"גלגל המזלות" – ביקורת: רעיונות טובים בקטעים ארוכים מדי

"גלגל המזלות". קצוקי מורי, קיוהיקו שיבוקאווה.

"גלגל המזלות". קצוקי מורי, קיוהיקו שיבוקאווה.

שנאתי את "הנהגת של מר יוסוקה", הסרט היפני של התסריטאי-במאי המגוצ'י ריוסוקה שמוקרן בימים אלו בבתי הקולנוע (וזכה השנה באוסקר לסרט הזר הטוב ביותר) ושבתחילתו היו דברים מוצלחים ומבטיחים; ב"גלגל המזלות", סרטו החדש של ריוסוקה, צריך לדלות את הרעיונות הטובים שטובעים בקטעים ארוכים בלי שום סיבה. הוא הרבה יותר טוב ונסבל מ"הנהגת של מר יוסוקה", אך עדיין לא הייתי ממליץ למישהו עם דופק לראות אותו.

הסרט מורכב משלושה חלקים שאין קשר ביניהם מלבד זה שכל אחד מהם עוסק בגורל ובצירופי מקרים, נושא שתמיד מושך אותי.
שלושת החלקים נקראים "סיפורים" בסרט, ובקלות אפשר היה לדמיין אותם כסיפורים קצרים. הם מבוימים ומצולמים כמעט כמו הצגות, עם טייקים ארוכים שבהם המצלמה לא זזה. אפשר בקלות לראות שחקנים בבתי ספר למשחק מעלים חלקים מהדיאלוגים האין-סופיים של הסרט (והם שמנעו ממני לכתוב שהסרט מורכב משלושה סרטים קצרים), בעיקר מכיוון שרובם מתנהלים בין שתי דמויות בלבד. בשלושת הסרטים של ריצ'רד לינקלייטר עם אית'ן הוק וג'ולי דלפי, "לפני הזריחה", "לפני השקיעה" ו"לפני חצות", זה עבד טוב. במקרה הזה הפטפטת שטחית, סתמית, מרדימה.

"גלגל המזלות". פוסאקו אוראבה, אאובה קוואיי.

"גלגל המזלות". פוסאקו אוראבה, אאובה קוואיי.

העלילות בסיפורים: שתי בחורות נוסעות הרבה זמן במושב אחורי של מונית ומשוחחות על גברים; סטודנטית נפגשת עם מרצה שזכה בפרס על ספר שכתב; אישה, שמגיעה לפגישת מחזור של בית ספר לבנות שבו למדה, נתקלת מחוץ לתחנת רכבת במישהי שלמדה איתה.
בכל חלק יש גילוי או הפתעה (כמו בסיפור קצר כתוב טוב) אך לכולם לא היה מזיק קיצוץ נדיב מאוד שהיה מועיל להם מאוד. אין שום סיבה לקטעים מתמשכים הרבה אחרי שהפואנטה הובנה. אין צורך שהמצלמה תשתהה על חדר ריק -למשל- במשך שניות ארוכות בסוף הקטע; פעם אחת זה בסדר, כשזה קורה שוב ושוב זה מצטבר לסרט מעייף ויומרני- לקוח מספר ההוראות לבימוי "סרט אמנותי" (כמה חבל שתרגמו אותו לרומנית; כבר בלתי אפשרי לראות את הסרטים שלהם, או של האחים דרדן הבלגיים).

"גלגל המזלות". קוטונה פורוקאווה.

"גלגל המזלות". קוטונה פורוקאווה.

סרטים על גורל וצירופי מקרים טובים ומומלצים הם טרילוגיית שלושת הצבעים של קז'ישטוף קישלובסקי (כחול, לבן, אדום) ובסרט שהוא כתב "שמים" (בכיכובה של קייט בלנשט), ב"תמונות קצרות" של רוברט אלטמן (שמבוסס על מספר סיפורים קצרים שהוא קישר ביניהם) ו"סיפור בזיגזג" הצרפתי.

דירוג: ★★½☆☆

גלגל המזלות (יפן, 2021)
בימוי: ריוסוקה המגוצ'י | תסריט: ריוסוקה המגוצ'י | משחק: קוטונה פורוקאווהאיומו נקג'ימהקיוהיקו שיבוקאווהקצוקי מורי | צילום: יוקיקו איוקה
הפצה: לב סרטים ובתי קולנוע, החל מה-28.04.2022 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

shira

ביקורת מופרכת. מוטב לו לכותב שלא יצפה כלל בסרטים מסוג זה

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?