"דוקטור סטריינג' בממדי הטירוף" – ביקורת #2: חסר תנופה, יצירתיות והומור

"דוקטור סטריינג' 2: במימדי הטירוף". בנדיקט קמברבאץ'.

"דוקטור סטריינג' 2: במימדי הטירוף". בנדיקט קמברבאץ'.

"דוקטור סטריינג' בממדי הטירוף", הסרט החדש ביקום הקולנועי של מארוול, הוא תמצית מרוכזת של כל מה שרע במארוול. זה חבל מאוד, ראשית, כי כמעריץ אני חושב שיש המון טוב במארוול, אבל בעיקר כי נראה שהיה לו פוטנציאל.

כחובב סרטי מארוול מושבע כמובן שחיכיתי גם אני לסרט החדש שלהם. אני מודה שמהתחלה הגעתי עם חששות – ראשית, דוקטור סטריינג' הוא מהדמויות הפחות אהובות עליי ובנדיקט קמברבץ, שחקן מעולה באופן כללי, לא הצליח באף סרט בו הוא שיחק את התפקיד בעבר לגרום לי לקבל את הדמות כאדם חכם בעל יכולות יוצאות דופן, או אפילו לחבב אותה. שנית, הבקרוב של הסרט היה רע מאוד. הוא נתן תחושה של משחק מחשב מבולגן. לצערי התחושה היתה מדוייקת.

כמו תמיד, עדיף לדעת כמה שפחות על עלילת הסרט, אך בכל זאת אספר בקצרה – הפעם דוקטור סטריינג' נתקל בנערה בשם אמריקה צ'אווס (זוצ'יטל גומז) שיש לה יכולת לעבור בין מולטיוורסים. מישהו רודף אחריה ודוקטור סטריינג' מנסה לגייס את וואנדה מקסימוף (אליזבת' אולסן) כדי להגן עליה. מהר מאוד אנו לומדים כי מצבה הנפשי של וואנדה לאחר ההתרחשויות בסדרת הטלוויזיה "וואנדה-ויז'ן" הדרדר אף יותר משהיה לפני כן. היא מוכנה לעשות הכל כדי להתאחד באחד המולטיוורסים האחרים עם הילדים שלה. לשם כך היא זקוקה לצ'אווס. מכאן והלאה אנו מבקרים במולטיוורסים שונים בנסיון להציל את צ'אווס ולהשתלט על וואנדה.

"דוקטור סטריינג' 2: במימדי הטירוף". אליזבת' אולסן.

"דוקטור סטריינג' 2: במימדי הטירוף". אליזבת' אולסן.

אם נשמע לכם שהסיפור מבולגן אתם צודקים. יש תחושה שראשי מארוול התפרסו מבחינה סיפורית לכל כך הרבה כיוונים לאחר הניצחון על תאנוס, שהם לא יודעים לאן להתקדם מכאן. בסרט זה, בפעם הראשונה מאז החלו סרטי היקום הקולנועי של מארוול, רצוי להכיר בנוסף לסרטים גם תוכניות טלוויזיה – את "וואנדה-ויז'ן", כפי שכבר ציינתי, וגם חלק מהסדרה המצויירת "מה אם?". בנוסף לזה, אם לא מספיקות שלל הדמויות שכבר הופיעו בשלב הנוכחי של היקום הקולנועי, הסרט הזה מציג דמויות משנה שלא היו עד היום חלק מהיקום הקולנועי, אך הן מוכרות מאוד לאוהבי מארוול. אבל בניגוד למשקל הדמויות באהבת המעריצים, תפקידם הוא כל כך זניח בסרט שהוא נשאר גימיק מיותר ומסיח דעת ואין בו שום אפקט דרמטי.

שום דבר בעלילה לא עובד. היא עמוסה, היא מלאת גימיקים, היא רועשת ומבולגנת, אבל רוב הזמן היא פשוט משעממת. יחסית לסרטי מארוול האחרונים מדובר בסרט קצר יחסית, 126 דקות, אבל הוא מרגיש כל כך ארוך. ההומור שמאפיין את סרטי מארוול לא קיים פה והוא חסר כל כך.

