"מורביוס" – ביקורת: ג'רד לטו מגלם דמות מעניינת שראויה לתסריט טוב יותר

"מורביוס". ג'רד לטו.

"מורביוס". ג'רד לטו.

"מורביוס", הסרט החדש של חברת סוני עם דמויות מבית מארוול, מהווה נדבך נוסף בנסיון של החברה ליצור מולטיוורס עצמאי משלה ועל אף שהסרט הוא בינוני למדי, הוא מציג גיבור חדש ומסקרן.

כל עניין המולטיוורס והתחרות שמנסה חברת סוני ליצור בינה לבין חברת דיסני היא מעט מבלבלת. סוני היא בעלת הזכויות לדמות של ספיידרמן ולכן סרטיו ביקום הקולנועי של מארוול (ששייך לחברת דיסני) נעשים בשיתוף בין שתי החברות. סוני הודיעה שסרטי ספיידרמן יתחילו את היקום הקולנועי של ספיידרמן, שיהיה שייך לה, כשלסוני יש דמויות נוספות של מארוול שהן יכולות להשתמש בהן. "ונום" כבר קיבל שני סרטים ועכשיו מצטרף אליו "מורביוס". כל הסרטים האלה מתרחשים באותו יקום, ויש שמועות שהיקום הזה יקבל בשלב מסוים דמות ספיידרמן משלו. זה לא מופרך. בינתיים בונים עוד ועוד הקשרים, כשהסצינות שבתוך כותרות הסיום של סרט זה מחזירות עוד דמות מוכרת לצופי סרטי ספיידרמן.

"מורביוס" מספר את סיפורו של ד"ר מייקל מורביוס (ג'רד לטו). מדובר בגאון בביולוגיה וביוכימיה וזוכה פרס נובל (שמסרב לפרס). מייקל סובל ממחלת דם חמורה מלידה. את כל השנים הוא מקדיש למציאת תרופה למחלה הזו, מחלה שגם חבר הילדות הטוב ביותר שלו, מיילו (מאט סמית') סובל ממנה. את הכסף לנסיונות הרבים והיקרים שמורביוס עושה מספק מיילו, החבר העשיר. ד"ר מרטין בנקרופט (אדריה אריונה), היא רופאה מוכשרת שעוזרת למייקל במחקר שלו. מלכתחילה ברור שהיחסים בינה לבין מייקל הם יותר מאשר יחסים בין קולגות.

"מורביוס".

"מורביוס".

מייקל עורך נסיונות לא חוקיים במסגרתם הוא משלב דם של עטלפי ערפד עם דם אנושי. התוצאה היא שהנסיוב שהוא מייצר משני סוגי הדם גורם לו להפוך לערפד. מכאן העלילה מסתבכת כשמישהו שלא אמור לשים ידיו על הנסיוב המסוכן, משיג אותו.

הסיפור הבסיסי של הסרט מוצלח למדי. סיפור פשוט על חברות ועל רצון עז להישאר בחיים ולשפר את איכותם. זאת תוך בחינת השאלה עד כמה ניתן למתוח את הגבול מבחינה מוסרית במאמץ להשיג את המטרה הזו. הבעיה נעוצה בפיתוח השבלוני של התסריט. ניתן להבחין בכל מהלך זמן רב לפני שהוא מגיע. ראינו כבר את הסרט הזה בגרסה כזו או אחרת המון פעמים והתסריט לא מספק אף רגע של מקוריות. הוא מסורבל מאוד, יש בו מהלכים שנראים לא בהכרח קשורים לעלילה, אלא כאלה שנשארו מגרסאות קודמות של התסריט, ובסופו של דבר הצופה לא מפתח שום קשר רגשי לדמויות ולכן גם לא חרד לגורלן.

"מורביוס".

"מורביוס".

גם מבחינה ויזואלית הסרט לא מחדש הרבה. בכל זאת ראוי לציין את האופן בו מוצגת באופן ויזואלי החוויה של מורביוס כשהוא בשלב הערפדי שלו. זה עשוי באופן מרשים. הפגם היחיד הוא שכמו ביותר מדי סרטי אקשן בשנים האחרונות, הסלואו-מושן מוגזם ומעיק.

באגף המוסיקלי יש כמה תיבות ספציפיות שחוזרות פעמים רבות לאורך הסרט והן פשוט גניבה מפסקול טרילוגיית בטמן של כריסטופר נולאן. יש בזה משהו מקומם ובעיקר, למי שמבחין בכך, משהו שרק מדגיש דרך הזיכרון את ההבדל בין סרט קומיקס מעולה לסרט קומיקס בינוני.

"מורביוס".

"מורביוס".

ג'רד לטו הוא שחקן שאני לא מחבב בדרך כלל. דווקא כאן הוא הוא מתאים מאוד לתפקיד והופך את מורביוס לדמות מעניינת. מאט סמית', בתור החבר, עושה עבודה טובה כרגיל. אדריה אריונה, כד"ר מרטין, כובשת והופכת את מערכת היחסים של דמותה עם מורביוס לקצת יותר מעניינת.

התוצאה של כל זה היא סרט בינוני שניתן להנות ממנו, אבל כזה שלא יישאר ממנו כלום לאחר הצפייה. זה חבל, כי התחושה היא שעם תסריט טוב יותר הסרט יכול היה להיות סרט מקור מצוין לדמות שנמשיך לראות גם בעתיד ביקום הקולנועי של ספיידרמן.

דירוג: ★★★☆☆

מורביוס (ארה"ב, 2022)
בימוי: דניאל אספינוזה | תסריט: מאט סזמהברק שרפלסגיל קייןרוי תומאס | משחק: ג'רד לטומאט סמית'ג'ארד האריסאדריה אריונהטייריס גיבסון | מוסיקה מקורית: ג'ון אקסטרנד | צילום: אוליבר ווד
הפצה: א.ד.מטלון, החל מה-31.03.2022 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?