"תחנה 11" – ביקורת: מבנה נראטיבי שבור

"תחנה אחת-עשרה". מקנזי דיויס.

"תחנה אחת-עשרה". מקנזי דיויס.

"אייץ' בי או מקס" (HBO Max) הוא שירות סטרימינג ווי-או-די שהושק על ידי ענק התקשורת "וורנר מדיה" בשנת 2020 ובמסגרתו משודרים סדרות אקסלוסיביות מבית אייץ'-בי-או שלא נמצאות בערוץ הכבלים של החברה.
מכיוון שבערוץ הבסיסי משודרות כמה מהסדרות הטובות ביותר שהופקו בתולדות הטלויזיה, השאלה שצריך לשאול היא- האם באמת יש צורך בערוץ נוסף ומה כבר ניתן, תיאורטית, לכלול במסגרתו שיתעלה על התכנים שיש כבר ממילא בערוץ המקורי ושיצדיק תשלום נוסף.
על סמך צפיה בשלושת הפרקים הראשונים של "תחנה 11" (HOT), לא הייתי ממהר להזמין את השירות (לא שהוא זמין כרגע בישראל. כמו תמיד, ישראל תצטרף לשירות הרבה אחרי כל מדינות העולם המערבי).

המיני-סדרה, המבוססת על רומן מאת אמילי סנט ג'ון מנדל, עוקבת אחר מספר דמויות שמנסות לשרוד בעולם שנותר, לאחר שמגיפה הכחידה את רוב רובה של אנושות. הפרק הראשון נפתח בסצינה שמתרחשת באולם תיאטרון בשיקגו, כשהשחקן המפורסם ארתור ליאנדר מתמוטט על בימת התיאטרון ומת באופן מסתורי.
המשך הפרק והסדרה מתמקד בעלילותיהן של אותן דמויות שהיה להן קשר כלשהו למנוח.

"תחנה אחת-עשרה". הימש פאטל.

"תחנה אחת-עשרה". הימש פאטל.

בעוד שהפרק הראשון מעורר עניין מסויים וציפיה לבאות – הן ברמת הטקסט והן ברמת הסאבטקסט שעוסק, עד כמה שניתן היה להסיק מצפיה בשלושת הפרקים הראשונים, ב"מותה" של התרבות המנוונת ותחייתה מחדש בפורמט של קבוצת תיאטרון נודדת לאחר האפוקליפסה – הרי שבשני הפרקים העוקבים, לא הצלחתי למצוא שום עניין או ריגוש. החל מהקאסט הלא כריזמטי בעליל וכלה בעריכה הבלתי נסבלת.

טרם נתקלתי בסדרה או בסרט שבהם במשך כ-40 דקות משולבים לפחות תריסר פלאשבקים, כל פעם לנקודת זמן אחרת, לפעמים למשך שניות ספורות, לפעמים מופיעים בפלאשבקים דמויות חדשות שאנחנו בכלל לא מכירים- דבר שהופך את התוצר הסופי לבלתי קוהרנטי לחלוטין (אלא אם קראתם את הספר או עצרתם כל כמה רגעים ועשיתם ריוויינד- אולי במקרים האלה כן אפשר להבין משהו).

"תחנה אחת-עשרה". גאל גרסיה ברנאל.

"תחנה אחת-עשרה". גאל גרסיה ברנאל.

נכון שישנם הרבה יוצרים שהיצירה שלהם היא מסתורית, אניגמטית ואפשר להנות ממנה גם אם לא מבינים את הכל, כמו אצל דייויד לינץ' או יורגוס לנתימוס, כי העשיה שלהם מרתקת וקשה להסיר את המבט מהמסך. אולם במקרה של "תחנה 11", המוצר לא מעניין ואף משעמם, והוא משעמם בגלל שהמבנה הנארטיבי השבור לא מאפשר הבנה חיונית של המתרחש, וגם לא את המניעים הבסיסיים ביותר של הדמויות והצופה מפספס כל משמעות שאולי קיימת במקור, אבל הולכת לאיבוד בשל העיבוד הקלוקל.

דירוג: ★½☆☆☆

הביקורת מבוססת על 3 הפרקים הראשונים בסדרה.

תחנה אחת-עשרה (ארה"ב, 2021)
בימוי: ג'רמי פודסווההלן שייברהירו מוראילוסי צ'רניאק | תסריט: שרה מקארוןפטריק סאמרווילקים סטילניק קיוז | משחק: מקנזי דיויסהימש פאטלמטילדה לאוולרדיויד ווילמוטנבהאן ריזוואןגאל גרסיה ברנאל | מוסיקה מקורית: דן רומר
שידור: החל מה-17.03.2022 בשעה 22:00 בערוץ HOT HBO והחל מה-15.03.2022 ב-HOT VOD. לחצו כאן לזמנים עדכניים. קדימון:

משתמש אנונימי (לא מזוהה)

זאת סדרת מופת, אתה ״המבקר״ היחידי שלא אהב את הסדרה ( אם בכלל סיימת את הסדרה) חסר לך אינטליגנציה רגשית כנראה.

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?