הסרט הזה הוא שאפתני, מרשים וחשוב לצפייה

סרט האנימציה "איפה אנה פרנק" גדוש ביצירתיות, ומפיח חיים חדשים באחד המסמכים הכי מפורסמים מתקופת השואה

"איפה אנה פרנק", צילום: יח"צ

סיפורם של אנה פרנק והיומן המפורסם שלה זוכה לעיבוד חדש ומלא מעוף ב"איפה אנה פרנק" - סרט האנימציה השאפתני, המרשים והמיוחד של התסריטאי במאי ארי פולמן ("ואלס עם באשיר"), שסוף סוף עולה לאקרנים לאחר דחיות רבות (ולאחר שכבר הספיק להיות מוקרן בבכורה בפסטיבל קאן ולפתוח את פסטיבל הקולנוע בירושלים).

יחד עם המעצבת האמנותית לנה גוברמן ובמאי האנימציה של הסרט יוני גודמן, פולמן מגיש כאן יצירה בינלאומית עשירה, מסעירה ומלאת דמיון, שמבקשת לתקשר עם קהל צעיר ושמנסה לשים את הזוועות ההיסטוריות בתוך קונטקסט עכשווי ורלוונטי.

את הפרויקט המאוד תובעני הזה יצר פולמן בהזמנת קרן אנה פרנק, ולצורך העבודה עליו נדרש לכמעט עשור של עבודה. מלבד שותפיו הצמודים, גוברמן וגודמן, על הסרט עבדו עוד מאות אנימטורים בכל רחבי העולם, וגם אם לא כל הבחירות התסריטאיות שמבוצעות כאן מוצלחות באותה המידה, התוצאה מורכבת, יפהפייה, מושקעת, יוצאת דופן ובהחלט מצדיקה צפייה.

בניגוד לעיבודים קודמים וישירים יותר ליומן של אנה פרנק (שנעשו בקולנוע, בטלוויזיה ובתיאטרון), סרטו של פולמן מתרחש בעתיד הלא רחוק (שנה מהיום) ומתמקד בקיטי, החברה הדמיונית שאליה מיענה אנה את הקטעים ביומנה.

הסרט נפתח בשיאה של סופת ברקים שמשתוללת באמסטרדם. קיטי קמה לחיים מתוך דפי היומן (שמוצג במוזיאון הפופולרי שפועל בבית אנה פרנק) ומתחילה לחפש אחר חברתה. תוך כדי היא למדה על המעמד האייקוני שלה זכו אנה והיומן שלה, ומנסה להבין מה נותר ממורשתה.

עד מהרה היא פוגשת בכייס חתיך, שהופך למדריך התיירים הפרטי שלה, ונרדפת ברחבי אמסטרדם בידי קצין משטרה שמדובב על ידי פולמן. במקביל להרפתקאותיה של קיטי בימינו אנו, הסרט מבלה זמן ניכר בעבר, בדרמטיזציה אפקטיבית של קטעים שונים מתוך היומן, ולטעמי אלה הם הרגעים הטובים (והיפים) ביותר בסרט.

מרתק לראות כיצד "איפה אנה פרנק" משתלב בטבעיות יחד עם סרטיו הקודמים של פולמן, כמו "ואלס עם באשיר" ו"כנס העתידנים" המונפשים, למשל, או "קלרה הקדושה" ו"מייד אין ישראל", שעוסקים שניהם בפנטזיות אפלות. מהבחינה הזאת, הסרט החדש הוא ללא ספק ניצחון אמנותי גדול, שמציג את פולמן ואת שותפיו כיוצרים רציניים שמתמידים בדרכם ושנמצאים בשיא כוחם.

בתוך כך, הניסיון של פולמן לקשור בין זוועות מלחמת העולם השנייה לבין משבר הפליטים שמתחולל באירופה ובעולם (תוך חידוד המסר ההומניסטי שעולה מיומנה של אנה) אמנם ראוי להערכה, אך הביצוע לוקה בנאיביות ובצדקנות ומרגיש מעט מאולץ.

למרות זאת, "איפה אנה פרנק" הוא סרט מומלץ ביותר, במיוחד עבור צופים צעירים. הוא גדוש ביופי, ביצירתיות ובאינפורמציה קשה לעיכול, שמבקשת לעודד חקירה נוספת (ולא להרתיע). הוא מצליח להפיח חיים חדשים ולא צפויים באחד המסמכים ההיסטוריים המפורסמים ביותר מימי השואה, והסגנון הידידותי, הצבעוני והדינמי שלו מבטיח שקהל היעד ייסחף אל תוך סיפורו הלא פשוט ללא כל מאמץ. בסופו של דבר, זה מה שחשוב.

ציון: 8

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר