ביקורת: וול-אי / Wall-E

וול-E

כשכולם ממליצים על סרט, זה מחשיד. "וול-אי" הוא הדבר הכי רומנטי ומקסים שעלה למסך בתקופה האחרונה, והתעלות עצמית חדשה של דיסני-פיקסאר. אלי שגב מזמין אתכם להצטרף לעדר המעריצים.

המטרה של דיסני ברורה: אנחנו ניתן לכם רובוט עם עיני כלבלב, ואתם תתאהבו בו.

האמצעים: כאמור, עיני כלבלב לרובוט החכם והרומנטיקן המקסים שאפילו שר ורוקד!

טקטיקה: הרובוט יעשה את עבודתו ויעבד את הפסולת על כדור הארץ, ובו בזמן, ימצא לו כל מיני שלל שסקרנותו וחיבתו יתעניינו בו.

אז כשדיסני רוצים, דיסני מקבלים. אשפי סרטי המשפחה הללו כבר מעל 70 שנה עושים סרטים, והיצירתיות רק מתעלה על עצמה. מההיסטוריה הקולנועית הורגלנו לחשוב שרובוטים בעתיד הם דבר מסוכן. מתישהו, משהו במחשב של הרובוט ישתבש והרובוט ירצה לחסל את המין האנושי. ובכל זאת, ממש בהרף עין, אנו מתאהבים ברובוט קטנטן ומיושן שנוסע לו על זחלים משומשים שנקרו בדרכו ואוסף מיני אשפה משעשעת לאוסף הפרטי שלו. אז פעם אהבתם כלבלבלים מוכי אהבה, גמדים צעירים עמלים במכרות פחם, או דובי ענק שמנמנים שמשוחחים עם בני אנוש – אנחנו כבר במאה העשרים ואחת ודיסני קובעים שצריך להתאהב עכשיו ברובוטים. כבר כתבתי: כשדיסני רוצים, דיסני מקבלים.

"וול-אי" הוא הרובוט הזה. העינים הבולטות שלו מעל לגוש המתכת המרובע שכביכול הוא הגוף שלו, מסוגלות ליצור הבעות פנים ולהביע רגשות ממש כאילו היה וול-אי מסוגל לחוות אותן (רמז). היתרון הבולט בעינים כאלו הוא כמובן היכולת להיראות כמו כלבלב מסכן ומוכה אהבה, במקום הענק והשומם הזה שנקרא כדור הארץ.

אנחנו כבר מאות שנים קדימה בזמן, וכדור הארץ ניטש בידי בני האדם מכיוון שכבר לא יכולים להתקיים כאן חיים. בזמן שאיננו יודעים את מקום הימצאם של בני האדם, אנו מגלים שעל כדור הארץ נמצא הרובוט "וול-אי" לבדו, במשימה הקשה לעבד את הפסולת שנשארה על הכדור.

יום אחד מגיעה לכדור הארץ איב, רובוטית מיוחדת שנשלחה לסרוק את כדור הארץ בחיפוש אחר הסיכוי לקיום חיים מחדש על הכדור ושיבתם של בני האדם אליו. וול-אי נדהם מהיופי הצחור ולבן המסוגנן של איב, וכמובן מתאהב. כמו בסרטים של בני האדם, וול-אי מיחל לאחוז "ידים" עם איב כאות לאהבתם, ורודף אחריה אפילו בחזרה לספינת האם של בני האדם בחלל, שם הוא מסומן בתור מסתנן שלא שייך לספינה ונרדף.

רמת האנימציה שישמו אולפני "פיקסאר" בסרט מרקיעת שחקים. אמנם בני האדם עדין מצוירים באותו סגנון חופשי מפרטים שאפין גם את סרטיהם הקודמים, וול-אי מצידו והרקע לכל מהלך העלילה נבחנו לפרטים הקטנים וניכרת לחלוטין מידת ההשקעה העצומה שהושקעה בהם. "גופו" של וול-אי מזכיר לחלוטין משאית זבל, לא בבחינת המימדים, אלא במידת הלכלוך והיושן שחלים עליו כמו על המשאית מתוקף התעסקותו בפסולת.

על הרעיון של "וול-אי" מופקד אנדרו סטנטון, שעוד לפני חמש שנים הלהיב אותנו עם "מוצאים את נמו". סטנטון התלמד אצל ג'ון לאסטר, מי ששם את פיקסאר על המפה עם "צעצוע של סיפור", והפעם הוא בגפו. לתסריט ובימוי מעולים זכה "וול-אי". הרומנטיקה הקיטשית של וול-אי ללא ספק תצליח לכבוש את ליבם של כל הצופים, אבל זה כמובן לא הממתק היחיד של הסרט. המשכים המצוינים של מרדפי הרובוטים, והמתח האמיתי שמצליח סטנטון לעורר בקרב הצופים כשוול-אי נרדף כמסתנן מאמירים את הרמות בסרט אפילו גבוה יותר.

אבל וול-אי הוא לא סתם רק סרט ילדים. בדיסני כמו בדיסני, צריך לפעמים גם לקרוא בין השורות, ומידת האבסורדיות בחיזיון העתיד של סטנטון מעוררים מחשבה. בני האדם של העתיד מוצגים כנתחי שומן בשרניים שכל מעשיהם כרוך בישיבה על כיסא. לא הולכים, לא משתובבים, ואפילו מדברים זה עם זה אך ורק דרך צגי המחשב שניצבים דרך קבע מולם. מצד אחד, איה כל חובבי הספורט שאימונים גופניים הם בבחינת שחרור ומרגוע עבורם? ומצד שני, יתכן בהחלט שסטנטון צודק, וכל אדם עשוי לשקוע בקל ונוח כשהכל מסביב עוסקים בזאת. בכל זאת, מדובר על מאות שנים לעתיד, לא על עשורים ספורים. הרגל הוא דבר מסוכן, ואם אדם מתרגל לעצלות מאד אפשרי שידבק בו. אז בעצם נאמר: זהירות ילדים! אם לא תקפידו לעשות משהו עם עצמכם, העתיד צופן לכם בדידות והרבה קילוגרמים עודפים.

אמליץ דבר אחד למי שמתכוון לצפות ב"וול-אי": אל תצפו בקדימונים לסרט. תמיד מדובר בסיכון כאשר צופים בקדימון, שכל סצינות המפתח והבדיחות הטובות יחשפו בו – אבל עם וול-אי זה פשוט מכה. הסרט הזה מצוין גם אם תצפו בקדימון, אבל חלק מהבדיחות הכי מצחיקות שיש לסרט להציע מתרחשות בסצינת הפתיחה של הסרט, כאשר כל אלמנטי המפתח שלה נחשפו בקדימונים – אז שווה לחסוך מעצמכם את הציפיה המעצבנת למה שאתם יודעים שהולך לקרות בכל רגע, ופשוט לבוא לסרט טבולה רסה. מדובר בסרט מעולה לילדים ולכל המשפחה, כשהגיבור הרובוטי מקסים ומשעשע, קצת תמים וקצת טיפשון – בדיוק במידות הנכונות.

אה, ושימו לב למוסיקת הרקע ברגעי ההסתבכות של העלילה!

דירוג: ★★★★★

וול-E
ארה"ב, 2008
96 דקות.
הפצה: פורום פילם, החל מה-11.07.2008 בקולנוע.
בימוי:
אנדרו סטנטון
תסריט:
אנדרו סטנטון
קולות:
בן ברט
אליסה נייט
ג'ף גרלין
שחקנים:
פרד וויליארד

גם אני חושב שהסרט טוב מאוד- פיקסאר שוב מוכיחים שהם הכי טובים בעשיית סרטי אנימציה. הביקורת שלי נמצאת בלינק.

Nat

אחד הסרטים הכי מקסימים שיצאו בזמן האחרון.
פשוט מתוק.

מבין עניין

ביקורת ממומנת. זה סרט איום ונורא יחסית לציפיות הגבוהות. סרט סתמי, עלילה שטחית, שום דבר מרגש. אז הרובוט יודע לזוז כמו כלבלב, באמת כל הכבוד.
בקיצור – לא מומלץ.

אלי שגב

אין אצלנו ביקורות ממומנות.

שחף

בהחלט סרט מתוק וחמוד עם אמירה נוקבת שהוא עצמו מפר.

עידו

סרט טובבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבב

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?