לא רק שזה סרט מטומטם, הוא גם משעמם ובאופן כללי גרוע במיוחד

"עולם היורה: עולם חדש". צילום: מתוך פוסטר הסרט
"עולם היורה: עולם חדש". צילום: מתוך פוסטר הסרט

בעיקרון אנחנו מעדיפים להמליץ לכם על מה כן לראות, אבל לפעמים צריך להזהיר: הסרט "עולם היורה: עולם חדש" הוא מסחטת כסף חסרת כל ערך תזונתי שנוצרה אך ורק למטרות רווח, אין בו רגע אחד מפתיע או מקורי ואפילו הבימאי נראה כאילו נמאס לו מהסרט שלו. עזבו, תשקיעו את הזמן והכסף שלכם במשהו אחר

9 ביוני 2022

בתחילת המילניום פיטר ג'קסון הוציא למסכים עיבוד לספר "שר הטבעות" שחולק לשלושה סרטים. הפרויקט הקולנועי השאפתני, שנראה אז כמו הימור גדול, זכה להצלחה כבירה, וראו איזה פלא, מאז כל מקבץ של סרטי המשך זוכה בתואר המפונפן טרילוגיה, אף שברוב המקרים מתאימה יותר ההגדרה המילונית "מסחטת כסף חסרת כל ערך תזונתי שנוצרה אך ורק למטרות רווח". "טרילוגיית" הדינוזאורים הנוכחית, שהיא המשך של שלושת הסרטים הקודמים, שגם הם מותגו מחדש כטרילוגיה, היא אחת הדוגמאות הכי טובות – כלומר גרועות – לאסטרטגיה השיווקית הזאת.

ב-1993 ספרו של מייקל קרייטון עובד לסרט מוצלח בידי סטיבן ספילברג, שנגרר לעשות גם את סרט ההמשך כי לא רצה שיקרה מה שקרה עם סרטי ההמשך של "מלתעות". וכך "פארק היורה" הפך מספר לסרט לפרנצ'ייז, ולמרות שאף אחד לא אהב את הסרט השלישי שביים ג'ו ג'ונסטון ב-2001, תכניות לסרט רביעי היו בתנועה כבר אז. זה לקח 15 שנים, ולכן במקום "פארק היורה 4" קיבלנו "עולם היורה" – סרט ראשון בטרילוגיה חדשה, כאילו. אני זוכרת שדי נהניתי לראות את כריס פראט מדבר עם דינוזאורים. את הסרט הבא סיכמתי בפייסבוק כ"תסריט מטומטם במיוחד עם כמה דימויים יפים". למרות הציונים הנמוכים שקיבל מהצופים, גם הסרט הזה הכניס המון כסף, אז הנה מגיע הסרט השלישי, כלומר השישי, והוא לא רק מטומטם, אלא גם משעמם, ובאופן כללי גרוע במיוחד.

לרגל אירוע הסיום (וכולי תקווה שזה אכן סיום סופי בהחלט, זה תלוי רק בכם) הסרט נהגה כמפגש מחזור בין כוכבי הדור הקודם לכוכבי הדור הנוכחי. אבל צמד התסריטאים – אמילי קרמייקל ובמאי הסרט קולין טרוורו – לא מצאו דרך ראויה לשלב את כולם יחדיו בעלילה עם מינימום של הגיון מכל סוג שהוא – דרמתי, מדעי או בידורי. חוץ מהמון דמויות שמושכות את העלילה המפוררת לכיוונים שונים, יש כאן גם המון דינוזאורים שתוקפים בני אדם וזה את זה, אולי בשל תסכולם מכך שהם נדחקו לשולי העלילה לטובת נחילי ארבה מהונדסים.

אז יש נבל עם תואר דוקטור (קמפבל סקוט, שחקן שחיבבתי פעם) שהקים לעצמו מאורה נוסח סרטי ג'יימס בונד, שם הוא מייצר חגבי ארבה אדירי מידות במסגרת מזימה חסרת כל הגיון להשתלט על גידולי החיטה בעולם. לורה דרן מגייסת את סם ניל (סתם בשביל הנוסטלגיה, כי אין לו את הכישורים הרלוונטיים) לחדור איתה למאורה כדי לחשוף את הקונספירציה. ג'ף גולדבלום מחכה להם שם בשביל הבידור, והוא אכן היחידי שמצליח לספק קורטוב מהדבר הזה. בקו עלילתי נפרד לגמרי, כריס פראט וברייס דאלאס האוורד מנסים גם הם לחדור למאורה כדי לגאול משם את הנערה המשובטת מייזי (איזבלה סרמון, שנעלמה מהמסך בין הסרט הקודם לנוכחי). מייזי, שמקבלת סיפור רקע שונה מזה שהיה לה בסרט הקודם (ניסיון לתקן שרק מקלקל יותר), נחטפה על ידי אותו דוקטור נבל מסיבות המסווגות בתיקיית "נו, באמת". אליהם מצטרפת טייסת (דוונדה ווייז) שמוכנה להקריב את חייה ואת המטוס שלה בעבור אנשים שפגשה לפני חמש דקות, כי ככה. "אתה ממש אוהב אותה", אומרת הטייסת לכריס פראט (שרוצה להציל את זוגתו מהדינוזאורים), וכאילו מנסה לשכנע אותו ואותנו שיש בסרט הזה מקום לאהבה.

והדינוזאורים? מאז שחמקו מהאי בסרט הקודם, הם מסתובבים בכל מקום ותוקפים בני אדם באוויר בים וביבשה. יש גם כמה גורי דינוזאורים חמודים שאוהבים ליטופים, אבל כל השאר תוקפים וטורפים ללא אבחנה והסרט מלא בעוד ועוד (ועוד ועוד) סצנות כאלה ורובן נראות אותו דבר. אחרי כמה התקפות כאלה זה נעשה רפטטיבי וחסר עניין, אפילו שפעמיים אומרים לנו שהג'יגנטוסורוס, או משהו כזה, הוא הטורף הכי גדול עלי אדמות (ולכן, כנראה, אנחנו אמורים לפחד אקסטרה). ב"פארק היורה" ספילברג גרם לנו להתפעם אל מול פלאי הבריאה, ואז גרם לליבנו להחסיר פעימה בסצנות עם הרפטורים במטבח והטי רקס בחלון. טרוורו אינו מבין במינונים, וגם לא בעריכה. יש כאן הרבה יותר מדי התקפות של דינוזאורים, וככל שהן מתרבות הן מצולמות וערוכות פחות טוב, כאילו שלו עצמו כבר נמאס מהסרט שלו.

כמקובל בפגישות מחזור יש גם העלאת זיכרונות, והסרט מלא במחוות מודגשות ל"פארק היורה" (זוכרים איך לורה דרן רצה להדליק את החשמל בפארק? בואו תראו אותה עושה את זה עוד פעם, יחד עם זאתי מהטרילוגיה החדשה), ולסרטים נוספים של ספילברג (זוכרים את הקטע של אינדיאנה ג'ונס עם הכובע שלו? בואו נשחזר אותו עם סם ניל, שנראה נהדר בגיל 74, דרך אגב). גם זה עשוי בגסות ואין בסרט ולו רגע מפתיע או מקורי אחד. "עולם היורה: עולם חדש" הוא לא רק הסרט הכי גרוע בסדרה. הוא מסרטי ההמשך היותר גרועים שראיתי מאז שהתחילו לקרוא לדברים האלה טרילוגיה. לפני עשר שנים סרטו הראשון כבמאי של קולין טרוורו, "על אחריותכם בלבד", הותיר רושם טוב בפסטיבל סנדאנס. משם הוא הגיע הישר ל"עולם היורה", שעלה פי 34. נראה שאילו התנסה בבימוי עוד שניים שלושה סרטים בתקציבים מוגבלים לפני שקפץ לפרנצ'ייזים כולנו היינו מרוויחים.

★✯ 1.5 כוכבים
Jurassic World: Dominion בימוי: קולין טרוורו. עם כריס פראט, לאורה דרן, סם ניל, ברייס דאלאס האוורד, ג'ף גולדבלום. ארה"ב 2022, 146 דק'