איך עדיין לא ראיתם את הסרט הנפלא הזה? אה כן, כי הוא מבוליווד

קאמבק כמו שלא ידענו שיכול להיות. "RRR" (צילום: יח"צ)
קאמבק כמו שלא ידענו שיכול להיות. "RRR" (צילום: יח"צ)

"RRR" הוא הסרט הכי יקר בתולדות הודו, האקשן מוגש בו ביד נדיבה, והוא מהסרטים היותר יצירתיים שהמבקרת שלנו ראתה. למרבה המזל, עכשיו גם אתם יכולים לצפות, בנטפליקס הקרוב לביתכם, בחבילת הבידור המאסיבית שמביסה את טובי הסרטים של מארוול

1 ביוני 2022

1.38 מיליארד אנשים גרים בהודו, שזה כמעט 18 אחוז מאוכלוסיית העולם כולו. כמות כזאת של צופים פוטנציאליים מאפשרת להצמיח תעשיית קולנוע מקומית שמתחרה בתוצרת ההוליוודית, גם אם הסרטים אינם מופצים בעולם כולו. הרושם הכללי של צופים מהחוץ על סרטי בוליווד הוא שמדובר במלודרמות צבעוניות עם הרבה שירים וריקודים, ושהם נורא ארוכים ומגוחכים. אבל מדי פעם מגיח משם סרט שפורץ את החומות התרבותיות וגורם למבקרים במערב להשתאות. כאלה, למשל, היו "לאגאן – היה היה פעם בהודו" שיצא למסכים ב-2001 (ונמצא בנטפליקס) ו"דבדאס" מ-2002, שהפך את אישוואריה ראי לכוכבת בינלאומית ואפילו הופץ בישראל.

"RRR" הוא הלהיט ההודי האחרון שזכה לביקורות מתפעמות במערב, ובמרץ השנה אף ביקר לרגע קט על מסכי הקולנוע בישראל תחת השם "המרד הגדול". אבל המפיצים לא ערכו הקרנה לעיתונאים, ואפילו לא שלחו חומרי יחצנות, והסרט חלף תחת הרדאר של כל מי שאינו מחובר לתרבות ההודית. עכשיו הוא הגיע לנטפליקס, והצופים מתחילים לגלות אותו זה אחר זה ולספר לחברים שיש כאן חבילת בידור מאסיבית, שמביסה את טובי הסרטים של מארוול (גם אם האפקטים המיוחדים בכל זאת פחות טובים). בנטפליקס אמנם העלו אותו ללא תרגום לעברית, ולכן אפשר למצוא אותו רק אם הממשק שלכם הוגדר באנגלית (או בלינק הזה). אבל משום שהדיאלוגים הם בהחלט לא העיקר כאן, אפשר ליהנות ממה שהסרט מציע, והוא מציע המון, גם עם אנגלית של בית ספר יסודי.

"RRR", שזה ראשי תיבות של Rise Roar Revolt, הוא בעצם לא סרט בוליוודי (קולנוע בשפה ההינדית שמרכז ההפקה שלו הוא במומבאי), אלא טוליוודי – קולנוע בשפת טלוגו שמרכז ההפקה שלו הוא בדרום הודו. קומפלקס האולפנים "עיר הקולנוע רמוג'י" שבעיר היידראבאד הוא הגדול בעולם – כך נכתב בספר השיאים של גינס – והעוצמה ההפקתית הזאת ניכרת היטב בסרטו של ס.ס. רג'מולי, שהוא אחד הבמאים/תסריטאים המובילים בקולנוע הטוליוודי. "RRR" (שבנטפליקס מוצעת משום מה רק הגרסה המדובבת להינדי שלו) מספר על שניים מהגיבורים האמיתיים של המאבק בשלטון הקולוניאליסטי הבריטי בשנות העשרים של המאה שעברה, אך מדמיין אותם כגיבורי-על בהשאת דמויות מהמיתולוגיה ההודית – ראמה ובהימה. גם הארוע המחולל של הסאגה נטווה בדמות המיתוס על חטיפתה של סיטה, אשתו של הנסיך ראמה. בסרט הועבר מוטיב החטיפה לילדה כפרית.

הסצנה המצמררת של חטיפת הילדה על ידי המושל הבריטי (ריי סטיבנסון מסרטי "תור") ואשתו האכזרית (אליסון דודי, הזכורה כאהובתו הנאצית של אינדיאנה ג'ונס בסרט השלישי) פותחת את הסרט. קומראם בהים (נ.ט. ראמה ראו), מגינם של בני השבט, יוצא לחפש אותה כדי להשיבה הביתה. בינתיים בדלהי קצין המשטרה ראמה ראג'ו (ראם צ'אראן) מתנדב ללכוד את בהים במטרה לקדם את עצמו במעלה הדרגות (ומציג את עצמו לצופים בסצנת אקשן מטורפת). משום שמדובר באחד משני כוכבי הסרט ברור לנו שיש לו מטרה נסתרת, וזאת אכן מתגלה בפלשבק ארוך שמופיע בשלב מאוחר בסיפור. במהלך הסרט שני הגיבורים יתיידדו ויהפכו לאויבים לסירוגין, עד הסוף עוצר הנשימה, שבו אחד מהם מתגלם מחדש כבן דמותו המיתולוגי ראמה.

זה הסרט הכי יקר בתולדות הודו, ולצד רבבות סטטיסטים יש בו מכל טוב. האקשן מוגש ביד נדיבה, והוא מהיותר יצירתיים שיצא לי לראות מאז סרטי הקונג-פו של ג'קי צ'אן. המוזיקה הקצבית של מ.מ. קראוואני נכנסת לוורידים, וזה עוד לפני שהגענו לסצנות השירים והריקודים. כאלה יש רק מעט, אבל כל אחת מהן מעוררת השתאות בכוראוגרפיה גברית עוצמתית וסוחפת. ויש הומור חביב ובמאי רב כשרון שנותן לעצמו להתפרע – הוא מצטרף לכוכבים בשיר הסיום.

צמד הסטארים, מהגדולים שבכוכבי טוליווד, הם שחקנים טובים, אם כי בעיניים מערביות לפחות, ראם צ'אראן הוא החתיך שבין השניים. לכן לא ברור מדוע האנגלייה הטובה האחת בסרט כולו (כל השאר הם בני בליעל סדיסטים ללא סייג) נדלקת דווקא על השני, אף שאינו דובר אנגלית. זה מניב עלילת משנה רומנטית לא מאוד משכנעת. אבל מערכת היחסים המרכזית היא הברומאנס המבדר בין שני הגיבורים. כשהם לומדים להכיר זה את הסודות של זה, מתברר שהם מייצגים שתי תפיסות פוליטיות שונות, וזה מוסיף רובד מעניין לדרמה של הסרט.

בכותרות הפתיחה נכתב שלא נגרם נזק לאף חיה, וזה כולל סוסים, פרות, ציפורים, טיגריסים, זאבים, דובים, צבאים, דגים ונחשים, כי כולם יצירי מחשב. ואכן יש בסרט כמה סצנות עתירות המצאה בהשתתפות כל החיות האלה, שהיו יכולות להיות מסעירות באמת אילו עיצובן הדיגיטלי היה משכנע יותר. ברגעים האלה הסרט נחלש ומאבד מהתנופה הנרטיבית שלו – הוא בכל זאת נמשך על פני שלוש שעות. אבל השעה האחרונה שלו היא ללא רבב, והיא סוחפת אותנו ברגשות הפטריוטיים של ההודים שלחמו לגרש מארצם את הפולשים הבריטים.

אז פנו לכם שלוש שעות וצפו ב"RRR". אם הוא יעורר בכם עניין לראות עוד מיצירותיו של רג'מולי, תוכלו למצוא בנטפליקס את "בהובאלי" שלו מ-2015 – אגדה סוערת על נסיכים לוחמים בהודו העתיקה. יש לציין שהסיפור מסתיים באמצע וממשיך בסרט ההמשך מ-2017 שנעדר מנטפליקס. ובכלל, פרט לסרטים שצוינו כאן (מזכירה לכם את "לאגאן" הנהדר), ההיצע של סרטים בוליוודיים בנטפליקס אינו מהמיטב. בינואר השנה, רגע לפני ש"RRR" יצא למסכים, טיים אאוט העולמי פרסם רשימה של 100 הסרטים הבוליוודיים הטובים ביותר שקובצו על ידי מומחים לנושא. זה נראה כמו מקום טוב להתחיל.

★★★★✯ 4.5 כוכבים
RRR בימוי: ס.ס. רג'מולי. עם נ.ט. ראמה ראו, ראם צ'אראן, ריי סטיבנסון. הודו 2022, 187 דק'
החל מה-14.8 הסרט יעלה לסדרת הקרנות בסינמטק תל אביב. לפרטים נוספים