"עולם היורה: עולם חדש" – ביקורת: אקשן מלהיב ושחקנים עם נוכחות נהדרת

"עולם היורה 3: עולם חדש". כריס פראט.

"עולם היורה 3: עולם חדש". כריס פראט.

"עולם היורה: עולם חדש" הוא עוד סרט המשך שנשען לא-מעט על נוסטלגיה. "עולם היורה" (2015) היה מוצלח ומהנה, "עולם היורה: נפילת הממלכה" (2018) היה הרבה פחות טוב (ומופרך עד כאב), והסרט הנוכחי מעט יותר טוב ומהנה ברובו, כל עוד מסתפקים במהתלה קצבית ולא מצפים לסיפור רציני עם היגיון ודמויות אנושיות (אני מתכוון לבני האדם, לא לדינוזאורים).

ב-1993 "פארק היורה" שביים סטיבן ספילברג היה לסרט הראשון עם הכנסות של יותר ממיליארד דולר. הופקו, כמובן, שני סרטי המשך, כל אחד פחות מצליח מקודמו. ב-2015 חזרו לעולם שבו דינוזאורים הושבו מהכחדה ב"עולם היורה", שהצליח מעבר לכל הציפיות וחצה את קו מיליארד הדולר (במהלך עשרים ושתיים השנים זה הפך ליעד פחות בלתי אפשרי אך עדיין לא נפוץ) וגם סרט ההמשך שלו הצטרף למועדון המיליארדרים. כעת מגיע הסרט השלישי בסדרה, ונראה שיהיה האחרון לשנים הקרובות, עד שיחליטו לשוב ולמצוא מילה נוספת שאפשר להדביק ל"יורה". כוכבי הסרט הראשון והמשכיו היו סם ניל, לורה דרן וג'ף גולדבלום. כוכבי הסרטים האחרונים הם כריס פראט וברייס דאלאס האוורד. בסרט הנוכחי משתתפים כל חמשת השחקנים. לג'ף גולדבלום הנפלא יש תפקיד קטן, יחסית, והוא בעיקר מופיע בחלקו האחרון של הסרט.

"עולם היורה 3: עולם חדש". דוונדה וייז, כריס פראט, ברייס דאלאס האוורד, לורה דרן, סם ניל, ג'ף גולדבלום.

"עולם היורה 3: עולם חדש". דוונדה וייז, כריס פראט, ברייס דאלאס האוורד, לורה דרן, סם ניל, ג'ף גולדבלום.

הסרט נפתח עם כתבה בחדשות שמשמשת כמעין תקציר האירועים הקודמים, תזכורת למי שראה את הסרט הקודם ושכח או למי שלא ראה אותו.
אוון גריידי (כריס פראט, "שומרי הגלקסיה") וקלייר דירינג (ברייס דאלאס האוורד) מגדלים את מייזי לוקווד בבקתה מבודדת. כשהיא ודינוזאורית מהשכונה נחטפות, יוצאים השניים להצילה. (הם אפילו לא מתלבטים אם לקרוא למשטרה או ה-FBI לפני כן.) במקביל, אלי סטלר (לורה דרן, "נשים קטנות", "סיפור נישואים") מגייסת את אלן גרנט (סם ניל) כדי שיעזור לה להתחקות אחר ארבה מגודל מהונדס גנטית שמחריב גידולים שלמים ברחבי ארצות הברית. הם נעזרים בחברם משכבר הימים איאן מלקולם (ג'ף גולדבלום), שעובד בשביל "ביוסין", החברה שפיתחה את הארבה ואחראית גם לחטיפתה של מייזי. בראש "ביוסין" עומד לואיס דודג'סון (קמפבל סקוט), שהוא מעין הכלאה של טים קוק ועוד כמה יזמים מיליארדרים מפורסמים.

בולטת לצד כל אלה דה'וונדה וייז בתפקיד טייסת. היא וגולדבלום מצליחים לעשות כל כך הרבה עם השורות שלהם ובעלי נוכחות נהדרת. פראט מוצלח, כרגיל, בתפקיד מלא התלהבות, מרץ ונחישות, אך משום מה אין לו הרבה רגעים קומיים הפעם ונכתבו לו כמה משורות הדיאלוג הגרועות ביותר בתסריט. האוורד היא בתו של השחקן-במאי רון האוורד, וממשיכה למתוח את המושג "פרוטקציה" לקריירה ארוכה מדי.

אסור לשפוט בחומרה סרטי פעולה, במיוחד לא דמיוניים כמו זה, אך במקרה הזה כמות צירופי המקרים מעוררת גיחוך, ועדיף לא לבחון יותר מדי את המציאות המוצגת. הכול מסתדר בצורה מוגזמת, מוסבר מדי, המקריות כל הזמן משרתת את הדמויות. בנוסף לבי-די וונג מ"פארק היורה" שמשחק בסרט, יש גם עובד בחברה שיושב ליד המחשב ומזכיר שלא במקרה את ויין נייט מאותו סרט (שידוע בעיקר כניומן, השכן של ג'רי ב"סיינפלד"), וזה אינו המחווה/אזכור היחיד לסרט מ-1993 עד לרמת זוויות הצילום. אין בסרט רגע מקורי ובלתי נשכח כמו כוס המים הרועדים מהסרט הראשון, למשל.

"עולם היורה 3: עולם חדש".

"עולם היורה 3: עולם חדש".

קטעי המרדפים וקרבות הירי מוצלחים ואף מלהיבים, גם אם הם לווים בלי בושה מסרטים אחרים, כולל "זהות אבודה" (סרט בורן השלישי בכיכובו של מאט דיימון). בקטעים המעטים שיש רק דינוזאורים זה נורא, מטופש ובעיקר מיותר. ויש רגע שמזכיר את גודזילה נגד קינג קונג, סרט שלא ראיתי. קיצוץ הקטעים האלה היה מוריד את הסרט מ-146 דקותיו, וזה רק היה לטובתו. אז מדובר בעוד מוצר שמעביר את הזמן בהנאה בזכות שחקנים שנחמד לצפות בהם יחד אבל לא יותר מכך.

עולם היורה 3: עולם חדש (ארה"ב, 2022)
בימוי: קולין טרברו | תסריט: אמילי קרמייקלדרק קונוליקולין טרברו | משחק: כריס פראטברייס דאלאס האוורד, דה'וונדה וייזלורה דרןסם נילג'ף גולדבלום| מוסיקה מקורית: מייקל ג'יאצ'ינו
הפצה: החל מה-09.06.2022 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?