ניתן לראות שהסרט נועד להיות סרט אימה במקור. סם ריימי, היוצר של טרילוגיית האימה הקומית המופתית "מוות אכזרי", נבחר לביים את הסרט לאחר שנוצרו חילוקי דעות בין במאי הסרט הראשון לראשי מארוול. אם קיוויתם שבמאי אימה יוכל לעשות מטעמים מהסרט הזה אז הכינו את עצמכם לאכזבה. מארוול לא מוכנים לוותר על קהל היעד שלהם וליצור סרט באמת מפחיד. כך נוצר יצור כלאיים שהוא מפחיד מדי לילדים קטנים ולא מפחיד בשום צורה (ואף מרגיש קצת מגוחך) עבור כל האחרים. ריימי מכיר היטב את עולם גיבורי העל, שכן הוא ביים את שלושת סרטי הספיידרמן עם טובי מגוויר. שום דבר מהתנופה של הסרטים ההם, או היצירתיות של סרטי האימה שלו לא הגיע לסרט הזה.

"דוקטור סטריינג' 2: במימדי הטירוף". בנדיקט קמברבאץ'.

"דוקטור סטריינג' 2: במימדי הטירוף". בנדיקט קמברבאץ'.

גם מבחינה ויזואלית מדובר בסרט עייף. המסע בין מולטיוורסים מזמן אפשרויות וסגנונות רבים, אבל הכל מרגיש ונראה כמו אנימציה של משחקי מחשב. לרגעים הרגשתי שאני יושב ליד מישהו שמשחק במשחק מחשב. אני אמור להתלהב ממה שהוא עושה, אבל למעשה אני פשוט מחכה שהוא יסיים כבר כדי שיגיע תורי.

מייקל וואלדרון כתב את התסריט. זו בחירה מעניינת כיוון שהוא כבר התעסק במעבר בין עולמות בסדרה הנהדרת שהוא יצר לדיסני+ "לוקי". בפועל התסריט פשוט איום ונורא. אין בו טיפת הגיון או עניין. הסרט כל כך מתלהב מעצמו ומהמעבר בין המולטיוורסים, שהוא גם מדגיש דברים שקרו, כדי שהצופים לא יפספסו חס וחלילה כמה מיוחד היה מה שהם ראו. ראיתי, סרט יקר, פשוט לא התלהבתי. הדבר הכי גרוע מבחינתי היה הטיפול בדמותה של וואנדה. אני מודה, וואנדה היא אחת הדמויות האהובות עליי ביקום הקולנועי של מארוול, וזה אף התחזק לאחר סדרת הטלוויזיה שהוקדשה לה. כדי למנוע ספויילרים לא אפרט את כל התלונות שלי, רק אומר שהאופן בו היא פועלת בסרט לא משכנע ולא מספק בשום צורה.

"דוקטור סטריינג' 2: במימדי הטירוף". בנדיקט קמברבאץ', בנדיקט וונג, זוצ'יטל גומז.

"דוקטור סטריינג' 2: במימדי הטירוף". בנדיקט קמברבאץ', בנדיקט וונג, זוצ'יטל גומז.

לאחר צפיה ב"ספיידרמן: אין דרך הביתה" רציתי עוד ועוד מולטיוורסים. "דוקטור סטריינג' בממדי הטירוף" גמל אותי לפחות לתקופה הקרובה מהרצון הזה, רק בבקשה תחזירו את ההומור.

דירוג: ★★☆☆☆

דוקטור סטריינג' 2: במימדי הטירוף (ארה"ב, 2022)
בימוי: סאם ריימי | תסריט: ג'ייד היילי ברטלטמייקל וולדרון | משחק: בנדיקט קמברבץצ'יווטל אג'יופורבנדיקט וונגאליזבת' אולסןרייצ'ל מק'אדמסזוצ'יטל גומז | מוסיקה מקורית: דני אלפמן | צילום: ג'ון מת'יסון
הפצה: פורום פילם, החל מה-05.05.2022 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?