"אדומה אש" – ביקורת #1: מתיש עם הרבה דמויות היסטריות

"אדומה אש".

"אדומה אש".

"אדומה אש" הוא הסרט הגרוע ביותר של "פיקסר" ("וול-אי", "מפלצות בע"מ"), ומרגיש כמו פרק (ארוך) של סדרה לילדים ובני נוער של ערוץ ילדים. ההיסטריה שולטת – ודמות היסטרית זה בסדר – אבל סרט מרוצף היסטריה עם הרבה דמויות היסטריות זה מתיש ולא נעים. מעולם לא נראו כל כך הרבה דמויות דומעות בסרט אנימציה, אולי מלבד הפרקים האכזריים במיוחד של "הלב".

"אדומה אש" הוא סרטה הראשון באורך מלא של הבמאית דוֹמִי שִי, שזכתה באוסקר על סרט האנימציה הקצר Bao, שהוקרן בבתי הקולנוע לפני "משפחת סופר-על 2". הסרט הקצר ו"אדומה אש" מתרחשים באותה עיר (טורנטו), על יחסי אמא ובת (ממוצא סיני) ואוכל הוא חלק מרכזי בחיי הדמויות.
לאורך הסרט שבתי ותהיתי "למה זה מתרחש ב-2002?" ולא מצאתי סיבה לכך. כשחזרתי הביתה ראיתי שהבמאית היתה בת 13 ב-2002, כמו הדמות הראשית בסרט. אין שום דבר מעבר לכך.

מיי לי בת ה-13 מרכיבה משקפיים (כמו מירבּל ב"אנקאנטו", סרט האנימציה האחרון של דיסני), בת יחידה להורים מגוננים מאוד, ואמא מינג (סנדרה או, "האנטומיה של גריי", "להרוג את איב") שתלטנית במיוחד. יש לה שלוש חברות טובות, אחת ממוצא אסייתי כמוה, שחורה שמרכיבה משקפיים, ומתולתלת עם גשר על השיניים. הן מעריצות להקת בנים וההופעה הקרובה של הלהקה מעסיקה אותן והיא כל עולמן. שזה הגיוני לבנות 13 ולילדים שיכולים להזדהות עמן.
מיי לי מגלה לחרדתה שכאשר היא מתעצבנת היא הופכת לפנדה אדומה גדולה וצריכה ללמוד להשתלט על עצביה. זה לא קל בבית הספר, עם חברות ובעיקר עם אמה הלחוצה והלוחצת.

"אדומה אש".

"אדומה אש".

הרעיון עצמו בעל פוטנציאל, מערכת יחסים בין אם לבתה הנערה הוא משהו שלא רואים מספיק, אבל זה לא מפותח כמו שצריך במקרה הזה. ההתנהגות המוגזמת של כולם, בעיקר כולן (אמא, בת, דודות, חברות) מנטרל את הדרמה מהסיפור, מהמצבים ומהקשרים בין הדמויות, ולא מחפים על זה בהומור וקומדיה.
זהו סרט נוסף במן האחרון עם קריינות פותחת וסוגרת שאפשר היה בלעדיה. ההרגשה שצריך להקהל על הקהל להבין את נפשה של הדמות הראשית ומי הדמויות הסובבות אותה במקום שנבין לבד דבר פשוט מאוד. זה עובר על החוק הראשון של תסריטאות: להראות, לא לספר. בספר אי אפשר להבין שדמות היא בת 13 אם אף אחד לא מציין זאת (דמות כלשהי או המספר), בסרט אפשר לראות את השחקן/דמות (גם אם זה מצויר), לראות אותה יושבת בכיתה ח', להראות תמונה מחגיגות יום הולדתה האחרון וכדומה.

"אדומה אש".

"אדומה אש".

"אדומה אש" הוא הסרט ה-25 של "פיקסר". מבין 24 הסרטים שלהם מאז 1995 (עם סרטם הראשון "צעצוע של סיפור"), 8 מהם הם סרטי המשך. רוב הסרטים שלהם טובים, ואף אחד מהסרטים לא נכשל בקופות. "נשמה", "לוקה" והסרט הנוכחי לא הוקרנו בארה"ב בבתי הקולנוע אלא נשלחו לשירות הסטרמינג "דיסני+". מעניין מה יהיה גורל הסרטים של פיקסר עם כניסת "דיסני+" לארץ בקיץ.

הקטע הקצרצר בסוף הכתוביות סתמי ברמות מסוכנות לבריאות אך לא מפתיע בהתחשב ב-98 הדקות שלפניו.

דירוג: ★☆☆☆☆

אדומה אש (ארה"ב, 2022)
בימוי: דומי שי | תסריט: דומי שי | משחק: רוזלי צ'יינגסנדרה או | הפקה: לינדסי קולינס | מוסיקה מקורית: לודוויג גורנסון
הפצה: פורום פילם, החל מה-10.03.2022 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?