ביקורת: בלאק-פון

הוא שומע אנשים מתים.

לפני כמה שנים קיבלנו את "זה", עיבוד לספר של סופר אימה מוכר שמתרחש בשנות השמונים וכולל דמות עם פרצוף מפחיד וחיבה לבלונים ורצח של ילדים. שנתיים אחר כך הגיע סרט ההמשך, שמתרחש (חלקית) בשנות השמונים וכולל את אותה דמות עם פרצוף מפחיד וחיבה לבלונים ורצח של ילדים (וגם מבוגרים). כנראה עבר מספיק זמן מאז כי הנה מגיע עיבוד חדש: הפעם לסיפור קצר של הבן של אותו סופר – שמתרחש בסוף שנות השבעים (קרוב מספיק) וכולל, לא תאמינו, דמות עם פרצוף מפחיד וחיבה לבלונים ורצח של ילדים. גורם לי לשמוח קצת יותר שהייתי ילד בניינטיז.

פיני (מייסון ת'מז) הוא הנער האמריקאי הטיפוסי שלכם עם אבא אלכוהוליסט ואלים ובריונים שמרביצים לו בבית הספר. אבל המצב שלו לא משתפר כשהוא נתקל באדם המכונה "החוטף" (אית'ן הוק), שאחראי להיעלמות של כמה ילדים בעיירה. פיני נחטף גם הוא ונכלא בתוך מרתף חסין רעשים שכולל רק מיטה וטלפון חוגה שאינו מחובר (נחשו באיזה צבע, אני אחכה). הפרט השולי הזה לא מונע מהטלפון לצלצל מדי פעם, כשעל הקו נמצא כל פעם ילד אחר שהיה קורבן של "החוטף" ועכשיו נמצא בעולם שכולו טוב. או רע, אף פעם לא מציינים במפורש (אולי אם זה היה טלפון קצת יותר מתקדם היה זיהוי שיחה). ומה רוצים כל הילדים המתים האלה? לעזור לפיני לברוח לפני שיהיה מאוחר מדי והוא יצטרף אליהם בגן עדן/גיהנום/טלפון.

זה זמן טוב להגיד שלפיני יש גם אחות בשם גוון (מדלין מקגרו), שהתכונות שלה הן "אוהבת לקלל" ו"לפעמים יש לה חזיונות, ספציפית על החוטף והקורבנות שלו". התכונה הראשונה שם בשביל אפקט קומי – ואכן יש לה את השורה הכי טובה בסרט – ואני מניח שהתכונה האחרונה נוכחת כי רצו לתת לדמות הזאת משהו לעשות חוץ מלהיות מודאגת כל הזמן. אם אתם מצפים לאיזשהו הסבר ללמה הילד יכול לשוחח עם רוחות ואחותו מקבלת חזיונות, יש לי חדשות רעות. יש רמיזות שזה קשור איכשהו לאמא המנוחה שלהם, אבל זה לא באמת הולך לשום מקום. הסרט מעלה עוד שאלות כמו "למה החוטף משאיר את פיני בחיים כל הזמן הזה?" (יש הסבר לא מאוד משכנע) ו"למה אמור להיות לי אכפת מסיפורי הרקע של הקורבנות האחרים?" (כנ"ל).

בינתיים השנה הזאת היא "ככה-ככה" בז'אנר האימה, כשעל כל "רדופה" אפקטיבי יש את ה"משחקת באש" המשמים שמאזן אותו. קיוויתי ש"בלאק-פון" יטה את המאזניים לצד החיובי, אבל לצערי זה לא המקרה: ההתחלה של הסרט מאוד איטית, וגם כשהחלק העיקרי שלו מתחיל, הוא לא נהיה מעניין או מפחיד במיוחד. בנוסף, מייסון ת'מז נראה כמו ילד נחמד בסך הכול, אבל יש עוד מקום לשיפור ביכולות המשחק שלו, ובשום שלב לא הצלחתי להיות מושקע במצוקה שלו או לרצות לראות אותו מצליח. גם הוק לא מציג פה נבל מאוד זכיר (בפעם השנייה השנה אחרי "מון נייט"), אבל כן אתן שבחים למי שעיצב את המסכה הקריפית שלו. אציין את הסרט הזה לטובה על גם השימוש המועט בג'אמפסקיירס, למרות שגם הקצת הזה קשור בבחירות שנראו לי תמוהות למדי.

בזמן שהמחשבות שלי נדדו קצת במהלך הצפייה, נפל לי מתישהו אסימון: הסיפור הזה לא היה צריך להיות סרט, אלא חדר בריחה. כן, זה היה חדר בריחה קצת מורבידי, אבל היי, יש כאלו של "המסור". לצפות בנער הזה יושב בחדר ומחכה שהטלפון יצלצל כדי לקבל רמזים מילדים מתים הזכיר לי את תקופתי בתור מפעיל חדר בריחה, כשלפעמים הגיעו קבוצות חסרות-אונים במיוחד והייתי צריך ממש להוביל אותם ביד שלב אחר שלב. הייתי מת להפוגות קומיות בסרט שבהן רואים את הרוחות של הילדים מסתכלים על פיני במבטים מיואשים ואומרים דברים כמו "לא, לא ככה אמורים להשתמש בכבל! אתה כל כך הולך למות, חתיכת מטומטם!" בקיצור, דברו איתי כשיגיע "בלאק-פון: חדר הבריחה".