האשמה ביקורת סרט

Les Choses Humaines Movie Review

תמונת כתבאלעד שלו על "האשמה":
"יצירה סוחפת ועשויה היטב שמציבה את הצופים בתפקיד המושבעים"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר Les Choses Humaines
משחק שרלוט גינסבורג, בן אטאל, מתייה קסוביץ, פייר ארדיט במאי/ת איוואן אטאל  
דרמה
ביקורת סרט להאשמה מאת אלעד שלו | עורך ראשי
ציון המבקר
"אלף פנים לאמת"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
8.6/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע60.9%
בבית
אחכה לדי.וי.די34.8%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות4.3%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
מאז החלה להתבסס תנועת "מי טו", שחושפת באומץ את השכיחות הגבוהה של אלימות מינית ותרבות ההטרדות בחברה, היא הצליחה לבצע שינוי משמעותי בנורמות ההתנהגותיות ולחשוף בקלונם ידוענים רבים שהואשמו החל בהתנהגות לא הולמת ועד לאונס סדרתי. אולם ככל שהתקדמה התנועה, התגברו גם הביקורות כלפי משפט השדה הציבורי שנעשה לנאשמים ברשתות החברתיות, משפט שדה שבו פעמים רבות אתה אשם מיידית על סמך דבר הקורבן ונאלץ להילחם על חפותך. הסרט "האשמה" לוקח את המשפט משדה הרשתות החברתיות למקום בו ראוי להתברר הצדק – בית המשפט – ומראה כי פעמים רבות יש אלף פנים לאמת שתלויה גם בנקודת המבט של המתבונן.הסרט מבוסס על הספר "עניינים אנושיים" של קארין טואיל, שהיה לרב מכר ועורר עניין ציבורי ותקשורתי רב כשיצא בצרפת ואף יצא לאור בישראל. עלילת הספר והסרט עוסקות בצעיר בשם אלכסנדר (בן אטאל) שמגיע לחופשה בצרפת מלימודיו באוניברסיטת סטנפורד. ערב אחד הוא יוצא לבילוי עם מילה, נערה ממשפחה יהודית-דתית שהיא הבת של בן זוגה החדש של אמו (בגילומה של שרלוט גינסבורג). מבחינתו הערב הוא עוד ערב של כיף, אך למחרת כשדופקים שוטרים בדלת ואומרים לו שהוא מואשם באונס - חייו משתנים לחלוטין והוא עומד למשפט בו כל האמת על אותו לילה תיחשף.
בדומה לסרטו של רידלי סקוט "הדו קרב האחרון", הבמאי איוואן אטאל ("המילים הפשוטות"), שגם כתב את התסריט, מחלק את הסרט לשלושה חלקים כאשר בראשון אנו רואים את הדברים מנקודת מבטו של אלכסנדר הסטודנט המצליח שמורגל למסיבות ולחיי הלילה, בשני מנקודת מבטה של מילה שמגיעה ממשפחה שמרנית וחווה את האירוע בצורה שונה לחלוטין ממנו ולבסוף 30 חודשים לאחר אירועי אותו לילה אנו ניצבים לבירור האמת בבית המשפט.היופי בתסריט הוא שהוא מעמיד את הקהל בתפקיד חבר המושבעים. אין בו אמת אחת חד צדדית של טוב מול רע מוחלט, אלא נקודות מבט שונות שגורמות לכך שאותה תקרית יכולה להיות מפורשת באופן שונה לחלוטין משני הצדדים, כששניהם צודקים וטועים בו זמנית בפרשנותם. אטאל מאפשר לנו לשים את עצמנו בנעלי שתי הדמויות ולגבש את המסקנה שלנו בהתאם לתפיסת העולם שלנו ולא באופן שמוכתב דידקטית ע"י התסריט.
נדבך נוסף שמעניק נקודת מבט נוספת לסרט הוא הליהוק של אטאל את אשתו ובנו לתפקידים המרכזיים, ליהוק שגורם לנו להסתכל אחרת על יחסי האם-בן וגם מציב את הדילמות המוסריות העומדות בפני המשפחה בסרט, ככאלו שנוגעות לכל משפחה באשר היא, כולל למשפחת הבמאי עצמה. את תפקיד הבן אלכסנדר מגלם בנו בן אטאל בהופעה שמשלבת בין היוהרה והאנוכיות של אלכסנדר שלא מבין כיצד התנהגותו האגרסיבית מתפרשת על ידי מילה, לבין חינניות, אינטליגנציה וכריזמה שגורמים לצופה להזדהות גם עם הצד שלו בסיפור. את תפקיד האם מגלמת אמו של בן במציאות (ואשתו של הבמאי), השחקנית והזמרת הצרפתייה שרלוט גינסבורג ("מלנכוליה", "סמבה"). היא מציגה דמות של אישה פמיניסטית ולוחמת צדק שנאלצת להתמודד עם המאבק בין ערכיה כאישה לבין אהבתה לבנה כאם. גינסבורג מרשימה כהרגלה בתפקיד והכימיה בינה לבין בנה מורגשת ועזה.כך, בזכות תסריט מהוקצע, במיוחד בחלקו השני של הסרט שהופך לדרמת בית משפט קלאסית, תצוגות משחק מרשימות ומבנה שסומך על האינטליגנציה של הצופה ומציב את הדילמה המוסרית בפניו, "האשמה" מתגלה כיצירה סוחפת ועשויה היטב ובעיקר כזו שנוגעת ב"אזור האפור" של תנועת "מי טו", שנדיר לראות בקולנוע ההוליוודי של ימינו, ובמשפט השדה שנעשה לעיתים למואשמים בעבירות מין, אך גם מציג בו זמנית את הקושי, הפגיעות והחרדה שעובר על המותקפות עצמן.
האשמה - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: עומרגיל: 4024/02/2023 23:11:50
9/10אייקון ציון
סרט רלוונטי מאוד שנותן תמונה מלאה של 2 הצדדים במקרה אונס. ערוך מצוין.
שם: ברברה סימוןגיל: 6902/09/2022 21:38:02
10/10אייקון ציון
סרט ארוך עם המון עוצמה. שחקנים מעולים. סיפור מעניין ומרגש. מאוד אהבתי וממליצה לצפות בו. פלוס יש כתוביות באנגלית אז זה בונוס.......
שם: MCR MCRגיל: 6614/08/2022 16:21:25
8/10אייקון ציון
בהחלט סרט מטלטל...רלוונטי יותר מתמיד...וממחיש את הבעיתיות במקרים של אונס והתעללות , כאשר לפעמים כל צד רואה את הדברים בצורה שונה. מומלץ ביותר
קישורים
ביקורות נוספות של סרטי דרמה
ג'ויקה Joika חדש 2024
רדיקלי Radical חדש 2024
נפש אחת One Life חדש 2024
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20234ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט