בגיל 60, טום קרוז חוזר לסרט שהפך אותו למגה סטאר. והוא במיטבו

מה, לא מגיע לו איזה פסלון? טום קרוז ב-"אהבה בשחקים: מאווריק". צילום: יח"צ
מה, לא מגיע לו איזה פסלון? טום קרוז ב-"אהבה בשחקים: מאווריק". צילום: יח"צ

גם אם אתם לא זוכרים את הסרט המקורי מ-1986, ואפילו אם לא אהבתם אותו, "אהבה בשחקים: מאווריק" מצליח להיות המשכון קלאסי וסרט אקשן שעושה את מה שזה לא יהיה שהוא עושה פשוט מצוין. וכן, גם מחווה לסצינת הפורנו רך ההיא (וגם רגע נוגע ללב עם חבר/אויב מהעבר)

26 במאי 2022

את "אהבה בשחקים" המקורי, ההוא מ-1986 עם טום קרוז הצעיר, ראיתי במסך טלוויזיה קטן באוטובוס במהלך טיול כלשהו. מיותר לציין שלא התלהבתי. כשנודע לי שעובדים על סרט המשך התעוררה בי תחושת ביטול די אוטומטית, שאיתה באו ההרהורים המקובלים על המשכונים מאוחרים שנועדו לרכוב על גלי נוסטלגיה מתועשים. ההקדמה הזאת נועדה להגיד ש"אהבה בשחקים: מאווריק" הוא דווקא סרט סבבה, שהצפייה בו גרמה לי הנאה. לא אמליץ עליו לחברים מסוימים שאני מכירה את טעמם, אבל למי שרוצה אקשן עם עוד אקשן מתובל בקצת דרמה, אני יכולה להמליץ עליו בלי שזה יעשה לי כאב בטן. כי את מה שהוא עושה, הוא עושה מצוין, ובמינונים נכונים.

קחו למשל את התוספת ההכרחית של סיפור אהבה. קלי מקגיליס בת ה-65 כבר לא נראית כמו שנראתה פעם, אז במקומה הביאו את ג'ניפר קונלי בת ה-51 שנראית הכי יפה שהיא נראתה אי פעם. היא מגלמת בעלת בר גרושה שמכירה את מאווריק מקודם (שמה מוזכר בסרט הראשון כבת של אדמירל שניהלה איתו רומן קצר), ולכן כשהוא מגיע לבר שלה – בערך כמו אינגריד ברגמן ב"קזבלנקה" – יש ביניהם חיבור מידי. אבל גם אין לה ציפיות ממנו. הבר שלה הוא מקום ידידותי ושמח שבו היא המלכה, יש לה בת עשרה נחמדה ומאווריק הוא רק דמות משנה בסיפור שלה. קונלי מספקת הופעה משוחררת ונינוחה וזה הופך את הסצנות שלה להפוגות נעימות מקרבות התרנגולים של גברברי הטיס.

אותם גברברים, וברוח הזמן גם שתי עלמות נועזות, זומנו לבסיס של חיל האוויר כדי להתכונן למשימה בלתי אפשרית – הפצצה של כור אטומי בארץ עוינת כלשהי. כמו בסרט הראשון, שם המדינה אינו מוזכר, וגם אין רמזים ויזואליים למיקומה בגלובוס – זה סרט פטריוטי מבלי להסתבך עם פוליטיקה עולמית. מאווריק, שנשאר פוחז כשהיה גם בגיל 60 – מה שמסביר את העובדה שהוא עדיין רק קפטן – מוזעק לאמן את הטייסים הצעירים ולבחור את אלה מהם שיטיסו ארבעה מטוסים לתוך קניון מפותל שבתוכו הוקם הכור.

פרחי טיס נישאים ברוח. "אהבה בשחקים: מאווריק". צילום: יח"צ
פרחי טיס נישאים ברוח. "אהבה בשחקים: מאווריק". צילום: יח"צ

בין שניים מהטייסים – רוסטר (מיילס טלר) והנגמן (גלן פאוול) – מתפתחת יריבות כמו זו שהיתה בין מאווריק ואייסמן. ויש גם מתח בין רוסטר, בנו של גוס מהסרט הקודם, לבין מאווריק, שקשור לתחושות האשמה שלו בנוגע לאופן בו גוס נהרג. בקיצור, מבחינה עלילתית "אהבה בשחקים: מאווריק" הוא המשכון טיפוסי – גם משחזר את התבניות הדרמטיות של הסרט הראשון, וגם מתייחס אליו כאל העבר הטעון שרודף את הגיבורים החדשים (והישנים). למי ששכח, יש פלשבקים, כמו בסיכום של אירועי הפרק שעבר בתחילת פרק חדש בסדרת טלוויזיה.

אחת הסצנות הזכורות בסרט הקודם היא משחק הכדורעף שהציג לראווה את חזותיהם השריריים והמשומנים היטב של הגברברים. טוני סקוט עצמו הגדיר מה שהוא עשה שם כפורנו רך (הסרט הנוכחי מוקדש לסקוט, שהתאבד בקפיצה מגשר ב-2012). הבמאי החדש, ג'וזף קוסינסקי ("אבדון"), מספק סצנת פורנו דומה על שפת הים לפני שקיעה, עם הרבה יותר חזות מפוסלים (ומגולחים היטב), וגם היא תיזכר כשיא הארוטי של הסרט (סצנת המיטה עם בעלת הבר הרבה יותר קצרה, ויותר ידידותית מאשר חושנית).

אבל המנה העיקרית היא כמובן המשימה הבלתי אפשרית, שהתוואי הגיאוגרפי והעלילתי שלה דומה מאוד לזה של תקיפת כוכב המוות ב"מלחמת הכוכבים" (הראשון, המכונה היום "מלחמת כוכבים 4: תקווה חדשה"). כאמור, מאווריק נשאר פוחז כשהיה, אבל רק כשזה נוגע לעצמו, ולציוד צבאי ששוויו מיליארדים. כשזה מגיע למשימה הוא יעשה הכל כדי שכולם יחזרו הביתה בשלום, ולצורך כך הוא לא רק חונך אותם פיזית ורוחנית, אלא כמפיק של הסרט, הוא גם דואג לשים את עצמו במושב הטייס המוביל את המשימה. מופע האווירונאוטיקה מבוים לעילא, עם מטוסים שמפלחים את האוויר בעוצמה שקטה, תוך כדי יישום המוטו החוזר של הסרט "זה לא המטוס, זה הטייס", שדואג שהאקשן הסוער יהיה משולב בדרמה במינון נכון.

קרוז גם התעקש שוואל קילמר, שגילם את יריבו אייסמן בסרט הקודם, ישולב בתסריט. עקב סרטן בגרון קילמר נאלץ להשתמש בתיבת קול חשמלית כדי לדבר (כפי שאפשר לראות בסרט התיעודי המרגש "ואל", המוצע לצופי yes), ולכן בסרט הוא אינו מדבר כלל, אלא מתבטא באמצעות מחשב. הרקע האישי הזה הופך את המפגש בין שני השחקנים לרגע נוגע ללב.

פייר, התרגשנו. ואל קילמר ב-"אהבה בשחקים: מאווריק". צילום: יח"צ
פייר, התרגשנו. ואל קילמר ב-"אהבה בשחקים: מאווריק". צילום: יח"צ

קרוז בן הכמעט 60 הוא במיטבו בתפקיד שהפך אותו למגה סטאר. בסרטיו האחרונים הוא כבר החל להיראות כמומיה, אבל כאן החיות חזרה לפניו, והחיוך המפורסם שלו זורח בטבעיות. צימודו לשחקנים צעירים המתייחסים אליו כאל "אבא" עושה לו רק טוב, כי נחמד לראות את השחצן מפעם מראה לשחצנים של היום מה הוא שווה. בסך הכל "אהבה בשחקים: מאווריק" הוא סרט אקשן כיפי ולא מאוד ג'ינגואיסטי, שנוצק במסורת הסרטים הישנים והטובים של הווארד הוקס, על אחוות גברים מקצוענים (ואישה אחת עצמאית ומגניבה שמשתלבת ביניהם). והוא עובד עם ובלי נוסטלגיה למקור.
★★★★ 4 כוכבים
Top Gun: Maverick בימוי: ג'וזף קוסינסקי. עם טום קרוז, מיילס טלר, ג'ניפר קונלי, ג'ון האם. ארה"ב 2022, 131 דק'