ההשקעה הכלכלית בעונה השנייה של "טהרן" ניכרת, אבל מה עם קצת אמינות?

המכירה היוקרתית של הסדרה לאפל TV הביאה תקציבים ברמה אחרת וגם את גלן קלוז, ועדיין הסדרה הישראלית גוררת לעונתה השנייה בעיות ישנות

ניב סולטן בעונה השנייה של הסדרה טהרן, צילום: כאן 11

באפלה או באור יום, במסדרונות בית חולים, בין סמטאות לבין גגות בתים, בערך בכל רבע שעה הדמויות ב"טהרן" נקלעות לסצנה של מרדף. בדרך כלל זה קורה להן כמה פעמים בפרק.

לגיבורי הסדרה תמיד יושבים על הזנב. אם אלה משמרות המהפכה, שוטרים, מאבטחים, חיילים או סוחרי סמים - שסוגרים עליהם עד שהעסק מתגלגל למרדף מכוניות או אופנועים במהירות מוגברת, הימלטות רגלית, הפיכת עגלות ודוכנים בשוק סואן, היטמעות באוכלוסייה אזרחית והיעלמות בעזרת סוכנים סמויים דרך יציאות חירום.

באמצעות שימוש תדיר בטכניקת מרדפים, שומרת "טהרן" על קצב מהיר ומותח, שאמור להתגבר ככל שהדרמה תתעצם. כך שפרט למשחקי הריגול, שעליהם מבוססת העלילה, "טהרן" לוקחת את המוטיב הכי מזוהה וחרדתי במסורת שלנו, זה שעליו נבנתה המורשת העתיקה של העם היהודי, שלפיה היינו ונהיה עם נרדף, שבסוף איכשהו חומק בתחבולות מהאויב הנורא. כנאמר, וליהודים היתה אורה ושמחה וששון ויקר.

בביקורת שפורסמה ב"גרדיאן" בסוף השבוע הסבירה הכותבת כי "טהרן" כה אינטנסיבית, עד שלידה "הומלנד" היא כמו צלילים מרדימים של אפליקציית שינה. ובאמת, תרנגולת הזהב של כאן, שנמכרה ב־30 מיליון דולר לאפל tv, כאילו גם עלתה דרגה במותחן שהיא מספקת.

וזה לא פשוט, כי "טהרן" חזרה עם שק של ציפיות, לאחר שקטפה אשתקד את האמי הבינלאומי ויצרה התעניינות גלובלית. התקציב נופח כמעט פי חמישה, וההשקעה מבצבצת מכל פריים. העונה מתרחשת חודשיים לאחר הראשונה - כשהמוסד הישראלי מחפש תיקון, האיראנים מעוניינים לגמור את העבודה, ולסיפור משתחלת סוכנת בריטית, שאותה מגלמת השחקנית האייקונית גלן קלוז - שעזרה לא רק בשיווק אלא גם בשיפור איכויות המשחק של הקאסט.

הגיבורה תמר רביניאן (ניב סולטן) עדיין תקועה בטהרן, אף שכל הרפובליקה האסלאמית בעקבותיה. אהוב ליבה, ההאקר מילאד, מנסה לחלצם מהמדינה, בשעה שהיא קושרת את גורלם למבצע שיזמה להפלת מפקד משמרות המהפכה, שמסתמן כנבל העונתי ומטיל אימתו בתליית מרגלים מטעם הישות הציונית. גם המן הרשע מעונת הבכורה (פראז כמאלי) עדיין שם - צולע וממורמר, רודף אחרי המוסדניקית הישראלית שחומקת שוב ושוב. כי טריק מנצח לא מחליפים, בוודאי אחרי שהביא זכייה באמי.

"טהרן" גוררת לעונתה השנייה בעיות ישנות: הדמויות תמיד מסבירות מה קורה, מה אמור לקרות ואיך הן מרגישות; העלילה פחות אמינה מוולדימיר פוטין והתסריט מחורר כמו הסכם הגרעין האיראני. היא אמנם המבוקשת מספר 1 באיראן, אך זה לא יפריע לתמר רביניאן להסתיר עצמה רק באמצעות כיסוי שיער, להתקשר מטהרן לישראל באייפון רגיל ולהמשיך להתנהג בפזיזות.

אבל למה להתעכב על קטנות? "טהרן" היא יותר מסדרת אקשן שבנויה על צירופי מקרים ומלחמה קרה בין מדינות. הייחודיות שלה היא העיסוק בסכסוך הישראלי־איראני, עם הנרטיב המערבי הקל לעיכול, שמייצר משיכה בינלאומית. כדרמת אקשן, "טהרן" עושה את העבודה כמו שצריך, מה שאי אפשר לומר על הגיבורה שלה, תמר, סוכנת המוסד הכי שלומיאלית ואימפולסיבית במזרח התיכון.

"טהרן" עונה 2, כאן 11 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר