אח, גאווה ישראלית. לצד סדרות ישראליות שעושות את זה בנטפליקס, מ"פאודה" ועד "שטיסל", מדינת היהודים מספקת לחברת הסטרימינג גם חומרי גלם לסדרות ולסרטים חדשים. הפעם זה שמעון יהודה חיות או סיימון לבייב, כמו שהוא קורא לעצמו, או כמו שנטפליקס מכנה אותו בסרט הדוקו שעולה היום (ד') - "נוכל הטינדר" (The Tinder Swindler, בשמו המקורי). ברזומה העשיר, תרתי משמע, של לבייב, אפשר למצוא עקיצות של נשים ברחבי העולם, עם חיבה לנשים ממוצא סקנדינבי. לבייב אולי נהנה לתפוס את עצמו כאדם מתוחכם אבל השיטה שלו פשוטה: הוא מכיר נשים באמצעות אפליקציית הטינדר ומתחבב עליהן, בין היתר הודות לכך שהוא מסנוור אותן באורח חיים פזרני ומפנק, כיאה לנצר של משפחת יהלומנים מצליחה. בשלב מסוים היחסים משנים כיוון והוא משגר אליהן בקשות להלוואות כשהוא נשבע שהוא יחזיר להן כל פרוטה. הכסף לא חוזר, ולבייב כבר מוצא נשים חדשות שיפרנסו את התחביב הנחמד שלו, לחיות טוב, וחוזר חלילה.
הרצף הזה נגדע עד כה פעמיים: בעקבות תחקיר בעיתון הנורווגי VG, לבייב נשפט וריצה מאסר בן שנתיים בכלא בפינלנד. לאחר שהשתחרר חזר לסורו ואז נעצר ביוון, בעקבות מבצע של האינטרפול ומשטרת ישראל, והובא למשפט בארץ. הוא נשפט ל-15 חודשי מאסר וקנס כספי על זיוף צ'קים ומרמה והשתחרר לאחר חמישה חודשים, במאי 2021.
3 צפייה בגלריה
שמעון יהודה חיות סיימון לבייב
שמעון יהודה חיות סיימון לבייב
שמעון יהודה חיות נעצר ביוון
(צילום: EPA)
מה שמתחיל כמו סרט עקיצות סטנדרטי ומעט קרינג'י, המתבסס על ראיונות עם שתי נשים שמספרות איך לבייב לכד אותן בקוריו ואז שאב מהן כספים, משנה כיוון בערך באמצע והופך לחוויה מסוג שונה. אנחנו מצטרפים אל העיתונאים הנורווגים שהתחקו אחר עקבותיו של לבייב, לאחר שאחת הנשים פנתה לעיתון, ומערכת העיתון נענתה לאתגר. עם פרסום התחקיר התגלו נשים נוספות שנפלו קורבן, מה שהוביל למעצרו של לבייב. בהמשך אנחנו נחשפים לסצנה מופרכת שבה, בחסות הכפר הגלובלי, חברתו הנוכחית של לבייב מדליקה את הנייד שלה ומגלה שהבויפרנד שלה הוא נוכל מקצועי. היא מגלה תושייה ומוצאת דרך לעקוץ את לבייב בחזרה, לפחות בחלק מהסכום שהלוותה לו. לתפנית יוצאת הדופן הזו בז'אנר יש אלמנט מזכך לא פחות מאשר לידיעה שלבייב נלכד ונעצר.
3 צפייה בגלריה
מתוך "נוכל הטינדר"
מתוך "נוכל הטינדר"
מתוך "נוכל הטינדר"
(צילום: באדיבות נטפליקס)
אבל שום דבר לא מכין אותנו לסוף הסרט, שעומד בסתירה לכל מה שחשבנו על נוכלים שנחשפים. לבייב, כך מתברר, השתחרר מהכלא, וכעת הוא מציע באתר שלו את מרכולתו החדשה: סדנת הצלחה עסקית ואישית, שגוגל ישמח לספר לכם עליה. לא די בכך שלבייב אינו ספון בביתו מחמת השיימינג, אלא שהוא אפילו מתהדר בהיותו מושא הסרט של נטפליקס, ובכך שהוא סירב להתראיין אליו אבל כן שיתף פעולה עם נטפליקס. הוא ממשיך להרעיף על עוקבי האינסטגרם שלו תמונות של אורח חייו הנהנתני, ועל זרועו שרועה דוגמנית ישראלית שלא מאמינה לאף מילה שמספרים עליו. ברחבי האינטרנט פזורים ראיונות פרונטליים איתו שבהם הוא כמובן מכחיש את העובדה שרימה נשים, טוען שמדובר בשקרניות פתולוגיות ושאת ההון שלו הוא השיג הודות למיזם ביטקוין.
בשונה מתוכני פשע-אמיתי אחרים, נטפליקס עמדה בפיתוי ולא הפכה את "נוכל הטינדר" לסדרת דוקו ארוכה ומרוחה. היוצרים, שהביאו לכם את שתי יצירות הדוקו המוערכות "אל תתעסקו עם חתולים: המצוד אחר הרוצח מהאינטרנט" ו"המתחזה", הידקו לשעתיים ערוכות היטב את סיפורו של לבייב ושל הנשים שרימה. הקפיצות בין הערים ממחישות את הדילוגים של לבייב בעולם, העריכה המוצלבת של הראיונות מבהירה איך כספה של אישה אחת שימש את לבייב כדי לקנות את האישה הבאה, ואי אפשר להתעלם מקו דק של הומור שנלווה לסיפור הבלתי נתפס של לבייב וקורבנותיו.
3 צפייה בגלריה
מתוך "נוכל הטינדר"
מתוך "נוכל הטינדר"
מתוך "נוכל הטינדר"
(צילום: באדיבות נטפליקס)
מה שמתחיל כסיפור ידוע על חשיפת נוכל מעורר גם לא מעט מחשבות על הקלות שבה אנשים מתמסרים לפנטזיה שלהם באפליקציות ההיכרויות, ובהמשך על העובדה שאנחנו חיים ביקום פלאי שבו אדם שכבר הוכח כנוכל ושיטות הפעולה שלו נחשפו, יכול להמשיך במעלליו, ותמיד ימצא מישהו שיסכים לקנות את מה שהוא מוכר. הפשטות שבה מידע הופך נגיש בימי האינטרנט מייתרת את עצמה משום שגם המידע הזה, ודאי בעידן הפייק ניוז, הופך חסר ערך כשאיש לא מתחשב בו. הבושה התאבדה, ואין פרסום בעולם שלא ניתן למנף אותו. וכך פושעים הופכים לידוענים, יהא זה איש ציבור שהורשע ושב לעוד סיבוב או תהא זו פריסיליה קשתי שיוצאת מהכלא בלימוזינה. נטפליקס רוצה להאמין שהסרט בהפקתה יסיים את דרכו של לבייב בעולם הנוכלות, אבל אל תתפלאו אם גם הסרט הזה יהפוך לעוד עיטור בארון הגביעים המופרך שלו.