X ביקורת סרט

X Movie Review

תמונת כתביאיר הוכנר על "X":
"שיר אהבה מדמם, סקסי ומפחיד לסרטי האימה של פעם "
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר X
משחק מיה גות', ג'ני אורטגה, בריטני סנו, סקוט מסקודי במאי/ת טיי ווסט  
אימה
ביקורת סרט לX מאת יאיר הוכנר | מבקר ראשי
ציון המבקר
"קלאסיקה מיידית"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
4.9/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע18.8%
בבית
אחכה לדי.וי.די56.3%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות25.0%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
התכוננו ל- 105 דקות מצמררות, מפתיעות ומקריפות שלא ירפו מכם לרגע אחד, מבית היוצר של בית ההפקה וההפצה האיכותי A24 ובמאי סרטי האימה טיי ווסט. מעריצי ז'אנר סרטי האימה חוגגים: ווסט אחראי על כמה וכמה סרטי אימה עצמאיים מאוד מדוברים ומוערכים מלפני עשור ומאז נטש לטובת עשייה טלוויזיונית פורה ומעשירה הרבה יותר בשלל סדרות אימה ופנטסיה כמו Wayward Pines, Outcast, The Exorcist וגם Tales from the Loop ו- Them . עכשיו הוא חוזר ובגדול עם יצירה עוצמתית שכל כולה מחווה לסרטי האימה הקלאסיים שנוצרו בשנות השבעים.באופן מפתיע, התמה של סרטו האחרון של מ. נייט שאמאלן "זמן" העוסק בפחד מזקנה חוזרת גם בסרט זה. שאמאלן ניסה ליצור סרט פילוסופי ומורכב ובסופו של דבר יצא לו סרט שבעיקר גרם לקהל לבכות על בזבוז הזמן המיותר במוצר המביך והמרושל שהוא ביים. ב-"X" אין סיכוי שתרגישו שהזמן לא עובר. להפך, אין בסרט הזה רגע אחד מיותר. מדובר ברכבת הרים מפחידה ומטרידה שלא מרפה מהשנייה הראשונה עד האחרונה. למרות האלימות הגרפית הבוטה ושפע הסצנות מעוררות הקבס, היא גם מצחיקה ומודעת לעצמה כמו שסרט אימה טוב צריך להיות.
העלילה מתרחשת בשנת 1979. אחרי עידן ילדי הפרחים שסימן שחרור מיני, גם תעשיית סרטי פורנו שהוקרנו באולמות הקולנוע זכתה להצלחה אצל הקהל הרחב, כמו במקרה של הסרט "גרון עמוק". קבוצה של צעירים מחליטה לצאת אל חווה מבודדת בטקסס, שמנוהלת על ידי צמד קשישים לא ממש חביבים. פרל, האישה מתגעגעת אל נעוריה כאשר היתה רקדנית צעירה, יפה ומחוזרת על ידי שלל גברים. בעלה הוא האוורד, גבר שלחם גם במלחמת העולם הראשונה וגם השנייה. האוורד הקשיש בעיקר חושש שיחטוף התקף לב ומאוכזב שהוא איננו יכול לספק את רעייתו, שעל אף גילה עדיין חרמנית להפליא. הקבוצה הצעירה והחרמנית שנוחתת בחווה מספרת לקשישים שהם בסך הכל בחופשה, אבל האמת היא שהם הגיעו כדי לצלם סרט פורנו שהם מקווים שיהפוך ללהיט גדול. אבל סוף שנות השבעים גם מסמנות את המעבר של ארה"ב מליברליזם אל שמרנות ששיאה כמובן שנות שלטונו של רונלד רייגן כנשיא ארה"ב והתפרצות מגפת האיידס. סקס ומיניות הופכים לטאבו וכמו שהתרגלנו בז'אנר האימה מי שחוגג את המיניות שלו גם עלול לסיים את חייו בדרך מאוד לא סימפטית.
