סגור

דוקו חדש על ביל קוסבי: מפלצת מאחורי המסך

סדרת דוקו חדשה ומעולה מתחקה אחרי הקריירה של ביל קוסבי, הכוכב שכולם ידעו על מעשי האונס שלו, והעלימו עין

ביל קוסבי הוא יותר מקומיקאי, שחקן או דימוי טלוויזיוני, הוא סמל למה שהיה יכול להיות טוב באמריקה, עם קצת שינוי מחשבתי. עם דמויותיו המצחיקות באנימציה "פאט אלברט", בסדרה לילדים "חברת החשמל" וכמובן ב"משפחת קוסבי" — סדרה ותפקיד שסללו את הדרך לכך שלארה"ב ייבחר כעבור כמה עשורים נשיא שחור כברק אובמה.
התפקיד ההיסטורי הזה של קוסבי בחיזוק הגאווה האפרו־אמריקאית וגיבוש התודעה הכלל־אמריקאית חשוב מאין כמוהו. זה רק מדגיש עד כמה הגילוי שקוסבי היה אנס סדרתי גרם לשבר. כמה היה לאיש מקום חשוב מבחינה תרבותית — עד שלא רצו לשמוע על האמת שמאחורי הקלעים.
בסדרה התיעודית המצוינת "חייבים לדבר על קוסבי", שהראשון מארבעת פרקיה משודר החל מהיום ב־yes דוקו, ב-HOT8 וב־StingTV, הבמאי והקומיקאי השחור זוכה האמי וו קמאו בל, שגם מוביל את הסדרה, בונה קודם את הדימוי של קוסבי כ"אבאל'ה של אמריקה", כדי להסביר את התרסקותו ולחשוף את המפלצת שהיה, לאורך כל הדרך, כשרבים העלימו עין. שורה ארוכה של קורבנות, קומיקאיות, קומיקאים, מבקרי תרבות וטלוויזיה מתראיינים בסדרה. הם משרטטים את הקריירה המטאורית של קוסבי מברמן המצחיק את לקוחותיו ועד לגיבור הטלוויזיוני השחור הראשון בסדרת הטלוויזיה "I SPY" מצד אחד, ואת מעשי האונס שלו מצד שני, ולאורך כל הדרך. הבמאי מגיש להם טאבלט עם קטעים מיצירותיו כדי לראות את תגובותיהם. זו תחבולה מחוכמת מאוד: הם מתבוננים בדימוי, ממש כמונו, ומפצחים אותו.
1 צפייה בגלריה
סדרת דוקו מתחקה אחרי הקריירה של השחקן ביל קוסבי פנאי
סדרת דוקו מתחקה אחרי הקריירה של השחקן ביל קוסבי פנאי
ביל קוסבי. ייצג את מה שיכול היה להיות טוב באמריקה
(צילום: Showtime)
מיהו קוסבי, הם נשאלים, רבים נאנחים בתשובה. התגובה ההולמת ביותר היא אולי זאת של קומיקאית שאומרת "אנס שהיתה לו תוכנית טלוויזיה פעם".
הסדרה עוסקת בדמות שלו ואת מה שהיא מייצגת כאפרו־אמריקאי בטלוויזיה ובחברה. היא גם מראה את שיתוף הפעולה של המכונה ההוליוודית, שידעה על תלונות על אונס ועל הסדרים מחוץ לכותלי בית המשפט, אבל כשהגיעו 15 מתלוננות — הבינו שכבר אי אפשר לטאטא את זה מתחת לשטיח. זה היה ב־2014, שנים רבות אחרי שכבר ידעו על התלונות, וכאשר רשת NBC ביקשה להחזיר אותו לשידור.
הסרט מתקדם באופן מרתק, עשיר בחומרים, מרואיינים מכל זווית, חומרי ארכיון מצוינים, עד גזר הדין ששולח את קוסבי לכלא. סוף הסיפור. ואז באה המציאות וטורפת את הקלפים. ב־20 ביוני 2021 פתאום נודע שבשל עניין טכני־משפטי וידוי של אנס בעסקת טיעון לא יכול לשמש כראיה נגדו וקוסבי משוחרר. הסדרה פתאום נהפכת לחלק מהטרגדיה היוונית הזאת שנהיית לפארסה, שמסרבת להעניק לסיפור הזה סוף מספק.