ביקורת: הממלכה האסורה / The Forbidden Kingdom

מאת אריאל דוידוב

הממלכה האסורה

מבוסס על סרטי אמנויות לחימה סיניים עתיקים, "הממלכה האסורה" הינו סרט אקשן בנוי היטב לכל המשפחה! הפשטנות המעצבנת בתחילת הסרט מתמוגגת לאט לאט רק כאשר הצופה מרשה לעצמו "להיכנס לראש" של העלילה, וכתוצאה מפסיק לשאול שאלות מהותיות ונותן לעצמו להיסחף לעולם מאין בדיוני ולהנות מכל רגע. הרבה זמן שלא ראיתי סרט מצחיק, מלא באקשן ובנוי בצורה מיתולוגית שלא מתיימר להיראות אמיתי. תענוג רצוף על מסך הקולנוע.

במאי הסרט, רוב מינקוף ("מלך האריות", "הטירה המכושפת"), כבר מיומן היטב ביצירת סרטי פעולה לכל המשפחה ויודע לגעת בנקודות הנכונות על מנת להפנט את הצופים שלא יתיקו את עיניהם לשנייה מהמסך. מינקוף שאב השראה רבה ל"ממלכה" מסרטי הפולחן והמיתולוגיה הסינית, והשתמש לא מעט במוטיב הריחוף הידוע באמניות הלחימה הסיניים, באמצעותו, מינקוף יוצר אצל הצופה תחושת קירבה לתרבות שונה ומעניינת וכמיהה לעוד.

אחד מאתגריו של הבמאי היו לשלב בין ניגוד התרבויות של סין העתיקה ותרבות הנוער המערבית לשם נגיעת הסרט בקהל יעד רחב יותר. מינקוף עמד באתגר בהצלחה והצליח לחשוף את התרבות הסינית במלוא הדרה לעולם המערבי.

למרות הפשטות המובהקת שלה, עלילת הסרט בנויה היטב ומותאמת לכל הגלאים, אך כי לדעתי קהל צעיר יותר יזדהה יותר עם המסר החבוי בתוכו. העלילה מנסה להזכיר לצופה את הדברים הפעוטים שאולי חלקנו שכחנו מהם, בהיותנו טרודים בחיי היום יום. הדברים הבסיסיים שמלמדים ילד כשהוא גדל, כגון: מתי להפעיל אלימות ומתי להבליג, ההתבגרות עצמה, הכוח שישנו בידידות ועוד רבים אחרים ? כל אלו מקבלים מענה במשך העלילה ומעצימים את תחושת ההזדהות אצל הצופה.

קרבות הקונג פו בסרט לא נשארים בצד וההשקעה הניכרת בכוריאוגרפיה המעולה של השחקנים משאירה את הצופים פעורי פה לאומנות הלחימה המתחוללת על המסך וקיימת תחושה תמידית לטעם של עוד. לפעמים ניכר שיש לפצל כמה קטעי לחימה ולהמשיך בעלילה אך במבט לאחור כל דבר עומד בזמנו ובמקומו ולא בא על חשבון התפתחות אחרת.

צירוף שני השחקנים הגדולים ? ג'קי צ'אן וג'ט לי, המזוהים עם אמנויות הלחימה והתרבות הסינית, ומצד שני כוכבי הוליווד גדולים, ושילובם עם שחקנים די צעירים בשוק יוצרת תחושת קירוב ו"שבירת דיסטנס" שהקהל מאוד מזדהה איתו והופך את הסרט מסתם עוד סרט הוליוודי לשובר קופות עצום המדורג במקום הראשון בטבלה.

ג'ייסון (מייקל אנגארנו), נער אמריקאי המנסה למשוך נערות ללא הצלחה, על ידי צפיה אובססיבית בסרטי קונג פו סינים, מוצא מקל קסום בחנות עתיקות סינית ממנה הוא משאיל את סרטיו. ג'יסון מגלה שהמקל שייך ללוחם חזק ויוצא למסע קסום בזמן, לימי סין העתיקה, להחזיר את המקל לבעליו החוקיים ולהציל את המקום מכוחות הרשע. בעזרתו של לוחם קונג פו (ג'קי צ'אן) וידידים המצטרפים אליו בהמשך הדרך, הוא עובר משימות לא קלות ומתבגר מנער ללוחם אמיתי.

עצם היותו של הסרט בנוי בחלקו כסיפור על התרבות והמיתולוגיה הסינית העתיקה ובחלקו השני מראה את העולם המערבי, היה חשוב לבחור את השחקנים בקפידה, שידעו לשלב את המערב עם המזרח הרחוק, ובכלל לא היה ניתן לחשוב על שחקנים טובים יותר לביצוע המשימה מאשר ג'קי צ'אן וג'ט לי המוכרים היטב מהסרטים ההוליוודים ויודעים לעשות את עבודתם נאמנה כשמדובר באמנויות לחימה ותרבות המזרח הרחוק.

גיבור העלילה, הנער הצעיר ג'סטין, הלא הוא מייקל אנגארנו, הינו שחקן עולה שזה סרטו הראשון בו הוא משחק תפקיד ראשי ומשמעותי לאורך כל העלילה. התבגרות הנער לאורך העלילה, מול עיני הצופים, משרה תקווה וההזדהות איתו גוברת. דמויות המשנה בסרט מקבלות זמן איכות מרבי לאורך העלילה ומעבירות מסרים לקהל בצורה סמויה, שנקלטים עד סוף הסרט. כל השחקנים משחקים יוצא מן הכלל והקרבות המרהיבים משאירים את הקהל פעורי פה לאורך כל העלילה.

הסרט "הממלכה האסורה" מנסה לשלב את התרבות הנוער האמריקאית עם תרבות המזרח הרחוק ועל ידי כך מעביר מסרים מתחת לפני השטח הבאים ללמד את הנוער על חברות אמת, אומץ, הקרבה ותכונות חשובות נוספות, ובכך בהחלט מעביר את המסר בצורה ראויה. הלוחמה המתמשכת עם ההומור וההקרבה המתמידים ישאירו את הצופה מסופק בהחלט אם כי אנשים מציאותיים מידי לא תמיד יתחברו לצד הבדיוני שבסרט. שילוב של דמיון, אקשן, הומור טוב וחינוך לא נראה הרבה זמן על מסך הקולנוע. עלילה מהאגדות עם שחקנים מעולים ומסרים מעודדים ? מה אפשר לבקש יותר טוב מזה?

דירוג: ★★★½☆

הממלכה האסורה
ארה"ב, סין, 2008
113 דקות.
הפצה: יונייטד קינג, החל מ-15.05.2008 בקולנוע
בימוי:
רוב מינקוף
תסריט:
ג'ון פוסקו
שחקנים:
ג'קי צ'אן
ג'ט לי
מייקל אנגארנו
ליו איפיי

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?