתבליטן לשינר על "לאן את הולכת אאידה?":
"תיעוד היסטורי חשוב ומצמרר"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר Quo Vadis Aida
משחק יאסנה דוריצ'יץ', איזודין באירוביץ', בוריס לר, דינו באירוביץ', בוריס איסקוביץ' במאי/ת יסמילה זבניץ'  
דרמה
ביקורת סרט ללאן את הולכת אאידה? מאת ליטן לשינר | כתבת קולנוע, טלוויזיה ורכילות
ציון המבקר
"בלתי נשכח"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
9/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע75.0%
בבית
אחכה לדי.וי.די17.9%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות7.1%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
בשנת 1995, לא יותר מדי שנים אחורה בהיסטוריה, כ-27 ליתר דיוק, אירע אחד ממקרי הטבח הגדולים והמזעזעים שידעה אירופה מאז השואה. זה היה בחודש יולי של אותה השנה. הצבא הבוסני-סרבי בפיקודו של גנרל רטקו מלאדיץ' כבש את סרברניצה, עיירה קטנה שהוכרזה כמקום מקלט על ידי האו"ם בזמן המלחמה. לאחר שנכנס הצבא של מלאדיץ' לעיר, ברחו כל התושבים וביניהם מוסלמים, למקלט בבסיס של האו"ם באזור. חלקם הורשו להיכנס, חלקם נשארו בחוץ אבל בסופו של דבר כולם הועברו לידי חיילי הצבא הבוסני-סרבי שרצחו מעל ל-8,000 גברים ונערים והאירוע הוגדר ככישלון מוחלט של האו"ם."לאן את הולכת אאידה?", שיוצא בתזמון מושלם ביום הפלישה הרוסית לאוקראינה, שופך קצת אור על האירוע כשהוא מביא למסך את הסיפור שרובנו כנראה לא היינו שומעים עליו בשיעורי ההיסטוריה או בשיחות סלון. הוא מביא את הסיפור באופן שלא מרחם ולא חוסך באף פרט, קשה ככל שיהיה, דקה אחרי דקה, על האירוע שהותיר כל כך הרבה שאלות לא פתורות. המתח אינו פוסק והוא מורט עצבים. הוא גורם לך להתמסר לסיפור מהדקה הראשונה ועד לכתוביות הסיום. הוא מכאיב מאוד אבל כאב מהסוג שיישאר חקוק בזיכרון לנצח.
סרטה החדש של הבמאית הבוסנית יסמילה זבניץ' הוא אחת הדרמות הכי חכמות שיצא לי לראות. הסרט בקלות יכול היה לברוח למקום הקל והברור וכמו שורה של סרטים שמתעסקים בזוועות ובוחרים להציג רצף של סצנות גרפיות קשות שיזעזעו את הצופה ויעבירו את המסר בצורה שתיחרט בזיכרון באופן מאוד ויזואלי. במקום, זבניץ' בוחרת לאתגר את עצמה ולהציג את הזוועה דרך עיניים אחרות, ולא בבחירה הברורה מאליה של העיניים הכי חלשות בסיפור - העיניים של אאידה. אאידה עובדת כמתורגמנית עבור האו"ם. כשהצבא הסרבי כובש את המקום, משפחתה נמהלת בין אלפי התושבים הצובאים על שערי מחנה האו"ם ומבקשים מקלט. לאורך הסרט היא מנסה להציל את משפחתה ואת ילדיה אך נתקלת בקונפליקטים מוסריים. בין היתר, להביט בעיניים של חברים ושכנים להם היא תאלץ להגיד לא כשיבקשו להיכנס לבסיס, כי היא יודעת שזה יבוא על חשבון משפחתה.דמותה של יאסנה דוריצ'יץ היא דמות מגשרת. דמות שהיא לכאורה ניטרלית אבל לא באמת. היא שייכת לצד שרוצה לשרוד והיא מוכנה ללכת הכי רחוק בשביל זה. היא לעתים בצד הנחות והנרדף ולעתים בצד המוגן והעילאי. המאבק הפנימי בין שני החלקים האלה מצליח להתפוצץ על המסך במבט של דוריצי'ץ שנראה כמו אחד שכבר ראה זוועות. אחד החלקים הכי נפלאים בכתיבה שלה כדמות הוא הדואליות בתפקידה כמתרגמת של השפה למתרגמת של הרגשות.
אאידה לכודה. היא לכודה פיזית ולכודה בין הרגשות שלה והקונפליקטים הפנימיים. בין הרצון לשרוד לבין הבושה. היא לכודה בין הגורל האכזר בהובלתו של מלאדיץ' לכישלון המוסדי והאנושי של הקצינים ההולנדים בחסות האו"ם. אין ספק שהמשחק של דוריצ'יץ הוא הנקודה המכרעת והקריטית ביותר שסוחבת על גבה סרט שלם – היא כריזמטית אבל מאופקת, עקשנית אבל בעלת קור רוח. היא מוצפת מהנסיבות שהיו אמורות למוטט אותה, אבל ממשיכה לבצע את התפקיד שלה בדרך הטובה ביותר.כשצופים בסרטה של זבניץ' אפשר לטעות ולחשוב שמדובר באיזה תרחיש דמיוני, אבל החלק המבעית בסיפור הוא ההבנה שהזמן הזה הוא לא רחוק. גם באותה התקופה נשאלה השאלה איך נתנו לדבר כזה לקרות שוב, 50 שנה לאחרי מלחמת העולם השנייה? כשמסתכלים על החדשות בתקופה האחרונה, הסרט "לאן את הולכת אאידה?" מקבל משמעות חזקה יותר - מעין הבטחה, קריאה מפחידה שאומרת - זה קרוב מתמיד, אל תתנו לזה לקרות שוב.
לאן את הולכת אאידה? - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: עומרגיל: 4009/10/2022 20:23:26
7/10אייקון ציון
עלילה מעניינת ומשחק מצוין של השחקנית הראשית. חקל מהקטעים בסרט קשים מאוד לצפייה.
שם: אילתגיל: 6527/08/2022 22:15:41
9/10אייקון ציון
סרט מומלץ,מעולה.אישה אמיצה,נחושה,מחליטה כנגד כל הסיכויים,בשעת מלחמה,לתפוס פיקוד,להגיעה להחלטות ואפילו אכזריות עבורה,כדי להציל את המעט שאפשר.סיפור הישרדות.
שם: דורוןגיל: 6715/03/2022 17:25:47
6/10אייקון ציון
סרט מיוחד,עם קטעים מעטים מצמררים.לא בטוח שימצא קהל אוהד ואמפטי בקרב הצופים למאבק המוקרן שהתרחש בבוסניה.בעיני אפשרי לוותר.
קישורים
ביקורות נוספות של סרטי דרמה
ג'ויקה Joika חדש 2024
רדיקלי Radical חדש 2024
נפש אחת One Life חדש 2024
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
Home 20233ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.6
White Bird A Wonder Story4ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
Radical5רדיקליציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 4.3
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט