"אהבה בשחקים: מאווריק" – ביקורת: הרבה שחקים, מעט אהבה

"אהבה בשחקים 2: מאווריק". טום קרוז.

"אהבה בשחקים 2: מאווריק". טום קרוז.

"אהבה בשחקים: מאווריק" הוא סרט המשך לסרט מ-1986 שהפך את טום קרוז לכוכב בין-לאומי והקפיץ את המניות של משקפי השמש שהרכיב ואת מספר הנרשמים לחיל האוויר האמריקאי. קטעי התעופה הרבים הם חלק נכבד מהסרט החדש והם טובים מאוד. הסרט, שכולו נראה כמו פרסומת (לאפטרשייב, למשל), מסתמך עליהם ועל מרכיב הנוסטלגיה כדי למצוא את הקהל שלו. חובבי מטוסי קרב ימצאו את מבוקשם. יש הפעם מעט מאוד "אהבה" והרבה מאוד "שחקים".

קרוז הצליח לשמר את מעמדו כשחקן קולנוע מוביל 36 שנים לאחר הסרט הראשון, הישג נכבד שלא הרבה מחזיקים בו זמן כה רב. הוא הצליח לעשות את זה על אף הסיפורים על חייו הפרטיים (גירושין משלוש שחקניות מוכרות, סביב הסיינטולוגיה, ועוד) בזכות בחירת סרטים נכונה ומגוונת שכוללת את "איש הגשם", "בחורים טובים", "הפירמה", "ראיון עם הערפד", "ג'רי מגוויר", "מגנוליה", "עיניים עצומות לרווחה", "דוח מיוחד", "מלחמת העולמות", "רעם טרופי" ו"תוצרת אמריקה". מאז 1996 הוא מוביל את סדרת סרטי "משימה בלתי אפשרית", ולאחרונה צילם את סרטים מספר 7 ו-8 בסדרה המצליחה, שבוודאי תמשיך בלעדיו מתישהו אך לא נראה שהוא יוותר עליה כל כך מהר.

"אהבה בשחקים 2: מאווריק". טום קרוז.

"אהבה בשחקים 2: מאווריק". טום קרוז.

נעשים יותר ויותר סדרות טלוויזיה שחוזרות לעונה נוספת וסרטי המשך לסרטים ישנים. רובם לא מצדיקים את קיומם, אך "אינדיאנה ג'ונס וממלכת גולגולת הבדולח" (הסרט הרביעי בסדרה מ-2008, 19 שנים אחרי "אינדיאנה ג'ונס ומסע הצלב האחרון") ו"מת לחיות 4" (12 שנים אחרי השלישי מ-1995) הם הסרטים המצליחים ביותר בסדרות שלהם. אז ברוס ויליס המשיך למות לחיות כג'ון מקליין בעוד סרט עם הצלחה פחותה, ובשנה הבאה נוכל לראות את הריסון פורד בן ה-80 שוב כאינדיאנה ג'ונס. בשני המקרים הלכו על הברור והמובן אליו: הדור הבא, עם הבן של אינדי והבת של ג'ון מקליין. גם בסדרות ההמשך והסדרות החוזרות משתמשים בזה (כך גם בסדרת הקומית "בית דין לילי" שבדרך). "מכסחי השדים: החיים שאחרי" נשען כולו על נוסטלגיה ולא היה בו מספיק דברים מקוריים אבל שם נתנו את הבמה לחבורה הצעירה של דור העתיד. קרוז לא ממש מוכן לתת לצעירים את המקום שלהם בסרט שלו. זה הסרט שלו, ושלא ישכחו את זה; לא במקרה הוא נקרא "אהבה בשחקים: מאווריק".
הטייס הוותיק פיט מאווריק (קרוז), שבניגוד לחבריו לא התקדם בשורות החיל, הופך למורה ב"טופ גאן" לטייסים מצטיינים, והוא אמור להכין את 12 הטובים ביותר ולבחור מהם את הצוות לתקיפה מורכבת ומסוכנת בארץ אויב נטולת שם כדי לא להרגיז אף אחד בעולם (הרוסים, האיראנים והקוריאנים נורא רגישים; איפה הנאצים כשצריך אותם).

הסרט נשען רבות על הסרט משנות ה-80, עם יותר מדי אזכורים, מחוות והעתקות כולל צילום ה"גילוי" של הטייסים שפיט הוא המורה שלהם, הרכיבות על האופנוע (ללא קסדות!), ה"באז" שהוא עושה למגדל הפיקוח ומשחק כדור על החוף ללא חולצות. השימוש שנעשה ב"מלחמת הכוכבים: הכוח מתעורר" במרכיבים ובדרך הסיפור של הסרט מ-1977 היה מוצלח, במקרה הזה זה לא עובד. סרט המשך יכול להסתמך על הסרט הקודם אבל צריך להיות בו משהו נוסף ולא רק חזרתיות.
למאווריק אין ילדים, אך בין הטייסים יש את "רוּסטר", הבן של גוּס, חברו הטוב ביותר של מאווריק שנהרג בסרט הראשון, וגילם אותו אנת'וני אדוורדס (שהתפרסם אחרי זה בתפקיד הראשי בסדרה "אי-אר"). את חברתו גילמה מג ריאן בתחילת הקריירה שלה. מבחינה עלילתית "אהבה בשחקים: מאווריק" מתמקד בהכנות, באימונים ובמהלך התקיפה ה…בלתי אפשרית. החלק האחרון כה הוליוודי, מופרך מוגזם וצפוי, אך הוא לא מצליח להעיב על המתח של הפעולה הצבאית, כשכל הזמן ברקע מערכת היחסים הטעונה בין מאווריק לרוסטר.

"אהבה בשחקים 2: מאווריק".

"אהבה בשחקים 2: מאווריק". מיילס טלר

כשרואים את הצעירים זה לרוב בנוכחות ו/או עם עין בוחנת-פוקחת של מאווריק. טוב שאין את הסיפור הדרמטי על האב או בית המשפחה שהובילו אותם להיות טייסים שאפתניים, אבל כולם נשארים בגדר דמויות שטחיות, פלקטיות, חסרות אישיות; אין להם חיי אהבה, אין להם תחביבים. אפשר לפחות היה לתת למישהו מהם לשחק הרבה עם יויו ושלמישהו מהם תהיה העדפה לאיזה חטיף כלשהו (או ירק חתוך, כולם שומרים מאוד על גזרתם).
מיילס טלר ("ויפלאש", המיני סדרה החדשה "ההצעה" על הפקת הסרט "הסנדק") מגלם את רוסטר. הוא בסדר בתפקיד אבל אני לא אוהב אותו והוא לא מצליח לשנות את דעתי עליו. היחיד שמצליח לבלוט בין שאר המתמודדים על מקום במשימה -יש גם בחורה אחת שאף אחד לא מתחיל איתה- הוא המכונה "האנגמן" (Hangman, תליין), שאותו מגלם גלן פאוול. לואיס פולמן מגלם נווט בשם בוב. הוא הבן של ביל פולמן, שהצליח להתפרסם בשנות ה-90 עם "בזמן שישנת" וכנשיא ב"היום השלישי". פולמן האב גם שיחק ב"ליגה משלהן" שהיו בו הרבה דמויות של שחקניות בייסבול שהיו טיפוסים יותר מובהקים מאלה שיש פה.

"אהבה בשחקים 2: מאווריק". טום קרוז, ג'ניפר קונלי.

"אהבה בשחקים 2: מאווריק". טום קרוז, ג'ניפר קונלי.

סיפור האהבה של הסרט שייך לדמות של קרוז, כמובן, והוא מרכיב חלש וגרוע, שלא באשמת ג'ניפר קונלי ("נפלאות התבונה") בתפקיד מושא אהבתו. הוא לא ממש צריך לחזר אחריה או להתעניין בחייה כי הם כבר מכירים, אז זה בעצם רק איחוד מבחינתם. לבתה קוראים על שם טייסת מפורסמת, והיא בעלת הבר הלא מציאותי שבו פוגשים לראשונה את הטייסים הצעירים. בסרט גם מופיעים אד האריס הוותיק, ג'ון האם (Mad Men) וּואל קילמר מהסרט הראשון. קלי מקגיליס מהסרט הראשון אמרה שלא פנו אליה כי היא "זקנה, שמנה ונראית בגילי". לקילמר היה סרטן בגרון והוא כבר לא נראה כמו פעם -בניגוד לקרוז ששומר על מראהו השרירי- אבל הוא גבר ובתפקיד אורח בלבד.

יש כמה חלקים ורגעים קלילים ומצחיקים מוצלחים בסרט, ולא היה מזיק לו יותר מהם. נחמד מאוד לשמוע את השיר Danger Zone מהסרט הראשון ואת המנגינה המוצלחת שלו משובצת לאורך הסרט. הנס זימר משתמש גם בחלקים מהנעימה שלו ל"הקו האדום". את שיר הנושא שרה ליידי גאגא.

הרבה בזכות קיומו והצלחתו של MTV, בשנות ה-80 ולאורך שנות ה-90 היו בסרטים שירים שהפכו לפופולריים והיו גם דרך לפרסם את הסרט. כשג'רי ברוקנהיימר, בין מפיקי "אהבה בשחקים", שמע את השיר של קוליו ל"סיכון מחושב" עם מישל פייפר, הוא אמר: "תוסיפו אותו עוד לסרט, תשתמשו בו הרבה". השיר Take My Breathe Away זיכה את הסרט מ-1986 באוסקר, יחד עם שלוש מועמדויות נוספות (עריכה, צליל ועריכת אפקטים קוליים). גם הפעם העריכה ראויה לציון: לרוב ברור מאוד מה קורה בטיסות המהירות ובאימוני הקרבות בשמים, אך אפשר היה להוריד הרבה מאוד ספיחים וחזרות. הסרט הראשון היה 109 דקות וזה 131 דקות, וזה גם אומר משהו על הקולנוע של היום לעומת זה של פעם.

דירוג: ★★★☆☆

אהבה בשחקים 2: מאווריק (ארה"ב, 2022)
בימוי: ג'וזף קוסינסקי | תסריט: ג'ים קאשפיטר קרייגג'ייק אפס ג'וניורג'סטין מארקסכריסטופר מק'קוריאריק וורן סינגר | משחק: טום קרוזמיילס טלרלואיס פולמןמוניקה ברברוג'יי אליסגלן פאוול
הפצה: פורום פילם, החל מה-26.05.2022 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?