"X" הוא בעצם מחווה על סמים קשים לז'אנר סרטי הסלאשרים. "האלווין", "יום שישי ה-13", "המנסרים מטקסס" ואפילו "פסיכו" מתערבבים כאן בחגיגה של שיכרון חושים מדמם ולמרות שאנחנו יודעים בדיוק מה עתיד לעלות בגורלם של הגיבורים, התוצאה מתעלה על כל דמיון. מיה גות', השחקנית בעלת הפנים המיוחדות, כבר השתתפה בכמה וכמה סרטים מדוברים בשנים האחרונות ביניהם: "סוספירה" של לוקה גואדנינו, "נימפומנית" של לארס פון טרייר ו-"High Life" של קלייר דני. הסרט הזה עתיד להפוך אותה לכוכבת. גות' מגלמת את מקסין הצעירה החולמת להפוך לכוכבת פורנו ובינתיים מסניפה ושוכבת עם כל מי שמעוניין בכך. באופן מפתיע היא גם מגלמת את פרל הקשישה והיא מצליחה תחת כמויות עצומות של איפור לשדר קשת עצומה ורחבה של רגשות.הקאסט הצעיר לצידה של גות' פשוט נפלא. הפנים המוכרות ביותר הם של בריטני סנואו המוכרת בעיקר מסדרת סרטי "פיץ' פרפקט" והמחזמר "היירספריי". כאן היא מגלמת את בובי-לין הנחושה בעלת חוכמת החיים שחולמת להפוך לכוכבת סרטי פורנו. ג'נה אורטגה, שנראתה לאחרונה ב"צעקה", מגלמת את בת זוגו של הצלם שמתנדבת להחזיק את הבום בלי לדעת שמדובר בסרט פורנו. הראפר קיד קאדי מגלם את שחקן הפורנו שהוא גם בוגר מלחמת וייטנאם. המבוגר בחבורה הוא השחקן הניו-זילנדי מרטין הנדרסון, כנראה בתפקיד הכי סליזי שלו. כולם יוצרים דמויות אנושיות וחרמניות שהקהל ממש לומד לחבב ולא רוצה שהן יקפדו את חייהן. "X" הוא המחווה הכי מוצלחת והכי ראויה לאותן קלאסיקות אימה משנות השבעים, אבל הוא הרבה מעבר לכך. הוא מתייחס בחוכמה אל התקופה ההיא, אבל משליך לחלוטין על המציאות הקיימת היום שבה דווקא המון אנשים ליברלים ופרוגרסיבים שבעבר הובילו את השחרור המיני ותעשיית המין במאה ה-21 - הם אלו שפועלים נגד תעשיית המין ועובדות ועובדי המין. טיי ווסט מצליח ליצור סרט עמוק ומטריד על פחד מזקנה, מהתבגרות וממין, והוא עושה זאת באופן אמיץ אך גם מבדר. על הדרך הוא מחזיר אותנו לשנות השבעים, אל החווה המבודדת של "המנסרים מטקסס", האגם של "יום שישי ה-13", האמבטיה של "פסיכו" ושלל קטיעות איברים בסגנון "האלווין". סרט אימה מושלם, רוצו לראות!
X - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: anipoגיל: 5118/02/2023 09:05:34
6/10אייקון ציון
עומד בתנאי הסף.אומנם לא מדובר על יצירת מופת, אבל מצד שני סביר במבט השוואתי.דווקא החלק הראשון שבו נבנה הסיפור, מצא חן בעייני יותר. החלק השני הבנאלי,כולל את כל מרכיבי הז''אנר. ציון 6.5.
שם: עומרגיל: 4001/07/2022 19:12:08
1/10אייקון ציון
עוד סרט שלא ברור איך הוקרן בקולנוע. לא מפחיד, לא מעניין.. אין מילים טובות לתאר את הסרט הזה.
קישורים
חץ X (עמוד סרט)
ביקורות נוספות של סרטי אימה
טהורה Immaculate חדש 2024
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט