"חיות הפלא: הסודות של דמבלדור" – ביקורת: מבדר מאוד

"חיות הפלא 3: הסודות של דמבלדור". אדי רדמיין, קאלום טרנר.

"חיות הפלא 3: הסודות של דמבלדור". אדי רדמיין, קאלום טרנר.

"הסודות של דמבלדור", הסרט החדש בסדרת חיות הפלא של ג'יי. קיי. רולינג, ממשיך את הקו של הסרטים הקודמים. אם אהבתם אותם, תאהבו מאוד גם אותו. אם הם לא דיברו אליכם, אתם יכולים לוותר מראש.

בסרט השלישי בסדרה אנחנו מצטרפים לצוות מיוחד שדמבלדור מארגן במטרה להכשיל את גרינדלוולד בנסיונותיו להשתלט על הנהגת הקוסמים. הצוות כולל כמובן את ניוט (אדי רדמיין) וג'ייקוב (דן פוגלר) הזכורים לטובה מהסרטים הקודמים, כמו גם דמויות משנה אחרות ודמויות חדשות לגמרי. בדרך הם יבקרו ברפובליקת ויימר (לא האמיתית, אבל ללא ספק קרובת משפחה), ימנעו חיסול פוליטי ויבואו במגע עם מעט מדי חיות פלא ויותר מדי אנשים מיותרים.

בצד החיובי מדובר בסרט מבדר מאוד שיש בו כמה סצינות נפלאות. הטובה בהן היא ללא ספק הסצינה בה ניוט מגיע לחלץ את אחיו מתוך הכלא שורץ היצורים בו הוא כלוא. זו סצינה קצבית, משעשעת, מגעילה במידה ומזכירה כי בידור אינו מילה גסה. גם הסצינה ברכבת בה הצוות מתכנס לראשונה טובה מאוד.

"חיות הפלא 3: הסודות של דמבלדור". אדי רדמיין.

"חיות הפלא 3: הסודות של דמבלדור". אדי רדמיין.

ישנן כמה דמויות מצוינות שממשיכות איתנו מהסרטים הקודמים. בראש ובראשונה נמצא ניוט סלמנדרה. פעמים רבות אדי רדמיין הוא שחקן בעייתי. הוא אנמי, איטי, כמעט נטול כריזמה. כל אלה הופכים אותו לשחקן מושלם לתפקיד ניוט. מתוך חוסר הכריזמה שלו נולדת דמות אקשן שונה וייחודית. השקט שבו הופך אותה לכמעט מהפנטת. נראה שהוא נבוך מעצם קיומו ובעולם קולנועי בו כמעט כל דמות קוסם אחרת דורשת שיסתכלו עליה על ידי צעקות או מחוות גופניות גדולות הוא בולט וניצב בחזית הסרט.

דמבלדור כפי שמגלם אותו ג'וד לאו הוא דמות מורכבת ומעניינת. מצד אחד הכוונות שלו טובות, ומצד שני הוא מסובב את כולם לפי רצונו ומשתמש בהם. ממש לא אותה דמות שכולה טוב לב המופיעה בסרטי הארי פוטר.

מבלי להביע עמדה בנוגע לשאלה האם היה הוגן לפטר את ג'וני דפ מתפקיד גרינדלוולט או לא עקב הסכסוך המתוקשר בינו לבין אשתו, הליהוק של מדס מיקלסן הוא מבריק. אנחנו כבר כל כך מורגלים למניירות של ג'וני דפ, שקשה להתייחס אליו ברצינות בתפקיד. מיקלסן מביא איתו מבט ממזרי ושקט פנימי מאיים. דמותו של גרינדלוולט הפכה בעזרתו למעניינת יותר. ג'ייקוב נשאר דמות נהדרת, דמות שכולה טוב לב. אין ספק שהוא מהווה ייצוג מוצלח מאוד למוגלגים בעולם מלא התככים של הקוסמים.

בתחילת דרכה של סדרת סרטי הארי פוטר נשכרו במאים שונים עבור הסרטים. הבמאים הראשונים היו במאים ששמם היה ידוע למדי עם מספר סרטים באמתחתם שזכו להצלחה ביקורתית או קופתית. לאחריהם בחרו בדייויד ייטס שביים עד אז תוכניות וסרטי טלוויזיה. הוא ביים 4 פרקים בסדרה והתאים לה כמו כפפה ליד. כשג'יי קיי רולינג החליטה לחזור לעולמות הקסם דייויד ייטס חזר איתה כדי לביים את כל סדרת הסרטים הנוכחית (הסדרה אמורה לכלול 5 סרטים בסך הכל), והוא עושה עבודה מצויינת. הוא יודע ליצור סצינות מהנות מאוד וגם, לפחות בסרט הראשון בסדרה, סצינות בהן הרגש והדרמה משחקים תפקיד.

"חיות הפלא 3: הסודות של דמבלדור". אליסון סודול, קאלום טרנר, וויליאם נדילם, ג'סיקה וויליאמס, דן פוגלר.

"חיות הפלא 3: הסודות של דמבלדור". אליסון סודול, קאלום טרנר, וויליאם נדילם, ג'סיקה וויליאמס, דן פוגלר.

בעיית הטיפול בדרמה החלה כבר בסרט השני. נראה היה שרולינג, שלראשונה לקחה על עצמה את תפקיד התסריטאית, לא לגמרי מצליחה לטפל בחלקים האלה. בסרט החדש הבעיה מחמירה. התסריט עמוס מאוד וגורע מהסיפור. שתי דמויות מפתח אהובות מהסרטים הקודמים – קרידנס וקוויני – מקבלות טיפול כמעט מעליב. ההרגשה היא שההחלטה על 5 סרטים היתה שרירותית ולא נבעה מסיפור כולל שנכתב ואז חולק לסרטים השונים. התסריט של הסרט החדש מרגיש כאילו ביקשו להתמודד עם החלטות שגויות שנעשו בסרטים הקודמים וזה לא פשוט. אחד מרגעי השיא בסרט מנוגד לחלוטין למה שמסופר לנו לכל אורכו של הסרט.

כנראה שרולינג ושאר המפיקים היו מודעים לכך כיוון שהפעם רולינג חתומה על התסריט בשיתוף עם סטיב קלובס. קלובס חתום כתסריטאי על 7 מתוך 8 סרטי הארי פוטר. עבודת העיבוד שעשה בסרטים ההם היתה מרשימה מאוד, אבל גם הוא, עם כל הנסיון המוצלח שלו בעיבוד הרעיונות של רולינג, לא מצליח להכניס סדר ממשי בבלגן שרולינג עושה כאן.

"חיות הפלא 3: הסודות של דמבלדור".

"חיות הפלא 3: הסודות של דמבלדור".

הסרט הארוך הזה, 142 דקות, לא מרגיש ארוך מדי, למרות שיש בו חלקים משעממים. יש בו כל הזמן משהו מושך והסצינות הטובות בו טובות מאוד. היה אפשר לקצץ ממנו חצי שעה, אבל הבעיה לא באמת נמצאת שם אלא בתסריט.
בסופו של דבר הסרט הזה פונה אך ורק למעריצי הסדרה. אם אתם כאלה, ואני מודה שאני נמנה על אוהבי הסדרה, אז למרות הבעיות, לסרט החדש יש הרבה קסם להציע לכם. הוא טוב יותר מהסרט הקודם אבל פחות טוב מהסרט הראשון. אם העולם הזה לא מדבר אליכם אז אתם יכולים בשקט לוותר.

דירוג: ★★★★☆

חיות הפלא 3: הסודות של דמבלדור (ארה"ב, 2022)
בימוי: דיויד ייטס | תסריט: סטיב קלובסג'יי.קיי רולינגג'יי.קיי רולינג | משחק: אדי רדמייןג'וד לאומדס מיקלסןדן פוגלראליסון סודולעזרא מילרקתרין ווטרסטוןג'סיקה וויליאמסקאלום טרנר | מוסיקה מקורית: ג'יימס ניוטון האוורד | צילום: ג'ורג' ריצ'מונד
הפצה: החל מה-14.04.2022 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

עינב

סרט פשוט מעולה
נהניתי מכל שנייה

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?