ביקורת: גברים שבוהים בעיזים

יואן מק'גרגור וג'ורג' קלוני. מתוך גברים שבוהים בעיזים.

יואן מק'גרגור וג'ורג' קלוני. מתוך גברים שבוהים בעיזים.

יש שיגידו עוד סרט קטן, יש שיגידו 'נחמד', יש אפילו כאלה שיגידו שזה סרט על שטות מוחלטת, סיפור מטופש… ויש אותנו שנגיד ש"גברים שבוהים בעזים" הוא אחד הסרטים היותר מצחיקים שיצאו בזמן האחרון, ואם אתם לא הולכים, יצאתם פראיירים. סוף סוף סרט שמראש לא עונה להגדרה של קומדיה מטופשת ומצליח להפתיע דרך סיפור הזוי המבוסס על סיפור אמיתי – כמה אמיתי? לא נדע – אך די בשבריר בשביל לייצר סיפור מטורף, בלתי יאומן וקורע מצחוק. עם בטן מלאה על מיתוסים כמו צבא אמריקאי, ולעג אדיר ומחוכם, יש סיכוי שמדובר באחד מסרטי הקאלט של העשור הזה – ביג ליבובסקי, מאחוריך!

הסרט "גברים שבוהים בעיזים" נולד בהשראת רב מכר של עיתונאי בשם ג'ון רונסון, שבעיקרון נושא את אותו השם אולם היה צורך בכתיבת תסריט ועיבוד די רציניים כדי לחבר את העובדות שבספר (אתם כבר במתח? חכו, כבר נסביר) – לכדי עלילה הגיונית. ואכן, על כך אחראי פיטר סטרוהן שידע לחבר את כל הנקודות ולעניין את גראנט הסלוב וג'ורג' קלוני בתור שותפים בחברת ההפקה סמוקהאוס. הסלוב בדיוק חיפש את הפרויקט הראשון שלו בתור במאי, ומיד לאחר שקרא את התסריט החליט ללכת על זה. לפי סטרוהן, האחראי על התסריט, לא היו שינויים משמעותיים במעבר בין הספר לסרט, וכל מה שנוסף זה חיבור העלילה בין לבין, שכן רוב המקרים אכן קרו, לטענת הספר, במציאות.

מה בדיוק קרה שם והאם אפשר לקרוא לזה מציאות? שאלה טובה. לפי רונסון (כותב הספר המקורי כאמור) המקרים מתארים למעשה את ההיסטוריה של "הגדוד הראשון של כדור הארץ", יחידה סודית, כביכול אמיתית, אשר לטענתו הוקמה בשלב כלשהוא בזמן המלחמה הקרה, שמטרתה לשנות את דרך המלחמות ולשים דגש על לחימה על-טבעית פסיכולוגית ומנטאלית. אותה יחידה הוקמה כביכול על ידי ביל דג'נגו (אותו משחק ג'ף ברידג'ס, The Dude האגדי), וכללה מספר מועט של חיילים שעסקו בניסיון להשיג כוחות על טבעיים שיעזרו לנצח במלחמה, כוחות שכוללים לא פחות מאשר קריאת מחשבות, מעבר דרך קירות ואפילו פיצפוץ עננים רק בעזרת המבט.

ג'ף בריג'ס. מתוך גברים שבוהים בעיזים.

ג'ף בריג'ס. מתוך גברים שבוהים בעיזים.

את סיפורה של היחידה המיוחדת הזו מגלה בוב ווילטון (יואן מק'גרגור, aka אובי וואן-קנובי), עיתונאי צעיר משעמם ומשועמם שמחפש סיפור מרגש ומוצלח כדי להרשים את אישתו שעזבה אותו לטובת העורך שלו. בוב מגיע לדובאי ומנסה להיכנס לעיראק כדי לחוות קצת אקשן, ועל הדרך פוגש את לין קאסידי (ג'ורג' קלוני) טיפוס מיוחד שמתוודה בפניו על היותו לוחם ב"צבא כדור הארץ". בוב מתחבר ללין, שמספר לו על ההיסטוריה של היחידה, ומתוודה בפניו על כוחות על טבעיים שצבר/למד במהלך האימונים, וביחד נקלעים השניים למצבים שונים ומשונים, תוך כדי ניסיונו של קאסידי להשלים את המשימה שניתנה לו (על-ידי מי? מהי בכלל המשימה? לא בטוח שקאסידי עצמו יודע).

כמו שניתן לתאר עוד טרם צפיה בסרט – העניינים מסתבכים, בצורה יוצאת דופן וחסרת מעצורים. בין אם מדובר בבדיה ובין אם עיבוד של סיפור אמיתי מהמציאות האמריקאית השנויה במחלוקת, "גברים שבוהים בעזים" לוקח את הדברים צעד אחד קדימה מעבר לבידור פשוט, ומספק סיפור הזוי ברמות שלא יתוארו, הורס מצחוק, שלא ניתן להישאר אדיש אליו.

התסריט קרוע, אבל אנסמבל השחקנים הוא זה שחותם את החתימה הסוף-סופית-סופנית של הסרט הגדול הזה. כל אחד ואחד מארבעת השחקנים (גם קווין ספייסי בתור הנבל) שצוינו לעיל עושה עבודה משובחת, תפורה לאישיותו, ומשדרג את הסרט מסתם עוד ניסיון הזוי להפתיע ולהצחיק – לתוצאה שאכן מספקת את הציפיות. קלוני מעולה, מבריק ומפתיע, ברידג'ס בתפקיד האופי שהכי מתאים לו, ספייסי כרגיל מדויק ושנון ומק'גרגור מוכיח את עצמו, שוב, שהוא לא רק פנים יפות אלא שחקן איכות שגם יכול להצחיק, מסתבר.

יואן מק'גרגור וג'ורג' קלוני. מתוך גברים שבוהים בעיזים.

מימין: יואן מק'גרגור, וואליד זואיטר וג'ורג' קלוני. מתוך גברים שבוהים בעיזים.

הסרט רובו מתרחש בעיראק, ושזורות בו סצנות עירוניות בערים עיראקיות כבושות על ידי הצבא האמריקאי, וסצנות מדבר מייבשות ומטריפות. הכל נראה אותנטי, הכל מרגיש אמיתי, ולהכל מתווספת נימה לא קטנה של ביקורת כלפי הצבא האמריקאי ומלחמות בכלל.

גם אם לא היה מדובר בתסריט גאוני ומקורי ביותר, הרי שרק בשביל השחקנים המעולים אחד-אחד, היינו ממליצים ללכת לראות. אבל בגלל שהכל ביחד: סיפור הרקע, התסריט, התלישה מהמציאות, ההפתעה והציניות – מתחבר למשחק טוב וסרט קצר וקולע – אז אין בכלל מה להסס. לכו לראות, אתם תודו לנו.

דירוג: ★★★★½

גברים שבוהים בעזים
ארה"ב, 2009
94 דקות.
הפצה: א.ד. מטלון החל מה-28.01.2010 בבתי הקולנוע.
בימוי:
גרנט הסלוב
תסריט:
פיטר סטרוהן
ג'ון רונסון (ספר)
שחקנים:
ג'ורג' קלוני
יואן מק'גרגור
ג'ף ברידג'ס
קווין ספייסי

Aviv B

ראיתי היום את הסרט בהקרנה של 16:30 ביס פלאנט בקניון אילון, מבחינה טכנית, ההקרנה הייתה מעולה, איכות תמונה לא שרוטה וסאונד צלול ואיכותי, אבל מבחינת הסרט, הרגשתי אכזבה גדולה מאוד. מאוד אהבתי את הטריילר, הוא נראה לי כמו עבודה של האחים כהן, וחשבתי שאני נכנס לעוד קומדיה שנונה וחכמה כמו ביג לובובסקי, אבל לא כך היה. העלילה בסרט קטנה ולא מורגשת, בנוסף היא אינה מתקדמת לכל אורך ה90 דקות, וקשה להבין מי נגד מי, זאת למרות קאסט מצוין שכולל שחקנים שאני מאוד אוהב באופן אישי (קווין ספייסי אהבת חיי).

בשורה התחתונה, אכזבה גדולה מאוד
5/10 – רק בגלל צוות השחקנים המעולה.

אביב.

שוקי

אחד הסרטים הכי גדולים שיצאו כבר הרבה זמן… שעה וחצי של כיף. לכו לראות.

מאיה

כל מילה בסלע!

נעה

באמת סרט גדול

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?